Automatische treinbeinvloeding in Friesland

Utrecht – In de maanden oktober en november 2005 neemt ProRail op de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren automatische treinbeïnvloeding (ATB) in gebruik. In verband met de werkzaamheden is er op deze lijnen tijdelijk geen treinverkeer mogelijk. NoordNed zet bussen in.

Tussen Leeuwarden en Harlingen-Haven wordt het ATB-systeem in gebruik genomen in de periode vanaf zondag 16 oktober, 00.11 uur tot en met maandag 17 oktober, 05.09 uur. Tussen Leeuwarden en Stavoren gebeurt dat vanaf zaterdag 26 november, 00.18 uur tot en met maandag 28 november, 05.22 uur. In deze twee periodes kan Noordned haar gebruikelijke dienstregeling op de genoemde trajecten niet uitvoeren. Er worden bussen ingezet, de extra reistijd bedraagt circa vijftien minuten. Reizigers kunnen voor meer informatie en het plannen van hun reis kijken op www.noordned-ov.nl

Wat is automatische treinbeïnvloeding (ATB)?
ATB controleert de snelheid van de trein en grijpt in als dat nodig is. ATB grijpt ook in wanneer een rood sein wordt genegeerd bij een snelheid van 40 km per uur of hoger. De maximale snelheid van de treinen wordt via apparatuur langs de baan doorgegeven aan de ATB. De ATB-baanapparatuur verzendt deze informatie naar de trein. De treinapparatuur vergelijkt vervolgens de toegestane snelheid met de werkelijke snelheid van de trein. Indien de werkelijke snelheid hoger is dan de toegestane snelheid dan geeft het systeem de machinist een sein dat deze moet afremmen. Indien er niet voldoende geremd wordt, neemt de ATB de remming over.

De werkzaamheden vloeien voort uit het landelijke programma om alle spoorlijnen in Nederland van ATB te voorzien. Met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is afgesproken om het ATB-programma voor 2006 gereed te hebben.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Automatische treinbeinvloeding in Friesland | Infrasite

Automatische treinbeinvloeding in Friesland

Utrecht – In de maanden oktober en november 2005 neemt ProRail op de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren automatische treinbeïnvloeding (ATB) in gebruik. In verband met de werkzaamheden is er op deze lijnen tijdelijk geen treinverkeer mogelijk. NoordNed zet bussen in.

Tussen Leeuwarden en Harlingen-Haven wordt het ATB-systeem in gebruik genomen in de periode vanaf zondag 16 oktober, 00.11 uur tot en met maandag 17 oktober, 05.09 uur. Tussen Leeuwarden en Stavoren gebeurt dat vanaf zaterdag 26 november, 00.18 uur tot en met maandag 28 november, 05.22 uur. In deze twee periodes kan Noordned haar gebruikelijke dienstregeling op de genoemde trajecten niet uitvoeren. Er worden bussen ingezet, de extra reistijd bedraagt circa vijftien minuten. Reizigers kunnen voor meer informatie en het plannen van hun reis kijken op www.noordned-ov.nl

Wat is automatische treinbeïnvloeding (ATB)?
ATB controleert de snelheid van de trein en grijpt in als dat nodig is. ATB grijpt ook in wanneer een rood sein wordt genegeerd bij een snelheid van 40 km per uur of hoger. De maximale snelheid van de treinen wordt via apparatuur langs de baan doorgegeven aan de ATB. De ATB-baanapparatuur verzendt deze informatie naar de trein. De treinapparatuur vergelijkt vervolgens de toegestane snelheid met de werkelijke snelheid van de trein. Indien de werkelijke snelheid hoger is dan de toegestane snelheid dan geeft het systeem de machinist een sein dat deze moet afremmen. Indien er niet voldoende geremd wordt, neemt de ATB de remming over.

De werkzaamheden vloeien voort uit het landelijke programma om alle spoorlijnen in Nederland van ATB te voorzien. Met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is afgesproken om het ATB-programma voor 2006 gereed te hebben.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail