Laatste bovenleidingmast Betuweroute

Barendrecht – Tussen Bemmel en Angeren wordt op woensdag 30 november 2005 de laatste van de in totaal 2.675 gebogen bovenleidingmasten van de Betuweroute geplaatst. Het zijn deze gebogen palen die, samen met de gebogen geluidsschermen en de typisch vormgegeven spoorpoorten, de zo karakteristieke uitstraling geven aan de Betuweroute.

De werkzaamheden aan de bovenleiding zijn in handen van de aannemers Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH. Het gaat hierbij om het tracé tussen de Sophiaspoortunnel en de tunnel in Zevenaar, een lengte van 104 kilometer. De eerste palen van de bovenleiding werden in september 2004 op een proefvak bij Papendrecht geplaatst. In vijftien maanden tijd zijn alle palen op hun plek gezet.

De gebogen palen zijn kenmerkend voor het bovenleidingsysteem van de Betuweroute. De masten volgen hierbij de ronde vormen van de geluidsschermen. Het gebogen profiel en de gelijkvormigheid over de hele lengte zorgen voor herkenbaarheid. In zijn geheel is het een soort open koker waarin de sporen liggen. De gebogen palen staan over het geluidsscherm, aan de buitenzijde. Ook dit is uniek. Voor de Betuweroute is bovendien gebruik gemaakt van aluminium armen, een in Nederland relatief nieuwe toepassing. Met de speciaal voor Nederland ontwikkelde draadtrekmachine ‘Gemma’ trekt Strukton Railinfra op dit moment de resterende draden.

De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland. De Betuweroute wordt in 2007 in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute

Laatste bovenleidingmast Betuweroute | Infrasite

Laatste bovenleidingmast Betuweroute

Barendrecht – Tussen Bemmel en Angeren wordt op woensdag 30 november 2005 de laatste van de in totaal 2.675 gebogen bovenleidingmasten van de Betuweroute geplaatst. Het zijn deze gebogen palen die, samen met de gebogen geluidsschermen en de typisch vormgegeven spoorpoorten, de zo karakteristieke uitstraling geven aan de Betuweroute.

De werkzaamheden aan de bovenleiding zijn in handen van de aannemers Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH. Het gaat hierbij om het tracé tussen de Sophiaspoortunnel en de tunnel in Zevenaar, een lengte van 104 kilometer. De eerste palen van de bovenleiding werden in september 2004 op een proefvak bij Papendrecht geplaatst. In vijftien maanden tijd zijn alle palen op hun plek gezet.

De gebogen palen zijn kenmerkend voor het bovenleidingsysteem van de Betuweroute. De masten volgen hierbij de ronde vormen van de geluidsschermen. Het gebogen profiel en de gelijkvormigheid over de hele lengte zorgen voor herkenbaarheid. In zijn geheel is het een soort open koker waarin de sporen liggen. De gebogen palen staan over het geluidsscherm, aan de buitenzijde. Ook dit is uniek. Voor de Betuweroute is bovendien gebruik gemaakt van aluminium armen, een in Nederland relatief nieuwe toepassing. Met de speciaal voor Nederland ontwikkelde draadtrekmachine ‘Gemma’ trekt Strukton Railinfra op dit moment de resterende draden.

De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland. De Betuweroute wordt in 2007 in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute