Winnaars ProRail Prijsvraag 2005

Utrecht –
ProRail heeft op 13 april 2005 de winnaars van de ProRail Prijsvraag bekend gemaakt. In de Werkplaats van NedTrain te Haarlem onthulde de jury welke idee�n in ronde twee verder uitgewerkt mogen worden. De inzenders ontvangen daarvoor een geldbedrag van � 20.000 De jury had de keuze uit 63 inzendingen. De opdracht van de prijsvraag luidde: � Hoe kan het spoor worden onderhouden met veel minder hinder?�

De winnaars zijn
– Mobiele werkplaats (Holland Railconsult en Volker Stevin Rail & Traffic)
– Slimmer bouwen van modulaire overwegen (ARCADIS Infra en Voestalpine Railpro)
– Kritisch kijken naar Functionaliteit (DHV Temid Rail)
– Airbag Dwarsligger Liftmethode (Holland Railconsult)

Mobiele werkplaats
De mobiele werkplaats is een rijdende werkplekbeveiliging, waarin onder optimale arbeidsomstandigheden gewerkt kan worden. Door werkzaamheden op ��n spoor in mobiele werkplaatsen uit te voeren kan het andere spoor in dienst blijven. De jury is van mening dat �mobiele werkplaatsen voor een flinke reductie van hinder kunnen zorgen� en dat ze daarnaast ook �tegemoet komen aan de steeds strenger wordende veiligheidseisen�. De jury wijst beide voorstellen als winnaar aan en is benieuwd naar de manier waarop de twee dit concept in competitie gaan uitwerken.

Modulaire overwegen
De jury vindt een overweg met een langere plaat en met prefab ingegoten spoorstaven �een buitengewoon goed idee�. Vooral het prefab maken van de spoorstaven kan kostbare tijd besparen bij onderhoud en vervanging. Hoewel de jury twijfelt of de genoemde lengte van de betonplaten in de praktijk mogelijk is, kijkt zij met interesse uit naar de uitwerking.

Kritisch kijken naar Functionaliteit
Bekijk de functionaliteit van het spoorwegnet kritisch vanuit het oogpunt van onderhoud en probeer waar mogelijk de infrastructuur te vereenvoudigen, dat wil zeggen het aantal wissels te verminderen. Dit voorstel van DHV Temid Rail scoorde hoog omdat veel wissels in het spoorwegennet niet of nauwelijks worden gebruikt maar wel hinder veroorzaken. De jury vindt het idee �een mogelijk structurele oplossing en een aanmoediging voor ProRail om daadwerkelijk de wissels te verwijderen. De besparingen op investeringen zijn hier fenomenaal�.

Airbag dwarsligger liftmethode
Een eenvoudige, flexibele techniek om kleinere series dwarsliggers te vervangen vanaf de zijkant van het spoor, zonder aantasting van de treinenloop. De dwarsliggers worden per stuk verwisseld; het ballastbed wordt ongemoeid laten. Dat bespaart in onderhoud en vernieuwing. �Aangezien ProRail regelmatig kleine groepen dwarsliggers moet vervangen is dit idee uiterst bruikbaar�, aldus de jury. Bij de uitwerking moet twee vragen een antwoord gegeven worden. Er moet mortel beschikbaar zijn van zeer hoge kwaliteit en er mag niet teveel ballast uitgraven worden, omdat anders een enorme �airbag� ontstaat.

Een mooi voorbeeld van een procesmatige oplossing was de inzending �Doorgaand spoor met Direct Connect� van BAM Rail. Deze kreeg van de jury een eervolle vermelding. Bij deze oplossing zoeken aannemers direct contact met de vervoerder om te overleggen wanneer de werkzaamheden zo min mogelijk hinder opleveren.

Aanleiding
Het Nederlandse spoorwegnet is uitgegroeid tot ��n van de drukste ter wereld. Dit stelt hoge eisen aan de infrastructuur. Het spoor moet betrouwbaar en solide zijn. ProRail werkt daar dagelijks aan.Werken aan het spoor veroorzaakt helaas overlast voor reizigers en verladers. Vanaf 2005 vernieuwt ProRail jaarlijks gemiddeld 110 kilometer spoor en 250 wissels; dit legt het treinverkeer beperkingen op. Om te zorgen dat de reizigers zo min mogelijk last hebben van al dat gewerk zijn inventieve oplossingen nodig. Vandaar deze prijsvraag

Organisatie
De organisatie van de ProRail PrijsVraag wilde vooraf niemand uitsluiten van deelname. De enige voorwaarde voor deelname was dat de inzender in staat is de oplossing uit te werken en te beproeven of dit te laten doen. De PrijsVraag is onderverdeeld in drie fases: ideefase, uitwerkfase en realisatiefase. In de ideefase konden de deelnemers hun oplossing beschrijven en visualiseren. In deze fase bleef de anonimiteit van de deelnemers te allen tijde gewaarborgd. De winnaars van deze fase zijn op 13 april 2005 bekend gemaakt en kregen een geldbedrag van 20.000 euro. Het geldbedrag is bestemd voor het uitwerken van de oplossing. Na deze zogenaamde uitwerkfase vindt voor de tweede keer een prijsuitreiking plaats waar de uiteindelijke winnaar van de ProRail PrijsVraag bekendgemaakt wordt. ProRail stelt een bedrag van minimaal 100.000 euro beschikbaar aan de winnaar om het idee in de praktijk te brengen. Met de start van een praktijkproef begint de realisatiefase.

Jury
Een vakkundige jury heeft zich over inzendingen gebogen. De juryleden hebben elk op hoog niveau ervaring in de wereld van Verkeer & Vervoer. De juryleden zijn:
– Friso de Zeeuw, voorzitter Raad voor Verkeer en Waterstaat (voorzitter);
– Gerlach Cerfontaine, President & CEO Schiphol Group;
– Margot Weijnen, TU Delft en lid Innovatieplatform;
– Tjibbe Stelwagen, voormalig directeur NS;
– Bert Klerk, voorzitter Raad van Bestuur ProRail.

Naast de jury heeft een adviescommissie zich gebogen over de inzendingen. Zij beoordeelde alle inzendingen aan de hand van de gestelde eisen en wensen. Hun adviesrapport heeft gediend als extra hulpmiddel voor de jury, maar was niet bindend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Winnaars ProRail Prijsvraag 2005 | Infrasite

Winnaars ProRail Prijsvraag 2005

Utrecht –
ProRail heeft op 13 april 2005 de winnaars van de ProRail Prijsvraag bekend gemaakt. In de Werkplaats van NedTrain te Haarlem onthulde de jury welke idee�n in ronde twee verder uitgewerkt mogen worden. De inzenders ontvangen daarvoor een geldbedrag van � 20.000 De jury had de keuze uit 63 inzendingen. De opdracht van de prijsvraag luidde: � Hoe kan het spoor worden onderhouden met veel minder hinder?�

De winnaars zijn
– Mobiele werkplaats (Holland Railconsult en Volker Stevin Rail & Traffic)
– Slimmer bouwen van modulaire overwegen (ARCADIS Infra en Voestalpine Railpro)
– Kritisch kijken naar Functionaliteit (DHV Temid Rail)
– Airbag Dwarsligger Liftmethode (Holland Railconsult)

Mobiele werkplaats
De mobiele werkplaats is een rijdende werkplekbeveiliging, waarin onder optimale arbeidsomstandigheden gewerkt kan worden. Door werkzaamheden op ��n spoor in mobiele werkplaatsen uit te voeren kan het andere spoor in dienst blijven. De jury is van mening dat �mobiele werkplaatsen voor een flinke reductie van hinder kunnen zorgen� en dat ze daarnaast ook �tegemoet komen aan de steeds strenger wordende veiligheidseisen�. De jury wijst beide voorstellen als winnaar aan en is benieuwd naar de manier waarop de twee dit concept in competitie gaan uitwerken.

Modulaire overwegen
De jury vindt een overweg met een langere plaat en met prefab ingegoten spoorstaven �een buitengewoon goed idee�. Vooral het prefab maken van de spoorstaven kan kostbare tijd besparen bij onderhoud en vervanging. Hoewel de jury twijfelt of de genoemde lengte van de betonplaten in de praktijk mogelijk is, kijkt zij met interesse uit naar de uitwerking.

Kritisch kijken naar Functionaliteit
Bekijk de functionaliteit van het spoorwegnet kritisch vanuit het oogpunt van onderhoud en probeer waar mogelijk de infrastructuur te vereenvoudigen, dat wil zeggen het aantal wissels te verminderen. Dit voorstel van DHV Temid Rail scoorde hoog omdat veel wissels in het spoorwegennet niet of nauwelijks worden gebruikt maar wel hinder veroorzaken. De jury vindt het idee �een mogelijk structurele oplossing en een aanmoediging voor ProRail om daadwerkelijk de wissels te verwijderen. De besparingen op investeringen zijn hier fenomenaal�.

Airbag dwarsligger liftmethode
Een eenvoudige, flexibele techniek om kleinere series dwarsliggers te vervangen vanaf de zijkant van het spoor, zonder aantasting van de treinenloop. De dwarsliggers worden per stuk verwisseld; het ballastbed wordt ongemoeid laten. Dat bespaart in onderhoud en vernieuwing. �Aangezien ProRail regelmatig kleine groepen dwarsliggers moet vervangen is dit idee uiterst bruikbaar�, aldus de jury. Bij de uitwerking moet twee vragen een antwoord gegeven worden. Er moet mortel beschikbaar zijn van zeer hoge kwaliteit en er mag niet teveel ballast uitgraven worden, omdat anders een enorme �airbag� ontstaat.

Een mooi voorbeeld van een procesmatige oplossing was de inzending �Doorgaand spoor met Direct Connect� van BAM Rail. Deze kreeg van de jury een eervolle vermelding. Bij deze oplossing zoeken aannemers direct contact met de vervoerder om te overleggen wanneer de werkzaamheden zo min mogelijk hinder opleveren.

Aanleiding
Het Nederlandse spoorwegnet is uitgegroeid tot ��n van de drukste ter wereld. Dit stelt hoge eisen aan de infrastructuur. Het spoor moet betrouwbaar en solide zijn. ProRail werkt daar dagelijks aan.Werken aan het spoor veroorzaakt helaas overlast voor reizigers en verladers. Vanaf 2005 vernieuwt ProRail jaarlijks gemiddeld 110 kilometer spoor en 250 wissels; dit legt het treinverkeer beperkingen op. Om te zorgen dat de reizigers zo min mogelijk last hebben van al dat gewerk zijn inventieve oplossingen nodig. Vandaar deze prijsvraag

Organisatie
De organisatie van de ProRail PrijsVraag wilde vooraf niemand uitsluiten van deelname. De enige voorwaarde voor deelname was dat de inzender in staat is de oplossing uit te werken en te beproeven of dit te laten doen. De PrijsVraag is onderverdeeld in drie fases: ideefase, uitwerkfase en realisatiefase. In de ideefase konden de deelnemers hun oplossing beschrijven en visualiseren. In deze fase bleef de anonimiteit van de deelnemers te allen tijde gewaarborgd. De winnaars van deze fase zijn op 13 april 2005 bekend gemaakt en kregen een geldbedrag van 20.000 euro. Het geldbedrag is bestemd voor het uitwerken van de oplossing. Na deze zogenaamde uitwerkfase vindt voor de tweede keer een prijsuitreiking plaats waar de uiteindelijke winnaar van de ProRail PrijsVraag bekendgemaakt wordt. ProRail stelt een bedrag van minimaal 100.000 euro beschikbaar aan de winnaar om het idee in de praktijk te brengen. Met de start van een praktijkproef begint de realisatiefase.

Jury
Een vakkundige jury heeft zich over inzendingen gebogen. De juryleden hebben elk op hoog niveau ervaring in de wereld van Verkeer & Vervoer. De juryleden zijn:
– Friso de Zeeuw, voorzitter Raad voor Verkeer en Waterstaat (voorzitter);
– Gerlach Cerfontaine, President & CEO Schiphol Group;
– Margot Weijnen, TU Delft en lid Innovatieplatform;
– Tjibbe Stelwagen, voormalig directeur NS;
– Bert Klerk, voorzitter Raad van Bestuur ProRail.

Naast de jury heeft een adviescommissie zich gebogen over de inzendingen. Zij beoordeelde alle inzendingen aan de hand van de gestelde eisen en wensen. Hun adviesrapport heeft gediend als extra hulpmiddel voor de jury, maar was niet bindend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail