IVW: reizigerstrein Roosendaal reed door rood

Den Haag De treinbotsing op 30 september 2004 in Roosendaal werd veroorzaakt doordat de machinist van de dubbeldekstrein door een rood sein reed. Dat blijkt uit een gepubliceerd onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat naar dit ongeluk. Daarbij botsten een dubbeldekstrein en een Belgische goederenlocomotief frontaal op elkaar. Vijfenveertig reizigers en de machinist van de Belgische locomotief raakten gewond.

Treinongeval Roosendaal 30 september 2004
De Inspectie constateert als achterliggende oorzaken dat de seinen onvoldoende zichtbaar waren en dat de machinist zich onvoldoende bewust was van het feit dat niet zoals gebruikelijk een volledige rijweg was ingesteld.

De Belgische tegemoetkomende locomotief kwam een half uur eerder dan gepland binnen. De treindienstleiding heeft vervolgens het sein op rood gehouden om deze locomotief te laten passeren. Hierdoor kon de reizigerstrein niet zoals gebruikelijk in een keer doorrijden.

Bij vertrek van de intercity was het eerste sein dat op geel stond voor de machinist niet goed zichtbaar omdat het in een bocht geplaatst was. Betrekkelijk kort daarachter stond het sein op rood.

De Inspectie neemt de conclusies van het rapport mee in de werkgroep die in maart 2004 door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is opgezet naar aanleiding van de trendmatige stijging van het aantal rood sein passages.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

IVW: reizigerstrein Roosendaal reed door rood | Infrasite

IVW: reizigerstrein Roosendaal reed door rood

Den Haag De treinbotsing op 30 september 2004 in Roosendaal werd veroorzaakt doordat de machinist van de dubbeldekstrein door een rood sein reed. Dat blijkt uit een gepubliceerd onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat naar dit ongeluk. Daarbij botsten een dubbeldekstrein en een Belgische goederenlocomotief frontaal op elkaar. Vijfenveertig reizigers en de machinist van de Belgische locomotief raakten gewond.

Treinongeval Roosendaal 30 september 2004
De Inspectie constateert als achterliggende oorzaken dat de seinen onvoldoende zichtbaar waren en dat de machinist zich onvoldoende bewust was van het feit dat niet zoals gebruikelijk een volledige rijweg was ingesteld.

De Belgische tegemoetkomende locomotief kwam een half uur eerder dan gepland binnen. De treindienstleiding heeft vervolgens het sein op rood gehouden om deze locomotief te laten passeren. Hierdoor kon de reizigerstrein niet zoals gebruikelijk in een keer doorrijden.

Bij vertrek van de intercity was het eerste sein dat op geel stond voor de machinist niet goed zichtbaar omdat het in een bocht geplaatst was. Betrekkelijk kort daarachter stond het sein op rood.

De Inspectie neemt de conclusies van het rapport mee in de werkgroep die in maart 2004 door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is opgezet naar aanleiding van de trendmatige stijging van het aantal rood sein passages.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn