NS 2006: sneller uit Brabant en Utrecht naar Schiphol

Utrecht – Zonder overstap en 10 minuten sneller per Intercity van Eindhoven en Utrecht naar Schiphol; drie nieuwe stations bij Den Haag, Arnhem en Amersfoort; meer stoptreinen Den Haag – Rotterdam.

Treinreizigers krijgen vanaf 11 december 2005 méér en snellere reismogelijkheden. In de nieuwe dienstregeling kan ieder half uur rechtstreeks per Intercity gereisd worden tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid-WTC en Schiphol. Op werkdagen overdag krijgen ook reizigers uit Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch een snelle, overstapvrije verbinding met Schiphol. Verder komen er drie nieuwe stations: Den Haag Ypenburg, Arnhem Zuid en Amersfoort Vathorst. Overdag gaan méér stoptreinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

Intercity Eindhoven – Schiphol v.v.
Eind 2005 komt de ‘Utrechtboog’ gereed. Deze maakt het mogelijk om treinen uit de richting Utrecht direct naar Amsterdam Zuid-WTC en Schiphol te laten rijden, en omgekeerd. NS wil via deze nieuwe verbinding 2x per uur Intercity’s rijden tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid-WTC en Schiphol. Op werkdagen tot 20.00 uur rijden deze treinen naar ’s-Hertogenbosch en Eindhoven v.v., zodat ook reizigers uit/naar Brabant profiteren van deze nieuwe snelle reismogelijkheid. Ten opzichte van de huidige overstapverbinding via Duivendrecht wordt de reis niet alleen comfortabeler, maar ook 10 minuten sneller. Omdat de noodzaak om over te stappen in Duivendrecht voor een groot deel van de reizigers vervalt en om het station Amsterdam Bijlmer beter te bedienen, stoppen de Intercity’s Heerlen/Maastricht – Haarlem v.v. voortaan in Amsterdam Bijlmer in plaats van Duivendrecht. Hierdoor krijgt Amsterdam Bijlmer op alle dagen van de week van vroeg tot laat ieder half uur snelle reismogelijkheden naar Utrecht en verder, 7 minuten sneller dan met de stoptrein.

Station Den Haag Ypenburg
De nieuwe wijk Ypenburg bij Den Haag wordt beter bereikbaar: tussen de stations Voorburg en Zoetermeer komt het nieuwe station Den Haag Ypenburg. De stoptreinen tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle gaan hier in beide richtingen 2x per uur stoppen.

Station Arnhem Zuid
Het nieuwe station Arnhem Zuid is in aanbouw ten zuiden van de Rijnbrug en ligt tussen de stations Arnhem en Elst. Vanaf december gaan de stoptreinen Zutphen – Nijmegen v.v. hier 2x per uur stoppen.

Station Amersfoort Vathorst
In de loop van 2006, waarschijnlijk in april, wordt tussen Amersfoort Schothorst en Nijkerk het station Vathorst geopend. Op verzoek van de gemeente Amersfoort wordt met de opening van dit station niet gewacht tot de nieuwe dienstregeling 2007. De bediening van dit nieuwe station is alleen mogelijk door de 2x per uur rijdende stoptrein (Utrecht-) Amersfoort – Zwolle v.v. 1x per uur te laten stoppen in Amersfoort Vathorst en 1x per uur in Amersfoort Schothorst. Daarnaast behoudt Amersfoort Schothorst 2x per uur de sneltreinverbinding met Hilversum, Amsterdam en Alkmaar.

Stoptreinen Den Haag – Rotterdam
Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal gaan op maandag t/m vrijdag overdag meer stoptreinen rijden. Dat betekent voortaan 11 reismogelijkheden per uur tussen beide steden: 5 Intercity’s, 2 sneltreinen en 4 stoptreinen.

Nijmegen – Venlo – Roermond
Tussen Nijmegen, Venlo en Roermond gaan de gehele dag één sneltrein en één doorgaande stoptrein per uur rijden, in plaats van één sneltrein en drie stoptreinen op gedeelten van de lijn.

NS heeft de voornemens voor de nieuwe dienstregeling 2006 ter advisering voorgelegd aan het landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer (LOCOV) en daarna besloten tot bovengenoemde voorstellen. Ze worden nu ingediend bij ProRail, verantwoordelijk voor de verdeling van de capaciteit op het Nederlandse spoorwegnet tussen de verschillende spoorwegbedrijven. Medio 2005 zal duidelijk zijn of en in hoeverre de wensen van NS om de dienstverlening aan de treinreizigers te verbeteren, gehonoreerd kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

NS 2006: sneller uit Brabant en Utrecht naar Schiphol | Infrasite

NS 2006: sneller uit Brabant en Utrecht naar Schiphol

Utrecht – Zonder overstap en 10 minuten sneller per Intercity van Eindhoven en Utrecht naar Schiphol; drie nieuwe stations bij Den Haag, Arnhem en Amersfoort; meer stoptreinen Den Haag – Rotterdam.

Treinreizigers krijgen vanaf 11 december 2005 méér en snellere reismogelijkheden. In de nieuwe dienstregeling kan ieder half uur rechtstreeks per Intercity gereisd worden tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid-WTC en Schiphol. Op werkdagen overdag krijgen ook reizigers uit Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch een snelle, overstapvrije verbinding met Schiphol. Verder komen er drie nieuwe stations: Den Haag Ypenburg, Arnhem Zuid en Amersfoort Vathorst. Overdag gaan méér stoptreinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

Intercity Eindhoven – Schiphol v.v.
Eind 2005 komt de ‘Utrechtboog’ gereed. Deze maakt het mogelijk om treinen uit de richting Utrecht direct naar Amsterdam Zuid-WTC en Schiphol te laten rijden, en omgekeerd. NS wil via deze nieuwe verbinding 2x per uur Intercity’s rijden tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid-WTC en Schiphol. Op werkdagen tot 20.00 uur rijden deze treinen naar ’s-Hertogenbosch en Eindhoven v.v., zodat ook reizigers uit/naar Brabant profiteren van deze nieuwe snelle reismogelijkheid. Ten opzichte van de huidige overstapverbinding via Duivendrecht wordt de reis niet alleen comfortabeler, maar ook 10 minuten sneller. Omdat de noodzaak om over te stappen in Duivendrecht voor een groot deel van de reizigers vervalt en om het station Amsterdam Bijlmer beter te bedienen, stoppen de Intercity’s Heerlen/Maastricht – Haarlem v.v. voortaan in Amsterdam Bijlmer in plaats van Duivendrecht. Hierdoor krijgt Amsterdam Bijlmer op alle dagen van de week van vroeg tot laat ieder half uur snelle reismogelijkheden naar Utrecht en verder, 7 minuten sneller dan met de stoptrein.

Station Den Haag Ypenburg
De nieuwe wijk Ypenburg bij Den Haag wordt beter bereikbaar: tussen de stations Voorburg en Zoetermeer komt het nieuwe station Den Haag Ypenburg. De stoptreinen tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle gaan hier in beide richtingen 2x per uur stoppen.

Station Arnhem Zuid
Het nieuwe station Arnhem Zuid is in aanbouw ten zuiden van de Rijnbrug en ligt tussen de stations Arnhem en Elst. Vanaf december gaan de stoptreinen Zutphen – Nijmegen v.v. hier 2x per uur stoppen.

Station Amersfoort Vathorst
In de loop van 2006, waarschijnlijk in april, wordt tussen Amersfoort Schothorst en Nijkerk het station Vathorst geopend. Op verzoek van de gemeente Amersfoort wordt met de opening van dit station niet gewacht tot de nieuwe dienstregeling 2007. De bediening van dit nieuwe station is alleen mogelijk door de 2x per uur rijdende stoptrein (Utrecht-) Amersfoort – Zwolle v.v. 1x per uur te laten stoppen in Amersfoort Vathorst en 1x per uur in Amersfoort Schothorst. Daarnaast behoudt Amersfoort Schothorst 2x per uur de sneltreinverbinding met Hilversum, Amsterdam en Alkmaar.

Stoptreinen Den Haag – Rotterdam
Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal gaan op maandag t/m vrijdag overdag meer stoptreinen rijden. Dat betekent voortaan 11 reismogelijkheden per uur tussen beide steden: 5 Intercity’s, 2 sneltreinen en 4 stoptreinen.

Nijmegen – Venlo – Roermond
Tussen Nijmegen, Venlo en Roermond gaan de gehele dag één sneltrein en één doorgaande stoptrein per uur rijden, in plaats van één sneltrein en drie stoptreinen op gedeelten van de lijn.

NS heeft de voornemens voor de nieuwe dienstregeling 2006 ter advisering voorgelegd aan het landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer (LOCOV) en daarna besloten tot bovengenoemde voorstellen. Ze worden nu ingediend bij ProRail, verantwoordelijk voor de verdeling van de capaciteit op het Nederlandse spoorwegnet tussen de verschillende spoorwegbedrijven. Medio 2005 zal duidelijk zijn of en in hoeverre de wensen van NS om de dienstverlening aan de treinreizigers te verbeteren, gehonoreerd kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen