Laatste betonstort voor Betuweroute

Barendrecht – Woensdagmiddag 27 april 2005 is de laatste 760 kuub beton gestort voor de Betuweroute. Projectorganisatie Betuweroute en aannemer Strukton hebben de laatste stort voltrokken. Al dit beton is nodig om het viaduct langs de A15 ter hoogte van Charlois af te maken. Dit viaduct vormt de laatste schakel in een reeks van 130 viaducten en bruggen, die ervoor zorgen dat geen enkele spoorwegovergang de Betuweroute gelijkvloers kruist.

Voor de Betuweroute zijn veel ongelijkvloerse kruisingen gebouwd. Gelijkvloerse kruisingen, met bijvoorbeeld spoorbomen of knipperlichten, komen op de Betuweroute dus niet meer voor. Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen op deze manier veilig en ongehinderd hun weg vervolgen. En, het goederenvervoer kan eveneens ongestoord de route vervolgen.

Het spoorviaduct bij Charlois is een belangrijk onderdeel van de Kortsluitroute en is zo’n 1200 meter lang en circa12 meter breed. De Kortsluitroute wordt gebouwd voor het goederenverkeer dat niet op het Rail Service Centrum Waalhaven hoeft te zijn en zorgt ervoor dat de treinen op de Havenspoorlijn, in de berm van de A15, in één keer door kunnen rijden. Het gaat om één derde van de goederentreinen die dan ook niet meer langs de Rotterdamse woonwijk Pendrecht hoeven te rijden en daarmee de wijk aanzienlijk ontlast. Het spoorviaduct kruist de Groenekruisweg, het provinciale fietspad, de Vondelingenweg, de metrobaan Rotterdam-Spijkenisse en de Blindeweg. Het was een flinke uitdaging om het werk uit te voeren met minimale verkeershinder.

De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland. De Betuweroute wordt in 2007 in gebruik genomen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute