Ingebruikname wisselverwarmingssysteem Icesolution

Utrecht – Op woensdag 15 december 2005 heeft spoornetbeheerder ProRail de eerste grootschalige toepassing van Icesolution, het innovatieve wisselverwarmingssysteem op aardwarmte, in gebruik genomen. Het is aangebracht op het opstelterrein aan het einde van de Flevolijn in Lelystad. Van daaruit vertrekken dagelijks talrijke treinen naar de Randstad. In totaal worden nu 32 wissels verwarmd door Icesolution waarmee oponthoud door bevriezen en dus tijdelijk onbruikbaar worden van wissels wordt voorkomen.

De feestelijke ingebruikname vond plaats door ing. Kees Larooij, manager Onderhoud en Vernieuwing van ProRail. Een berg sneeeuw op een wissel smolt in korte tijd waarmee de effectiviteit van Icesolution werd onderstreept.

Icesolution is gebaseerd op warmte- en koudeomslag in de bodem. ’s Zomers wordt warmte opgeslagen die ’s winters gebruikt wordt om de wissels te verwarmen. Voor de overdracht van warmte is een nieuwe, verbeterde warmtewisselaar ontwikkeld. Icesolution wordt aangestuurd door een geavanceerde regeling die het systeem alleen in werking zet wanneer het echt nodig is. Ten opzichte van oude wisselverwarmingssystemen bespaart Icesolution 80 procent op het energiegebruik. In april won het systeem daarmee de eerste plaats bij de Energiebesparingsprijs GWW 2004. In aanleg is het systeem iets duurder dan conventionele systemen, maar de meerkosten verdienen zich in circa vijf jaar terug. Bij een geschatte levensduur van minimaal 15 a 20 jaar betekent dit behalve de toegenomen beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor, ook een belangrijke financiële meerwaarde voor de gebruiker. Het opstelterrein in Lelystad is de eerste, grootschalige toepassing van Icesolution in Nederland. Inmiddels is ook vanuit het buitenland interesse in het innovatieve wisselverwarmingssysteem.

Icesolution is ontwikkeld door Holland Railconsult in samenwerking met Volker Stevin Rail en Traffic.

Zie ook www.icesolution.nl

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Holland Railconsult BV