Spoorsector moet verantwoordelijkheid nemen in Brabant

‘s-Hertogenbosch – De BrabantStadpartners, Breda, Eindhoven, Helmond, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, SRE en provincie Noord-Brabant, uiten in een open brief aan de spoorsector (NS, ProRail en Railion) hun grote zorgen over de nieuwe dienstregeling van 2007. De kans bestaat dat de opening van de Betuweroute vrijwel geen effect zal hebben op het aantal goederentreinen door de Brabantse steden. Daarbij komt dat de NS nauwelijks groeiambitie toont. Het is voor BrabantStad onaanvaardbaar als de kwaliteit van het personenvervoer (betrouwbaarheid en reismogelijkheden) per spoor vanaf 2007 afneemt.

BrabantStad is al enige tijd met de spoorbedrijven in overleg om tot een nieuwe, voor personenvervoer gunstige, dienstregeling te komen in Brabant. De BrabantStad partners krijgen sterk de indruk dat bedrijfseconomische belangen een groter gewicht in de schaal leggen dan het maatschappelijke belang dat de NS, als monopolist op het hoofdrailnet, moet dienen. Nu blijkt dat met name de NS niet inspeelt op groei van het personenvervoer, terwijl Brabant beschikt over groeipotentie op het spoor voor personenvervoer. Tegelijkertijd claimt de goederentak van de spoorsector (Railion), ondanks de openstelling van de Betuweroute per 2007, vrijwel dezelfde ruimte op het spoor in Brabant als nu het geval is. Tot slot zijn de vijf grote steden, het SRE en de provincie van mening dat het streven naar grotere punctualiteit op het spoor niet ten koste mag gaan van het aantal treinen in Brabant (bijvoorbeeld: minder treinen die wel op tijd rijden ten opzichte van meer treinen die mogelijk enkele minuten vertraagd zijn). Dit alles vanuit het besef dat voor de leefbaarheid, de duurzame kwaliteit en de bereikbaarheid van BrabantStad een goede dienstregeling zoals voorgesteld in de verkenning OV-netwerk BrabantStad een absolute voorwaarde is.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Brabant