Rail Cargo brengt spoormarkt in kaart

Rotterdam – Het voorlichtingsbureau Rail Cargo is een jaar geleden van start gegaan en komt vandaag met een compleet vernieuwde website. Uit de vele contacten van het bureau met marktpartijen is duidelijk geworden welke informatiebehoefte er is bij het Nederlandse bedrijfsleven. De gevraagde informatie blijkt vooral betrekking te hebben op het vinden van een dienst naar een specifieke bestemming. De vernieuwde website
www.railcargo.nl voorziet hierin door het bieden van interactieve landendossiers.

De landendossiers geven inzicht in actuele ontwikkelingen op spoorgebied binnen een land en geven tevens een gedetailleerd overzicht van alle diensten per spoor naar dat land. Zo is er een dienstrooster opgenomen van alle container shuttle treinen naar het land met vermelding van vertrektijden en transittijden. Ook is er een kaart opgenomen met alle railterminals die worden aangedaan. Naast container vervoer geeft het landendossier ook een overzicht van alle dienstverleners voor het vervoer van wagonladingen.

“Kortom, alle informatie die op onze website wordt gepubliceerd wordt gebundeld tot hapklare brokken”, aldus Max Philips, directeur van het voorlichtingsbureau Rail Cargo. “Wij merken duidelijk het effect van de Duitse Maut. De invoering verloopt weliswaar zonder grote problemen, maar het gaat nog steeds om extra kosten. Wegvervoerders informeren daarom steeds vaker naar alternatieven per spoor en de mogelijkheid om bijvoorbeeld complete vrachtwagens op het spoor te zetten. Daarbij gaat veel aandacht uit naar de nieuwe Lidstaten van de EU”.

Naast de landendossiers biedt de website ook een rail directory, een handige bedrijvengids voor de spoorsector. Dit maakt het eenvoudig om een gespecialiseerde dienstverlener te vinden, zoals adressen van terminals, inspectiediensten en intermodale operators.

Het afgelopen jaar heeft het voorlichtingsbureau 216 informatie aanvragen afgehandeld. Daaronder bevonden zich veel vragen van verladers en logistieke dienstverleners. Ook studenten en kennisinstellingen weten hun weg te vinden naar het voorlichtingsbureau.
87% van de vragen kwamen bij het voorlichtingsbureau binnen via de website. Dit onderstreept het belang van een actuele en gebruiksvriendelijke website.

De stichting Rail Cargo Information Netherlands stelt zich ten doel om het gebruik van het spoor voor goederenvervoer te bevorderen en het imago van de sector railgoederenvervoer te verbeteren. De stichting is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, ProRail, Havenbedrijf Rotterdam NV, Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam, EVO, NDL, ACTS, ERS en Railion Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rail Cargo Information Netherlands (RCIN)

Rail Cargo brengt spoormarkt in kaart | Infrasite

Rail Cargo brengt spoormarkt in kaart

Rotterdam – Het voorlichtingsbureau Rail Cargo is een jaar geleden van start gegaan en komt vandaag met een compleet vernieuwde website. Uit de vele contacten van het bureau met marktpartijen is duidelijk geworden welke informatiebehoefte er is bij het Nederlandse bedrijfsleven. De gevraagde informatie blijkt vooral betrekking te hebben op het vinden van een dienst naar een specifieke bestemming. De vernieuwde website
www.railcargo.nl voorziet hierin door het bieden van interactieve landendossiers.

De landendossiers geven inzicht in actuele ontwikkelingen op spoorgebied binnen een land en geven tevens een gedetailleerd overzicht van alle diensten per spoor naar dat land. Zo is er een dienstrooster opgenomen van alle container shuttle treinen naar het land met vermelding van vertrektijden en transittijden. Ook is er een kaart opgenomen met alle railterminals die worden aangedaan. Naast container vervoer geeft het landendossier ook een overzicht van alle dienstverleners voor het vervoer van wagonladingen.

“Kortom, alle informatie die op onze website wordt gepubliceerd wordt gebundeld tot hapklare brokken”, aldus Max Philips, directeur van het voorlichtingsbureau Rail Cargo. “Wij merken duidelijk het effect van de Duitse Maut. De invoering verloopt weliswaar zonder grote problemen, maar het gaat nog steeds om extra kosten. Wegvervoerders informeren daarom steeds vaker naar alternatieven per spoor en de mogelijkheid om bijvoorbeeld complete vrachtwagens op het spoor te zetten. Daarbij gaat veel aandacht uit naar de nieuwe Lidstaten van de EU”.

Naast de landendossiers biedt de website ook een rail directory, een handige bedrijvengids voor de spoorsector. Dit maakt het eenvoudig om een gespecialiseerde dienstverlener te vinden, zoals adressen van terminals, inspectiediensten en intermodale operators.

Het afgelopen jaar heeft het voorlichtingsbureau 216 informatie aanvragen afgehandeld. Daaronder bevonden zich veel vragen van verladers en logistieke dienstverleners. Ook studenten en kennisinstellingen weten hun weg te vinden naar het voorlichtingsbureau.
87% van de vragen kwamen bij het voorlichtingsbureau binnen via de website. Dit onderstreept het belang van een actuele en gebruiksvriendelijke website.

De stichting Rail Cargo Information Netherlands stelt zich ten doel om het gebruik van het spoor voor goederenvervoer te bevorderen en het imago van de sector railgoederenvervoer te verbeteren. De stichting is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, ProRail, Havenbedrijf Rotterdam NV, Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam, EVO, NDL, ACTS, ERS en Railion Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rail Cargo Information Netherlands (RCIN)