Mobiele werkplaats winnaar ProRail PrijsVraag

De ‘Mobiele werkplaats’, een gezamenlijk inzending van Holland Railconsult en Volker Stevin, is uitgeroepen tot winnaar van de eerste ProRail PrijsVraag. De prijs werd vanmiddag door staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen en Friso de Zeeuw, voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat, uitgereikt. Het doel van de prijsvraag was partijen met oplossingen te laten komen voor onderhoud aan het spoor waarbij de hinder voor het treinverkeer tot een minimum beperkt blijft. Na een eerste ronde waarbij uit 63 inzendingen vijf ideeën werden genomineerd, kwam de jury tot een unaniem besluit. ProRail stelt de winnaars in staat om het idee in de praktijk te brengen op het Nederlandse spoor.

Aanleiding
Met 1 miljoen passagiers en 80.000 ton goederen per dag op 6.500 kilometer spoor is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste netten ter wereld. Vanaf 2005 wordt er in opdracht van het Rijk nog intensiever aan het spoor gewerkt. Naast reguliere onderhoudswerkzaamheden zal ProRail grote delen van het spoor vernieuwen.
Tijdens werkzaamheden rijden treinen langzamer, minder of soms helemaal niet. Niet alleen omdat stukken spoor niet beschikbaar zijn, maar ook omdat tegenwoordig strenge eisen gelden op het gebied van arbeidsveiligheid voor de medewerkers.

De Winnaar
De Mobiele Werkplaats is een methode voor het spooronderhoud die gebruik maakt van rijdende werkplaatsen. Het grote voordeel is dat de naastgelegen sporen niet meer buiten gebruik gesteld hoeven te worden. Er kan dus aan het spoor gewerkt worden met minder buitendienststellingen. Daarnaast zijn de spoorwerkers gegarandeerd afgeschermd waarmee aan de aangescherpte veiligheidsnormen tegemoet gekomen wordt. De mobiele werkplaatsen kunnen zelfstandig of getrokken door een locomotief, naar de werkplek rijden.
Volker Stevin en Holland Railconsult zijn van mening dat de mobiele werkplaats een revolutie is in het spooronderhoud.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail