Staking bij ProRail om 23.00 uur afgelopen

Utrecht – Vandaag, 17 juni 2005, hebben in totaal 332 van de ruim 2.800 medewerkers van ProRail gestaakt. Hierdoor was vandaag vrijwel geen treinverkeer mogelijk. Het aantal stakers is inclusief de middagploeg die vanmiddag om 15.00 uur is begonnen. Dat is de derde en laatste ploeg binnen de periode van de aangekondigde staking. Het gaat vrijwel uitsluitend om medewerkers op de verkeersleidingsposten. ProRail roept de bonden nog steeds op om gebruik te maken van een onafhankelijke commissie om het loonconflict op te lossen.

ProRail heeft met de vakbonden afgesproken om de verkeersleidingsposten minimaal bezet te houden om daarmee de veiligheid op en rond het spoor te waarborgen. Hiermee zijn op dit moment ongeveer 20 medewerkers belast. ProRail betreurt de overlast die de staking veroorzaakt voor reizigers en vervoerders. Vanaf 23.00 uur wordt het treinverkeer weer opgestart.

Loonbod
ProRail gaat er van uit dat na de staking beide partijen zich op de nu ontstane situatie beraden. Realisme en redelijkheid moeten voor beide nu het uitgangspunt zijn. ProRail heeft een meer dan gemiddeld loonbod gedaan voor zowel de publieke als de commerciële sector. Het voorstel omvat 2,75% loonsverhoging plus daarboven op éénmalige uitkeringen. In de onderhandelingen van de afgelopen maanden heeft ProRail haar bod bovendien al vier keer verhoogd.

Onafhankelijke commissie
Vorige week heeft ProRail voorgesteld een onafhankelijke commissie in te stellen die een objectief oordeel kan vellen over het verschil tussen het aanbod van ProRail en de eis van 4,75% van de bonden. De commissie kan bovendien het argument van de bonden meewegen dat de loonontwikkeling bij ProRail en NS gelijk zou moeten lopen. Deze commissie is tot twee keer toe door de bonden afgewezen. ProRail ziet deze onafhankelijke commissie nog steeds als een goede mogelijkheid om de impasse in dit loonconflict te doorbreken en zo verdere maatschappelijke schade voor reizigers, vervoerders en bedrijven te voorkomen. ProRail hecht daar vanwege haar publieke taak veel waarde aan.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail