Indienststelling Utrechtboog uitgesteld

Utrecht – De rechtstreekse treinverbinding tussen Utrecht en Schiphol (Utrechtboog) wordt 11 december 2005 door ProRail nog niet in bedrijf genomen. ProRail heeft dit besloten omdat nog niet alle noodzakelijke procedures voor het veilig kunnen laten rijden van treinen zijn afgerond. Naar verwachting is dat komend voorjaar wel het geval. Snel daarna zal ProRail het beveiligingsysteem operationeel maken en kunnen treinen de Utrechtboog gaan berijden. De vertraging is ontstaan doordat de leverancier van het beveiligingsysteem nog niet een volledig veiligheidsdossier (safety cases) aan de ISA (Independent Safety Assessor) heeft kunnen aanleveren.

ProRail betreurt deze vertraagde ingebruikname voor treinreizigers die daardoor nog niet kunnen profiteren van een directe verbinding en nog moeten overstappen op station Duivendrecht. Daarmee blijft de huidige situatie (de overstap) voorlopig gehandhaafd.

Utrechtboog
De Utrechtboog is het eerste Nederlandse treintraject dat wordt voorzien van een nieuw ontwikkeld type beveiligingsysteem dat is voorbereid op de introductie van de Europese ERTMS standaard in Nederland. Momenteel werkt de leverancier aan het afronden van de laatste safety case. Na de laatste beoordeling door de ISA zal ProRail het systeem in dienst stellen. Naar verwachting zal in de eerste helft van volgend jaar de verbinding Utrecht-Schiphol bedrijfsklaar zijn voor treinverkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Indienststelling Utrechtboog uitgesteld | Infrasite

Indienststelling Utrechtboog uitgesteld

Utrecht – De rechtstreekse treinverbinding tussen Utrecht en Schiphol (Utrechtboog) wordt 11 december 2005 door ProRail nog niet in bedrijf genomen. ProRail heeft dit besloten omdat nog niet alle noodzakelijke procedures voor het veilig kunnen laten rijden van treinen zijn afgerond. Naar verwachting is dat komend voorjaar wel het geval. Snel daarna zal ProRail het beveiligingsysteem operationeel maken en kunnen treinen de Utrechtboog gaan berijden. De vertraging is ontstaan doordat de leverancier van het beveiligingsysteem nog niet een volledig veiligheidsdossier (safety cases) aan de ISA (Independent Safety Assessor) heeft kunnen aanleveren.

ProRail betreurt deze vertraagde ingebruikname voor treinreizigers die daardoor nog niet kunnen profiteren van een directe verbinding en nog moeten overstappen op station Duivendrecht. Daarmee blijft de huidige situatie (de overstap) voorlopig gehandhaafd.

Utrechtboog
De Utrechtboog is het eerste Nederlandse treintraject dat wordt voorzien van een nieuw ontwikkeld type beveiligingsysteem dat is voorbereid op de introductie van de Europese ERTMS standaard in Nederland. Momenteel werkt de leverancier aan het afronden van de laatste safety case. Na de laatste beoordeling door de ISA zal ProRail het systeem in dienst stellen. Naar verwachting zal in de eerste helft van volgend jaar de verbinding Utrecht-Schiphol bedrijfsklaar zijn voor treinverkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail