Werkzaamheden RandstadRail-halte Leidschenveen

Utrecht – De markante stationsoverkapping van de toekomstige RandstadRail-halte Leidschenveen wordt in het weekend van zaterdag 3 en zondag 4 september 2005 op haar plaats gehesen. Deze kap – met een lengte van 55 meter en een gewicht van 300 ton – wordt met vier kranen op zijn definitieve plek wordt gezet. Hiervoor zet de aannemer twee 650-tons mobiele kranen en twee 250-tons rupskranen in.

Tijdens de werkzaamheden in Leidschenveen is er geen treinverkeer mogelijk op de NS Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn tussen Den Haag en Rotterdam. Op 4 en 5 juni 2005 zijn de spoordekken uit elkaar geschoven om ruimte te maken voor het middenperron. Met het plaatsen van de stalen kap zijn de contouren van de halte langzamerhand echt zichtbaar. De stalen delen van de kap zijn op het bouwterrein bij de toekomstige halte aan elkaar gemonteerd. De montage is gestart in juni 2005. De plaatsing van de kap zal naar verwachting ongeveer 4 uur in beslag nemen. Verder monteert de aannemer in het weekend de liftschacht en de perronconstructie voor de halte.

De RandstadRail-halte Leidschenveen wordt een transparante, moderne, overzichtelijke halte. Bijna de helft van de stationsoverkapping is van glas en ook de liften zijn van glas. In totaal wordt er 1700 vierkante meter glas verwerkt. Het middenperron wordt in staal uitgevoerd en de centrale toegangstrap is van roestvrij staal.

RandstadRail biedt vanaf september 2006 een snelle manier van reizen door de Zuidvleugel van de Randstad. Reizigers in het gebied tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer kunnen straks met een hoge frequentie ver de steden van Den Haag en Rotterdam inrijden. Hiervoor wordt de Zoetermeerlijn op station Den Haag Centraal gekoppeld aan de trajecten van tram 3 en 6 naar Den Haag-Zuidwest. Er komt een nieuw stuk spoor naar de Vinexwijk Zoetermeer Oosterheem. De Hofpleinlijn wordt doorgetrokken naar Rotterdam Centraal en gekoppeld aan de metro richting Slinge.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail