Spoorinfra Kijfhoek Betuweroute proof

Utrecht – 29 november 2004 zijn na een 52 uur durende treinvrije periode twee belangrijke spoorviaducten aangesloten op het sporenweb Kijfhoek en in gebruik genomen. Daarmee is het rangeerterrein Kijfhoek ‘Betuweroute proof’! De aansluiting van het Vorkviaduct en de noordelijke fly-over is de laatste schakel in de grootschalige modernisering van Kijfhoek die in het kader van de Betuweroute is doorgevoerd. Met alle vernieuwingen op het 50 hectare grote rangeerterrein is het nu mogelijk 2.800 wagons per dag te verwerken, een ruime verdubbeling van het huidige aantal.

Het Vorkviaduct heeft een lengte van 800 meter en zorgt ervoor dat treinen vanuit Dordrecht en de Sophiaspoortunnel vrije doorgang kunnen krijgen tot de aankomstsporen van Kijfhoek. Bij de aankomstsporen begint het rangeerproces.
De noordelijke fly-over is circa 700 meter lang en laat vertrekkend verkeer naar de haven ongelijkvloers Kijfhoek kruisen. Hierdoor wordt het rangeren niet verstoord. Dit viaduct zorgt er ook voor dat de doorgaande goederentreinen, die niet gerangeerd hoeven worden, Kijfhoek vrij kunnen passeren.

Hoewel de Betuweroute pas in 2007 in gebruik wordt genomen, profiteert het goederenverkeer op Kijfhoek vanaf vandaag van deze verbeteringen!

Kijfhoek ligt tussen Barendrecht en Zwijndrecht en vormt de verbinding tussen de Havenspoorlijn en de zogenaamde A15-lijn van de Betuweroute. De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute

Spoorinfra Kijfhoek Betuweroute proof | Infrasite

Spoorinfra Kijfhoek Betuweroute proof

Utrecht – 29 november 2004 zijn na een 52 uur durende treinvrije periode twee belangrijke spoorviaducten aangesloten op het sporenweb Kijfhoek en in gebruik genomen. Daarmee is het rangeerterrein Kijfhoek ‘Betuweroute proof’! De aansluiting van het Vorkviaduct en de noordelijke fly-over is de laatste schakel in de grootschalige modernisering van Kijfhoek die in het kader van de Betuweroute is doorgevoerd. Met alle vernieuwingen op het 50 hectare grote rangeerterrein is het nu mogelijk 2.800 wagons per dag te verwerken, een ruime verdubbeling van het huidige aantal.

Het Vorkviaduct heeft een lengte van 800 meter en zorgt ervoor dat treinen vanuit Dordrecht en de Sophiaspoortunnel vrije doorgang kunnen krijgen tot de aankomstsporen van Kijfhoek. Bij de aankomstsporen begint het rangeerproces.
De noordelijke fly-over is circa 700 meter lang en laat vertrekkend verkeer naar de haven ongelijkvloers Kijfhoek kruisen. Hierdoor wordt het rangeren niet verstoord. Dit viaduct zorgt er ook voor dat de doorgaande goederentreinen, die niet gerangeerd hoeven worden, Kijfhoek vrij kunnen passeren.

Hoewel de Betuweroute pas in 2007 in gebruik wordt genomen, profiteert het goederenverkeer op Kijfhoek vanaf vandaag van deze verbeteringen!

Kijfhoek ligt tussen Barendrecht en Zwijndrecht en vormt de verbinding tussen de Havenspoorlijn en de zogenaamde A15-lijn van de Betuweroute. De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute