Heijmans breidt activiteiten uit naar spoorwegmarkt

Rosmalen – Heijmans NV (vastgoedontwikkeling, bouw en infrastructuur) verwacht binnenkort de Duitse spoorwegbouwer Heitkamp Rail GmbH over te nemen. De voorgenomen acquisitie past in de strategie van Heijmans om de activiteiten uit te breiden ten einde een compleet pakket aan bouwactiviteiten te kunnen aanbieden. Heitkamp Rail is ook actief op de Nederlandse markt voor spoorwegbouw.

De markt voor spoorwegbouw ondergaat een wezenlijke verandering, doordat opdrachten steeds vaker integraal worden uitbesteed. Aanleg en onderhoud van spoorwegen wordt gekoppeld aan spoorweggerelateerde betonbouw en vice versa. Deze nieuwe product-marktcombinatie past goed binnen de full service strategie van Heijmans. Daarbij gaat het om betrokkenheid in het volledige traject van ontwerp tot en met onderhoud en eventueel zelfs beheer. Heijmans heeft ruime ervaring met de aanleg van grote infrastructurele werken, zoals de HSL en de Betuwelijn. In die projecten stond tot nu toe voornamelijk betonbouw centraal. De nieuwe activiteiten zullen de diversiteit van met name Heijmans Infrastructuur verder vergroten.

Heitkamp Rail (1908) is één van de vijf bedrijven ter wereld die in staat zijn om hoge snelheidslijnen te bouwen. Het heeft daarvoor een eigen systeem ontwikkeld. Het bedrijf beschikt over een uitgebreid en gespecialiseerd machinepark, zowel voor traditionele spoorwegbouw als voor de zelf ontwikkelde “Feste Fahrbahn-Systeme” en “Masse-Feder-Systeme” voor hoge snelheidslijnen. Recent was Heitkamp Rail o.a. betrokken bij de aanleg van het nieuwbouwtraject Köln – Main. Verder houdt het zich bezig met spoorweggerelateerde betonbouw. Bouw en onderhoud zonder het treinverkeer te verstoren, is één van de specialismen. Op het gebied van traditionele spoorwegbouw realiseerde Heitkamp Rail o.a. het traject “vliegveld Düsseldorf” en de Eurotunnel onder het Aermelkanaal. In Nederland was Heitkamp Rail o.a. betrokken bij de vernieuwing van de spoorlijn tussen Leeuwarden en Stavoren alsmede bij de Utrechtboog en de spoorverdubbeling tussen Harmelen en Woerden.

Heitkamp Rail is een winstgevende onderneming. Met inbegrip van haar aandeel in samenwerkingsverbanden bedraagt de verwachte omzet 2005 circa € 65 miljoen. In 2006 verwacht Heijmans een positieve bijdrage aan de winst per aandeel. Heitkamp Rail heeft circa 310 medewerkers in dienst en maakt op dit moment deel uit van het bouwconcern Heitkamp-Deilmann-Haniel GmbH uit Herne.

Nieuwe activiteiten
De voorgenomen acquisitie biedt Heijmans kansen om de activiteiten in Nederland verder uit te breiden. Heitkamp Rail heeft ruime ervaring in het buitenland. Behalve in Duitsland is het bedrijf onder meer actief in Nederland, Engeland, Oostenrijk, Frankrijk en Oost-Europa. In Nederland heeft Heitkamp Rail belangen in Nedrail v.o.f en Techrail b.v.

Heitkamp Rail opereert vanuit een drietal vestigingen in Duitsland. Momenteel heeft Heijmans al twee bedrijven in Duitsland: Heijmans Bau GmbH en Franki Grundbau GmbH. Ook in België en Engeland is Heijmans actief. Het streven is de overname van Heitkamp Rail per 1 januari 2006 te voltooien, nadat een due diligence onderzoek is afgerond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Heijmans NV

Heijmans breidt activiteiten uit naar spoorwegmarkt | Infrasite

Heijmans breidt activiteiten uit naar spoorwegmarkt

Rosmalen – Heijmans NV (vastgoedontwikkeling, bouw en infrastructuur) verwacht binnenkort de Duitse spoorwegbouwer Heitkamp Rail GmbH over te nemen. De voorgenomen acquisitie past in de strategie van Heijmans om de activiteiten uit te breiden ten einde een compleet pakket aan bouwactiviteiten te kunnen aanbieden. Heitkamp Rail is ook actief op de Nederlandse markt voor spoorwegbouw.

De markt voor spoorwegbouw ondergaat een wezenlijke verandering, doordat opdrachten steeds vaker integraal worden uitbesteed. Aanleg en onderhoud van spoorwegen wordt gekoppeld aan spoorweggerelateerde betonbouw en vice versa. Deze nieuwe product-marktcombinatie past goed binnen de full service strategie van Heijmans. Daarbij gaat het om betrokkenheid in het volledige traject van ontwerp tot en met onderhoud en eventueel zelfs beheer. Heijmans heeft ruime ervaring met de aanleg van grote infrastructurele werken, zoals de HSL en de Betuwelijn. In die projecten stond tot nu toe voornamelijk betonbouw centraal. De nieuwe activiteiten zullen de diversiteit van met name Heijmans Infrastructuur verder vergroten.

Heitkamp Rail (1908) is één van de vijf bedrijven ter wereld die in staat zijn om hoge snelheidslijnen te bouwen. Het heeft daarvoor een eigen systeem ontwikkeld. Het bedrijf beschikt over een uitgebreid en gespecialiseerd machinepark, zowel voor traditionele spoorwegbouw als voor de zelf ontwikkelde “Feste Fahrbahn-Systeme” en “Masse-Feder-Systeme” voor hoge snelheidslijnen. Recent was Heitkamp Rail o.a. betrokken bij de aanleg van het nieuwbouwtraject Köln – Main. Verder houdt het zich bezig met spoorweggerelateerde betonbouw. Bouw en onderhoud zonder het treinverkeer te verstoren, is één van de specialismen. Op het gebied van traditionele spoorwegbouw realiseerde Heitkamp Rail o.a. het traject “vliegveld Düsseldorf” en de Eurotunnel onder het Aermelkanaal. In Nederland was Heitkamp Rail o.a. betrokken bij de vernieuwing van de spoorlijn tussen Leeuwarden en Stavoren alsmede bij de Utrechtboog en de spoorverdubbeling tussen Harmelen en Woerden.

Heitkamp Rail is een winstgevende onderneming. Met inbegrip van haar aandeel in samenwerkingsverbanden bedraagt de verwachte omzet 2005 circa € 65 miljoen. In 2006 verwacht Heijmans een positieve bijdrage aan de winst per aandeel. Heitkamp Rail heeft circa 310 medewerkers in dienst en maakt op dit moment deel uit van het bouwconcern Heitkamp-Deilmann-Haniel GmbH uit Herne.

Nieuwe activiteiten
De voorgenomen acquisitie biedt Heijmans kansen om de activiteiten in Nederland verder uit te breiden. Heitkamp Rail heeft ruime ervaring in het buitenland. Behalve in Duitsland is het bedrijf onder meer actief in Nederland, Engeland, Oostenrijk, Frankrijk en Oost-Europa. In Nederland heeft Heitkamp Rail belangen in Nedrail v.o.f en Techrail b.v.

Heitkamp Rail opereert vanuit een drietal vestigingen in Duitsland. Momenteel heeft Heijmans al twee bedrijven in Duitsland: Heijmans Bau GmbH en Franki Grundbau GmbH. Ook in België en Engeland is Heijmans actief. Het streven is de overname van Heitkamp Rail per 1 januari 2006 te voltooien, nadat een due diligence onderzoek is afgerond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Heijmans NV