Project Trailers-on-Train van start

Utrecht – Meer vrachtvolume tegen lagere kosten en maatschappelijk verantwoord. Dat is de winst van het vervoer over spoor van vrachtwagentrailers die nog niet met behulp van een kraag op een trein kunnen worden geladen (de zogeheten niet-kraanbare trailers). Dankzij een speciale techniek zijn ze vanaf vandaag snel en eenvoudig op en van een treinwagen te laden. Met de ondertekening van de intentieverklaring door ProRail en alle betrokken partners is het startsein gegeven voor dit project. De ondertekening vond vandaag plaats op het Rail Service Centrum in Rotterdam, gevolgd door een demonstratie van het laden en lossen van een trailer volgens het nieuwe concept.

De winst van het nieuwe systeem is dat nu ook niet-kraanbare trailers, die ruim 90% van alle trailers uitmaken, via het spoor vervoerd kunnen worden. De mogelijkheid om trailers direct vanuit de haven over te laden op de trein kwam bij een haalbaarheidsstudie van ProRail als beste uit de bus. De keuze voor de trein voor vervoer naar het achterland resulteert in verminderde kosten, verkeer en milieubelasting. Ook wordt door dit systeem de railinfrastructuur beter benut. Dat heeft weer een gunstige invloed op de kostendekkingsgraad van de Betuweroute.

Onderzoek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verwacht dat de niet-kraanbare (mega)opleggers in 2015 bijna één vijfde van het totale vrachtvolume voor hun rekening kunnen nemen voor minder kosten dan van het vrachtvervoer over de weg.

Naast ProRail nemen ook de volgende partijen deel aan het project Trailers-on-Train:
EVO; Rail Service Center Rotterdam, Nederland DistributieLand, Hupac Intermodal, P&O Ferrymasters, Fenex, Transport en Logistiek Nederland, Ewals Cargo Care B.V., Trimodal Europe B.V./NVPG, Koninklijk Nederland Vervoer, Rail Cargo Information Netherlands en het Havenbedrijf Rotterdam.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail