Eerste trein op IC/G-spoor Rotterdam

Zoetermeer – Op zaterdag 17 december 2005 is een van de vier sporen van de sporendriehoek in Rotterdam in gebruik genomen. Het gaat om het zogenoemde IC/G-spoor (Intercity/Goederenspoor), het enige niet-HSL-spoor dat kon meeliften in het complexe sporendriehoekproject. Maandagochtend 19 december 2005 reden de eerste treinen over het unieke, op schuine palen gefundeerde kunstwerk.

Het IC/G-spoor lost een knelpunt op voor goederentreinen uit de richting Utrecht, die door de Willemsspoortunnel moeten om bijvoorbeeld naar Kijfhoek (heel groot rangeerterrein voor goederentreinen tussen Barendrecht en Zwijndrecht / start + eindpunt Betuweroute en Havenspoorlijn) te rijden. Deze treinen komen door de grotere buitenbocht meer zuidelijk op het emplacement aan en zijn zo beter voorgesorteerd om rechtsrijdend de Willemsspoortunnel in te gaan. In de huidige situatie komen ze vrij noordelijk op het emplacement aan en moeten veel sporen oversteken om rechtsrijdend de Willemsspoortunnel in te kunnen. Dit oversteken van de sporen maakt ze tijdelijk onberijdbaar en dus is er minder treincapaciteit op het emplacement.

Door op het IC/G spoor ook intercity’s uit Utrecht te laten rijden is er extra aanlandingscapaciteit voor treinen uit deze richting gecreëerd. Daarnaast kunnen deze intercity’s zowel naar perron 2 als naar perron 3 worden geleid. Aanlanden op perron 2 betekent dat er voor de treinreizigers uit Utrecht een cross-platform overstap kan worden gecreëeerd op de HSL richting Breda, Antwerpen, Brussel en verder.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: HSL-Zuid