Stand van zaken concessies contractsectordiensten

Den Haag – De bestaande situatie voor de achttien spoorlijnen die buiten het hoofdrailnet van NS vallen, moet zo min mogelijk worden gewijzigd. Peijs wil dan ook kortlopende concessies verlenen waarbij de betrokken decentrale overheden voldoende tijd hebben om zich voor te bereiden op overname van de diensten. Daarbij wil de minister de inhoud van de huidige contracten zoveel mogelijk een-op-een omzetten in een concessie. Ze schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer.

Voor vier van de achttien diensten geldt dat er al afspraken zijn gemaakt over decentralisatie. Zo is voor de Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn het contract met NS verlengd tot 1 juli 2006. Voor de dienst Arnhem-Tiel is Peijs voornemens om per 1 april 2005 een concessie te verlenen aan Syntus. Over het traject Dordrecht-Geldermalsen zijn gesprekken gaande met NS om te komen tot een concessie.

De dienst Houten-Houten Castellum wordt niet gedecentraliseerd omdat deze lijn na de aanleg van de vier sporen tussen Utrecht en Geldermalsen weer onder het hoofdrailnet valt.

Voor de overige dertien diensten, waaronder vier spoorverbindingen in Noord-Holland, is Peijs in gesprek met decentrale overheden. Daarbij houdt ze rekening met de door de Tweede Kamer aangenomen motie Hofstra die de regering oproept de verbinding Den Helder-Alkmaar op te nemen in het hoofdrailnet.

Meer informatie in de Kamerbrief www.minvenw.nl/cend/bsg/brieven/data/1108651886.doc

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat