MerwedeLingelijn: Meer haltes, meer kwaliteit

Den Haag – Met extra passeersporen en nieuwe haltes willen de provincie Zuid-Holland en de gemeenten tussen Dordrecht en Geldermalsen de spoorlijn langs hun gemeenten nieuw leven in blazen. Samen met een hogere frequentie en modern materieel moet dit tot meer kwaliteit, en dus meer reizigers leiden. De partijen hebben hiertoe op 9 december 2004 een intentieverklaring getekend.

Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam en Geldermalsen zien het wel zitten dat de provincie de verantwoordelijkheid krijgt voor het spoor waar nu nog de NS-treinen rijden. Zuid-Holland is in onderhandeling met het ministerie van Verkeer en Waterstaat om zo de mogelijkheid te krijgen de lijn nieuw leven in te blazen. In andere delen van Zuid-Holland zijn al nieuwe systemen voor reisafstanden tussen 10 en 40 kilometer in uitvoering. Tussen Zoetermeer en Den Haag en tussen Rotterdam en Den Haag gaat in 2006 RandstadRail rijden. De bouw hiervan is in volle gang. Tussen Gouda en Alphen aan den Rijn rijden op proef lightrailvoertuigen. Vanaf 2006 moeten deze doorrijden naar Leiden. Bijzonder hierbij is dat de tramachtige voertuigen deels gaan rijden tussen de NS-treinen en deels over nieuw spoor door de Leidse binnenstad. Met name de RijnGouwelijn ontwikkelt zich als een ruggengraad voor de regio. Rond de halteplaatsen vinden allerlei ontwikkelingen plaats. Dat staat de ondertekenaars van het convenant MerwedeLingelijn ook voor ogen.

Nieuwe haltes
De onderhandelingen met het ministerie zijn nog niet afgerond, maar de ondertekenaars zien veel kansen. Met name wanneer er nieuwe haltes komen. Er zijn in Zuid-Holland vier nieuwe haltes voorzien en een wordt verplaatst. De totale kosten hiervan bedragen circa ? 7,5 mln. en worden gefinancierd door de betreffende gemeenten. De nieuwe haltes houden verband met plannen voor versterking van de centrumontwikkeling, voor nieuwbouwwoningen of kleinschalige werkgelegenheidslocaties. De plannen zijn opgenomen in de regionale structuurvisie voor de Merwedezone. Op deze manier worden de haltes goed ingepast in de ruimtelijke investeringsplannen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland

MerwedeLingelijn: Meer haltes, meer kwaliteit | Infrasite

MerwedeLingelijn: Meer haltes, meer kwaliteit

Den Haag – Met extra passeersporen en nieuwe haltes willen de provincie Zuid-Holland en de gemeenten tussen Dordrecht en Geldermalsen de spoorlijn langs hun gemeenten nieuw leven in blazen. Samen met een hogere frequentie en modern materieel moet dit tot meer kwaliteit, en dus meer reizigers leiden. De partijen hebben hiertoe op 9 december 2004 een intentieverklaring getekend.

Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam en Geldermalsen zien het wel zitten dat de provincie de verantwoordelijkheid krijgt voor het spoor waar nu nog de NS-treinen rijden. Zuid-Holland is in onderhandeling met het ministerie van Verkeer en Waterstaat om zo de mogelijkheid te krijgen de lijn nieuw leven in te blazen. In andere delen van Zuid-Holland zijn al nieuwe systemen voor reisafstanden tussen 10 en 40 kilometer in uitvoering. Tussen Zoetermeer en Den Haag en tussen Rotterdam en Den Haag gaat in 2006 RandstadRail rijden. De bouw hiervan is in volle gang. Tussen Gouda en Alphen aan den Rijn rijden op proef lightrailvoertuigen. Vanaf 2006 moeten deze doorrijden naar Leiden. Bijzonder hierbij is dat de tramachtige voertuigen deels gaan rijden tussen de NS-treinen en deels over nieuw spoor door de Leidse binnenstad. Met name de RijnGouwelijn ontwikkelt zich als een ruggengraad voor de regio. Rond de halteplaatsen vinden allerlei ontwikkelingen plaats. Dat staat de ondertekenaars van het convenant MerwedeLingelijn ook voor ogen.

Nieuwe haltes
De onderhandelingen met het ministerie zijn nog niet afgerond, maar de ondertekenaars zien veel kansen. Met name wanneer er nieuwe haltes komen. Er zijn in Zuid-Holland vier nieuwe haltes voorzien en een wordt verplaatst. De totale kosten hiervan bedragen circa ? 7,5 mln. en worden gefinancierd door de betreffende gemeenten. De nieuwe haltes houden verband met plannen voor versterking van de centrumontwikkeling, voor nieuwbouwwoningen of kleinschalige werkgelegenheidslocaties. De plannen zijn opgenomen in de regionale structuurvisie voor de Merwedezone. Op deze manier worden de haltes goed ingepast in de ruimtelijke investeringsplannen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland