Duitse aansluiting op Betuweroute start in 2005

Barendrecht – Duitsland start nog dit jaar met de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft dit afgesproken met haar Duitse collega. Een derde spoor is van groot belang voor de opvang van goederentreinen die vanaf de Betuweroute Duitsland in rijden. Tijdens een bezoek aan Duitsland trof Minister Peijs alle belangrijke gesprekspartners bijeen. Ze zag haar kans schoon om samen met de directeur van de Deutsche Bahn en de minister van Verkeer van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, Oliver Wittke, de knoop over de aansluiting op de Betuweroute door te hakken.

De Betuweroute sluit nu bij de Duitse grens aan op het bestaande spoor Arnhem – Emmerich. Een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen is van belang voor de doorstroom van het treinverkeer vanuit Nederland. De regering van Noordrijn-Westfalen heeft nu 1,8 miljoen opzij gezet voor dat derde spoor. Hierdoor zijn ook bijdragen van de Duitse spoorwegen en de Europese Unie veiliggesteld. De eerste fase van de aanleg kan nu snel beginnen aldus een woordvoerder van verkeersminister Wittke van Noordrijn-Westfalen.

De aanleg van het derde spoor in Duitsland vraagt ook van de landelijke Duitse overheid een flinke investering. Het bijna afgeronde regeerakkoord tussen CDU/CSU en SPD zou voorzien in dat geld.

Lange tijd werd gevreesd dat de Betuweroute geen goede aansluiting zou krijgen Duitsland in. Die onzekerheid is nu voorbij. Later in 2005 worden de afspraken die gemaakt zijn in Duitsland vastgelegd in een overeenkomst. ‘De Duitsers zijn dus in 2011 of 2012 klaar met de aansluiting’ aldus minister Peijs.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute

Duitse aansluiting op Betuweroute start in 2005 | Infrasite

Duitse aansluiting op Betuweroute start in 2005

Barendrecht – Duitsland start nog dit jaar met de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft dit afgesproken met haar Duitse collega. Een derde spoor is van groot belang voor de opvang van goederentreinen die vanaf de Betuweroute Duitsland in rijden. Tijdens een bezoek aan Duitsland trof Minister Peijs alle belangrijke gesprekspartners bijeen. Ze zag haar kans schoon om samen met de directeur van de Deutsche Bahn en de minister van Verkeer van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, Oliver Wittke, de knoop over de aansluiting op de Betuweroute door te hakken.

De Betuweroute sluit nu bij de Duitse grens aan op het bestaande spoor Arnhem – Emmerich. Een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen is van belang voor de doorstroom van het treinverkeer vanuit Nederland. De regering van Noordrijn-Westfalen heeft nu 1,8 miljoen opzij gezet voor dat derde spoor. Hierdoor zijn ook bijdragen van de Duitse spoorwegen en de Europese Unie veiliggesteld. De eerste fase van de aanleg kan nu snel beginnen aldus een woordvoerder van verkeersminister Wittke van Noordrijn-Westfalen.

De aanleg van het derde spoor in Duitsland vraagt ook van de landelijke Duitse overheid een flinke investering. Het bijna afgeronde regeerakkoord tussen CDU/CSU en SPD zou voorzien in dat geld.

Lange tijd werd gevreesd dat de Betuweroute geen goede aansluiting zou krijgen Duitsland in. Die onzekerheid is nu voorbij. Later in 2005 worden de afspraken die gemaakt zijn in Duitsland vastgelegd in een overeenkomst. ‘De Duitsers zijn dus in 2011 of 2012 klaar met de aansluiting’ aldus minister Peijs.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute