Nootdorpboog succesvol in gebruik genomen

Utrecht – ProRail heeft de Nootdorpboog op 7 november 2005, volgens planning, succesvol in gebruik genomen. Na bijna drie jaar bouwen en een weekendlang testen, controleren en nacontroleren, is de verbinding tussen de werkplaats in Leidschendam en de spoorlijn Gouda – Den Haag vrijgegeven. Met ingang van de nieuwe dienstregeling, op 11 december 2005, zal het treinmaterieel er structureel gebruik van gaan maken. Echter, al vanaf 7 november 2005 zullen er regelmatig treinen overheen rijden.

De Nootdorpboog is de enkelsporige verbinding tussen de spoorlijn Gouda – Den Haag en de werkplaats van Nedtrain langs de Hofpleinlijn in Leidschendam voor het NS treinmaterieel. Door de komst van RandstadRail, waarbij gebruik wordt gemaakt van zogenaamde lightrailvoertuigen, zijn de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn vanaf medio 2006 alleen nog berijdbaar door lightrail-materieel en zou de werkplaats haar toegang verliezen voor normaal treinmaterieel. Daarmee is de Nootdorpboog dus een essentiële schakel voor RandstadRail.

Conform planning
De Nootdorpboog is anderhalve kilometer lang en buigt ter hoogte van het nieuwe station Den Haag Ypenburg af naar de werkplaats in Leidschendam. De markante brug over de A12, die op 21 maart 2004 op zijn plaats werd gelegd, maakt deel uit van de Nootdorpboog. Een andere ingrijpende verandering van de infrastructuur was het opheffen van twee overwegen. Deze zijn vervangen door ongelijkvloerse kruisingen. De bouw is eind 2002 gestart; alle werkzaamheden zijn door intensieve voorbereiding en samenwerking tussen de andere partijen conform de planning uitgevoerd.

Andere partijen
ProRail is niet de enige in dit gebied die werkt aan het verbeteren van de infrastructuur. Rijkswaterstaat realiseert er de ‘Aansluiting A12’ voor een goede bereikbaarheid van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, het Forepark en de VINEX-locaties Ypenburg en Leidschenveen. Stadsgewest Haaglanden is initiator voor de onderdoorgang A12 en de fietstunnel Veenweg. Ook wordt gebouwd aan station Den Haag Ypenburg, dat op 11 december in de dienstregeling wordt opgenomen. Dit station is gefinancierd door de gemeente Den Haag en ProRail.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Nootdorpboog succesvol in gebruik genomen | Infrasite

Nootdorpboog succesvol in gebruik genomen

Utrecht – ProRail heeft de Nootdorpboog op 7 november 2005, volgens planning, succesvol in gebruik genomen. Na bijna drie jaar bouwen en een weekendlang testen, controleren en nacontroleren, is de verbinding tussen de werkplaats in Leidschendam en de spoorlijn Gouda – Den Haag vrijgegeven. Met ingang van de nieuwe dienstregeling, op 11 december 2005, zal het treinmaterieel er structureel gebruik van gaan maken. Echter, al vanaf 7 november 2005 zullen er regelmatig treinen overheen rijden.

De Nootdorpboog is de enkelsporige verbinding tussen de spoorlijn Gouda – Den Haag en de werkplaats van Nedtrain langs de Hofpleinlijn in Leidschendam voor het NS treinmaterieel. Door de komst van RandstadRail, waarbij gebruik wordt gemaakt van zogenaamde lightrailvoertuigen, zijn de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn vanaf medio 2006 alleen nog berijdbaar door lightrail-materieel en zou de werkplaats haar toegang verliezen voor normaal treinmaterieel. Daarmee is de Nootdorpboog dus een essentiële schakel voor RandstadRail.

Conform planning
De Nootdorpboog is anderhalve kilometer lang en buigt ter hoogte van het nieuwe station Den Haag Ypenburg af naar de werkplaats in Leidschendam. De markante brug over de A12, die op 21 maart 2004 op zijn plaats werd gelegd, maakt deel uit van de Nootdorpboog. Een andere ingrijpende verandering van de infrastructuur was het opheffen van twee overwegen. Deze zijn vervangen door ongelijkvloerse kruisingen. De bouw is eind 2002 gestart; alle werkzaamheden zijn door intensieve voorbereiding en samenwerking tussen de andere partijen conform de planning uitgevoerd.

Andere partijen
ProRail is niet de enige in dit gebied die werkt aan het verbeteren van de infrastructuur. Rijkswaterstaat realiseert er de ‘Aansluiting A12’ voor een goede bereikbaarheid van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, het Forepark en de VINEX-locaties Ypenburg en Leidschenveen. Stadsgewest Haaglanden is initiator voor de onderdoorgang A12 en de fietstunnel Veenweg. Ook wordt gebouwd aan station Den Haag Ypenburg, dat op 11 december in de dienstregeling wordt opgenomen. Dit station is gefinancierd door de gemeente Den Haag en ProRail.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail