Regenkapjes op bovenleidingsmasten Betuweroute

Barendrecht – Automobilisten op de A15 hebben het al menigmaal gezien en nu kunnen bewoners van Zevenaar zich ook erover verbazen. Plastic regenkapjes op de bovenleidingmasten langs de Betuweroute. Letterlijk regenkapjes, want de overkappingen van krimpfolie zijn in gebruik als weer- en windvrije werkplekken. De Betuweroute wordt van 25.000 volt wisselspanning voorzien en onder genoemde overkappingen worden de hoogspanningsaansluitingen gemonteerd.

Projectvoorlichter Barend Pelgrim vertelt hierover: ‘Je zou dit werk het liefst binnen doen, zo specialistisch is het. Maar ja, de Betuweroute is een spoorlijn, dus het werk moet wel buiten gebeuren. Vandaar het plastic bouwsel om de bovenleidingmasten. Vocht en elektriciteit gaan nu eenmaal slecht samen.’

De aansluitingen van hoogspanningsleidingen richting de bovenleidingconstructie worden uitgebreid getest. Om zeker te weten dat alles in orde is wordt getest met viermaal zoveel spanning als dat uiteindelijk nodig is. Namelijk met 100.000 volt wisselstroom. Ook die testen gebeuren nog in de afgeschermde ruimte onder de overkapping.

De Betuweroute wordt voorzien van stroom via energiebedrijf NUON. NUON heeft op haar beurt het werk uitbesteed aan de in dit soort werkzaamheden gespecialiseerde firma Baas.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute

Regenkapjes op bovenleidingsmasten Betuweroute | Infrasite

Regenkapjes op bovenleidingsmasten Betuweroute

Barendrecht – Automobilisten op de A15 hebben het al menigmaal gezien en nu kunnen bewoners van Zevenaar zich ook erover verbazen. Plastic regenkapjes op de bovenleidingmasten langs de Betuweroute. Letterlijk regenkapjes, want de overkappingen van krimpfolie zijn in gebruik als weer- en windvrije werkplekken. De Betuweroute wordt van 25.000 volt wisselspanning voorzien en onder genoemde overkappingen worden de hoogspanningsaansluitingen gemonteerd.

Projectvoorlichter Barend Pelgrim vertelt hierover: ‘Je zou dit werk het liefst binnen doen, zo specialistisch is het. Maar ja, de Betuweroute is een spoorlijn, dus het werk moet wel buiten gebeuren. Vandaar het plastic bouwsel om de bovenleidingmasten. Vocht en elektriciteit gaan nu eenmaal slecht samen.’

De aansluitingen van hoogspanningsleidingen richting de bovenleidingconstructie worden uitgebreid getest. Om zeker te weten dat alles in orde is wordt getest met viermaal zoveel spanning als dat uiteindelijk nodig is. Namelijk met 100.000 volt wisselstroom. Ook die testen gebeuren nog in de afgeschermde ruimte onder de overkapping.

De Betuweroute wordt voorzien van stroom via energiebedrijf NUON. NUON heeft op haar beurt het werk uitbesteed aan de in dit soort werkzaamheden gespecialiseerde firma Baas.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute