Holland Railconsult: Halte Leidschenveen krijgt vorm

Utrecht – In Den Haag verrijst in de VINEX-wijk Leidschenveen een nieuwe halte voor Randstadrail. Vanaf de halte Leidschenveen kunnen reizigers rechtstreeks naar Den Haag-Zuidwest, Zoetermeer en Rotterdam. Direct aansluitend zal men er kunnen overstappen op de Agglonet-lijnen 33 en 19. De futuristische verschijning van de halte trekt nu in de bouwfase al veel publiek. In september van dit jaar zal de overkapping in één keer op zijn definitieve plaats gehesen worden. De officiële opening zal in september 2006 plaatsvinden.

Projectarchitect van het OV-knooppunt is Paul van der Ree van STUDIOSK, de ontwerpstudio van het Utrechtse advies- en ingenieursbureau Holland Railconsult. Dit bureau is ook verantwoordelijk voor het civieltechnische ontwerp van de stationsonderdoorgang. De uitdagende constructie is in samenwerking ontwikkeld met constructeur Mark van der Heijde. Op dit moment is de overkapping van de halte een aardig beeldmerk voor RandstadRail.

Het nieuwe OV-knooppunt heeft een ambitie die past bij de centrumlocatie van de wijk Leidschenveen. De RandstadRail-halte biedt comfort en uitstraling met haar grotendeels glazen overkapping; een futuristische ‘tube’. Transparantie en comfort zijn centrale ontwerpthema’s. Globaal is de helft van de overkapping van glas. Alle elementen in de centraal gelegen vide, waaronder de glazen lift, zijn transparant ontworpen. Voor de tube wordt op grote schaal koud gebogen glas (freeform-glas) toegepast.

De ambiance op de halte wordt voor een groot deel bepaald door een prachtig panorama op de omgeving, de lichtval door de vide en de sfeervolle houten plafonds van de overkapping. Deze geven het verblijf op het station een prettig en warm karakter. ’s Avonds worden deze aangelicht, wat letterlijk zorgt voor een stuk ‘uitstraling’ naar de omgeving. De centrale toegangstrap is van roestvrij staal en heeft geïntegreerde verlichting in de leuningen.

Veel aandacht is geschonken aan het stationsplein, dat onder het ruime viaduct doorloopt. Het niveauverschil naar o.a. het winkelcentrum wordt met riante trappartijen overbrugd.

Binnenkort kruisen op dit kruispunt RandstadRail en de HOV tram- & busverbinding elkaar hier met een goede overstap. Beide haltes liggen direct boven elkaar.De open vide en de transparante lift zorgen voor goede zichtlijnen tussen de haltes en sociale veiligheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Holland Railconsult BV

Holland Railconsult: Halte Leidschenveen krijgt vorm | Infrasite

Holland Railconsult: Halte Leidschenveen krijgt vorm

Utrecht – In Den Haag verrijst in de VINEX-wijk Leidschenveen een nieuwe halte voor Randstadrail. Vanaf de halte Leidschenveen kunnen reizigers rechtstreeks naar Den Haag-Zuidwest, Zoetermeer en Rotterdam. Direct aansluitend zal men er kunnen overstappen op de Agglonet-lijnen 33 en 19. De futuristische verschijning van de halte trekt nu in de bouwfase al veel publiek. In september van dit jaar zal de overkapping in één keer op zijn definitieve plaats gehesen worden. De officiële opening zal in september 2006 plaatsvinden.

Projectarchitect van het OV-knooppunt is Paul van der Ree van STUDIOSK, de ontwerpstudio van het Utrechtse advies- en ingenieursbureau Holland Railconsult. Dit bureau is ook verantwoordelijk voor het civieltechnische ontwerp van de stationsonderdoorgang. De uitdagende constructie is in samenwerking ontwikkeld met constructeur Mark van der Heijde. Op dit moment is de overkapping van de halte een aardig beeldmerk voor RandstadRail.

Het nieuwe OV-knooppunt heeft een ambitie die past bij de centrumlocatie van de wijk Leidschenveen. De RandstadRail-halte biedt comfort en uitstraling met haar grotendeels glazen overkapping; een futuristische ‘tube’. Transparantie en comfort zijn centrale ontwerpthema’s. Globaal is de helft van de overkapping van glas. Alle elementen in de centraal gelegen vide, waaronder de glazen lift, zijn transparant ontworpen. Voor de tube wordt op grote schaal koud gebogen glas (freeform-glas) toegepast.

De ambiance op de halte wordt voor een groot deel bepaald door een prachtig panorama op de omgeving, de lichtval door de vide en de sfeervolle houten plafonds van de overkapping. Deze geven het verblijf op het station een prettig en warm karakter. ’s Avonds worden deze aangelicht, wat letterlijk zorgt voor een stuk ‘uitstraling’ naar de omgeving. De centrale toegangstrap is van roestvrij staal en heeft geïntegreerde verlichting in de leuningen.

Veel aandacht is geschonken aan het stationsplein, dat onder het ruime viaduct doorloopt. Het niveauverschil naar o.a. het winkelcentrum wordt met riante trappartijen overbrugd.

Binnenkort kruisen op dit kruispunt RandstadRail en de HOV tram- & busverbinding elkaar hier met een goede overstap. Beide haltes liggen direct boven elkaar.De open vide en de transparante lift zorgen voor goede zichtlijnen tussen de haltes en sociale veiligheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Holland Railconsult BV