Stroomonderbreking oorzaak stroomstoring Utrecht

Utrecht – De stroomstoring in de apparatuur van de verkeersleiding in Utrecht Centraal is veroorzaakt door een hapering in het systeem dat zorgt voor een stabiele spanningtoevoer (UPS). Omdat de UPS zelf was uitgeschakeld, was de toevoer van noodstroom ook niet mogelijk.

Door deze ongelukkige samenloop van gebeurtenissen is het treinverkeer vrijdagavond langdurig gestremd geweest. Alle verkeersleidingsystemen moesten opnieuw gestart worden, communicatie tussen de verkeersleiding en treinmachinisten was lange tijd niet mogelijk en ook de omroepinstallaties werkten door de storing niet. Vanaf vrijdagavond 22:00 uur is het treinverkeer weer op gang gekomen.

In de nacht van zaterdag op zondag is het uitgevallen voedingssysteem vervangen door een moderner exemplaar. Met deze nieuwe stabiele apparatuur kan een zo omvangrijke storing niet meer voorkomen. De vervangen systemen waren overigens niet ouder dan vier jaar. Na de verkeersleidingspost in Utrecht zullen de overige posten in het land nu versneld voorzien worden van deze moderne systemen. Dat was al in de plannen opgenomen.

ProRail betreurt dat de treinreizigers in de wijde omtrek van Utrecht voor de tweede maal dit jaar de dupe waren van een stroomstoring en biedt daarvoor haar excuses aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Stroomonderbreking oorzaak stroomstoring Utrecht | Infrasite

Stroomonderbreking oorzaak stroomstoring Utrecht

Utrecht – De stroomstoring in de apparatuur van de verkeersleiding in Utrecht Centraal is veroorzaakt door een hapering in het systeem dat zorgt voor een stabiele spanningtoevoer (UPS). Omdat de UPS zelf was uitgeschakeld, was de toevoer van noodstroom ook niet mogelijk.

Door deze ongelukkige samenloop van gebeurtenissen is het treinverkeer vrijdagavond langdurig gestremd geweest. Alle verkeersleidingsystemen moesten opnieuw gestart worden, communicatie tussen de verkeersleiding en treinmachinisten was lange tijd niet mogelijk en ook de omroepinstallaties werkten door de storing niet. Vanaf vrijdagavond 22:00 uur is het treinverkeer weer op gang gekomen.

In de nacht van zaterdag op zondag is het uitgevallen voedingssysteem vervangen door een moderner exemplaar. Met deze nieuwe stabiele apparatuur kan een zo omvangrijke storing niet meer voorkomen. De vervangen systemen waren overigens niet ouder dan vier jaar. Na de verkeersleidingspost in Utrecht zullen de overige posten in het land nu versneld voorzien worden van deze moderne systemen. Dat was al in de plannen opgenomen.

ProRail betreurt dat de treinreizigers in de wijde omtrek van Utrecht voor de tweede maal dit jaar de dupe waren van een stroomstoring en biedt daarvoor haar excuses aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail