Hekken langs spoor in Limburg, Brabant en Gelderland

Utrecht – ProRail plaatst van september tot december 2005 13 kilometer vandalismebestendig hek langs het spoor in Zuid-Nederland. De nieuwe hekken moeten verhinderen dat mensen te dicht bij de rails komen. De vandalismebestendige hekken zijn 1m80 en 1m40 hoog en sluiten aan op bestaande hekken, poorten, sloten of gebouwen.

Langs het spoor ontstaan soms levensgevaarlijke situaties door spoorlopers, vandalen en kinderen die bij het spoor spelen. Er ontstaan vertragingen in het treinverkeer, want treinen moeten afremmen als er mensen bij het spoor zijn gesignaleerd. ProRail treft verschillende maatregelen om de veiligheid te verbeteren en vertragingen terug te dringen. Zo waarschuwt ProRail omwonenden per brief voor de gevaren en gevolgen van langs het spoor lopen. Ook zijn er borden langs het spoor geplaatst om te voorkomen dat mensen sluiproutes nemen. In oktober start een campagne op middelbare scholen.

De acties lijken succesvol: in Zuid-Nederland is het aantal vertragingen door vandalisme en spoorlopers afgenomen met 31 procent.

Locaties Limburg (9140 meter)
Er komen nieuwe hekken bij de Kelpenerbrug in Roermond, langs het fietspad en de autoweg in Venlo en Blerick, in Lutterade langs de nieuwe Rijksweg, in Sittard bij het station (zuidzijde) en rond station Reuver.

Locaties Noord-Brabant (2950 meter)
Er komen nieuwe hekken bij de stations Oss-West, Ravenstein, Helmond Brandevoort en Den Bosch Oost, bij dierenpark Nuenen en bij de markt aan de Tongelresestraat in Eindhoven.

Locatie Gelderland (700 meter)
Er komt een nieuw hek in Wadenoyen, ter hoogte van de volkstuinen en de JOP (Jongeren Ontmoetingsplaats)

Achtergrond problematiek
Ongeveer 10 procent van alle storingen in het treinverkeer wordt veroorzaakt door derden. Daaronder verstaan we: aanrijdingen, zelfdoding, spoorlopers en vandalisme. Een machinist remt abrupt wanneer hij iemand op of vlakbij het spoor ziet. Hij schrikt en weet niet of de persoon op het spoor de trein ziet aankomen. Tot de spoorloper weg is, moeten alle treinen in beide richtingen stapvoets rijden en dit zorgt voor vertragingen. ProRail werkt er samen met NS, gemeentes en spoorwegpolitie aan om dit soort vertragingen terug te dringen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail