Carillon speelt voor spoortunnel Delft

Delft – Woensdag 5 oktober gaven minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) en minister Dekker (VROM) het startsein voor de bouw van de spoortunnel. Zij ondertekenden de overeenkomst met de gemeente Delft die de bouw van de spoortunnel vastlegt. Op dezelfde dag ondertekende de gemeente overeenkomsten met de provincie, het stadsgewest, ProRail, NS Stations en de ontwikkelingscombinatie van NS Vastgoed en Ballast Nedam. De bouw van de spoortunnel wordt hiermee beklonken. Het carillon van de Nieuwe Kerk speelde om 16.00 uur en om 17.30 uur passende muziek om dit heugelijke feit met heel Delft te delen.

Minister Peijs maakte vorig jaar bekend dat de bouw van de spoortunnel doorgaat. In de afgelopen periode hebben het rijk en de gemeente de voorwaarden besproken voor financiering van het project en de voorwaarden die gelden voor de uitvoering ervan. Die afspraken worden vastgelegd in een bestuurlijke overeenkomst die op 5 oktober is ondertekend. Dat gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst in het stadhuis van Delft.

Op diezelfde datum werden ook de andere contracten getekend die nodig zijn om het project te kunnen uitvoeren. Het gaat onder meer om een samenwerkingsovereenkomst met ProRail voor de spoorinfrastructuur, overeenkomsten met de provincie Zuid-Holland en het stadsgewest Haaglanden over hun financiële bijdragen aan het project, en een overeenkomst met NS Vastgoed en Ballast Nedam, die het gebied bovengronds gaan ontwikkelen.

Het project Spoorzone omvat de bouw van de spoortunnel, een station gecombineerd met een stadskantoor, bijna 1500 woningen en enkele kantoren. Ook komt er een groot stadspark, meer water, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en nieuwe wegen. De planning gaat ervan uit dat de bouw van de tunnel begint in 2008. In dat geval kunnen de eerste treinen in 2011 door de tunnel rijden. Het hele project is afgerond in 2014.

De ministeries van VROM en V&W investeren samen € 344 miljoen in het project Spoorzone. Voor de uitvoering draagt de provincie € 30 miljoen bij, het stadsgewest € 11,3 miljoen en de gemeente Delft € 45,5 miljoen. De opbrengsten van de bouw van woningen en kantoren in het gebied, tot slot, leveren een bijdrage op van € 78 miljoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Delft

Carillon speelt voor spoortunnel Delft | Infrasite

Carillon speelt voor spoortunnel Delft

Delft – Woensdag 5 oktober gaven minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) en minister Dekker (VROM) het startsein voor de bouw van de spoortunnel. Zij ondertekenden de overeenkomst met de gemeente Delft die de bouw van de spoortunnel vastlegt. Op dezelfde dag ondertekende de gemeente overeenkomsten met de provincie, het stadsgewest, ProRail, NS Stations en de ontwikkelingscombinatie van NS Vastgoed en Ballast Nedam. De bouw van de spoortunnel wordt hiermee beklonken. Het carillon van de Nieuwe Kerk speelde om 16.00 uur en om 17.30 uur passende muziek om dit heugelijke feit met heel Delft te delen.

Minister Peijs maakte vorig jaar bekend dat de bouw van de spoortunnel doorgaat. In de afgelopen periode hebben het rijk en de gemeente de voorwaarden besproken voor financiering van het project en de voorwaarden die gelden voor de uitvoering ervan. Die afspraken worden vastgelegd in een bestuurlijke overeenkomst die op 5 oktober is ondertekend. Dat gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst in het stadhuis van Delft.

Op diezelfde datum werden ook de andere contracten getekend die nodig zijn om het project te kunnen uitvoeren. Het gaat onder meer om een samenwerkingsovereenkomst met ProRail voor de spoorinfrastructuur, overeenkomsten met de provincie Zuid-Holland en het stadsgewest Haaglanden over hun financiële bijdragen aan het project, en een overeenkomst met NS Vastgoed en Ballast Nedam, die het gebied bovengronds gaan ontwikkelen.

Het project Spoorzone omvat de bouw van de spoortunnel, een station gecombineerd met een stadskantoor, bijna 1500 woningen en enkele kantoren. Ook komt er een groot stadspark, meer water, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en nieuwe wegen. De planning gaat ervan uit dat de bouw van de tunnel begint in 2008. In dat geval kunnen de eerste treinen in 2011 door de tunnel rijden. Het hele project is afgerond in 2014.

De ministeries van VROM en V&W investeren samen € 344 miljoen in het project Spoorzone. Voor de uitvoering draagt de provincie € 30 miljoen bij, het stadsgewest € 11,3 miljoen en de gemeente Delft € 45,5 miljoen. De opbrengsten van de bouw van woningen en kantoren in het gebied, tot slot, leveren een bijdrage op van € 78 miljoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Delft