Startsein Sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal

Den Haag – 23 november 2004 hebben de Haagse wethouders Norder (Ruimtelijke Ordening, Stedelijke Ontwikkeling en Wonen) en Bruins (Verkeer, Binnenstad en Monumenten) het officiële startsein gegeven aan het project Den Haag Nieuw Centraal. Vanuit een hoogwerker onthulden zij in de stationshal een impressie van het toekomstige stationsgebied. Met dit project krijgt Den Haag een eigentijdse nieuwe entree, zichtbaar vanuit de Utrechtsebaan, de binnenstad en de Koekamp. Den Haag is het eerste Nieuwe Sleutelproject in Nederland dat start met de vernieuwing van het stationsgebied.

Nieuwe Sleutelprojecten zijn nationale stedenbouwkundige projecten op en rond de stations die deel uitmaken van het netwerk van de Hogesnelheidslijn (HSL). De gemeente Den Haag realiseert het project Den Haag Nieuw Centraal in samenwerking met een aantal private partijen en met subsidie van de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat. Naast een vernieuwde openbaar vervoerterminal komen er in het stationsgebied 30.000 m2 winkels en voorzieningen,130.000 m2 kantoren, 59.000 m2 woningen, 2.000 parkeerplaatsen en een ondergrondse fietsenstalling bij. Het project wordt in vijf verschillende fasen uitgevoerd en is naar verwachting in 2011 afgerond.

1. Overzichtelijke stationshal
De voorbereidende werkzaamheden voor aanpassing van het tramplatform in de stationshal zijn al enkele maanden bezig. Vervolgens wordt de hal van het station vernieuwd. In 2008 is dat naar verwachting klaar. Met de verbouwing wordt de stationshal ruim, transparant en overzichtelijk. RandstadRail en ProRail ontwikkelen de stationshal, in nauwe samenwerking met NS, HTM en Stadsgewest Haaglanden.

2. Aanleg Anna van Buerenplein
De sloop van de parkeergarage aan de Anna van Buerenstraat en de bouw van een nieuw viaduct zijn in volle gang. De nieuwe garage wordt ondergronds aangelegd, waardoor een plein ontstaat. Dit nieuwe Anna van Buerenplein wordt een stedelijk plein met groene uitstraling. De Rijksgebouwendienst ontwikkelt een rijksgebouw op het plein.

3. Nieuw Babylon
Het huidige Babylon wordt omarmd door nieuwbouw, waaronder twee woontorens van 140 en 100 meter. Deze appartementen krijgen een panoramisch uitzicht over de Koekamp, de stad en de zee. Planning is dat het nieuwe Babylon vanaf 2008 in gebruik wordt genomen. Ontwikkelaar is Babylon Den Haag BV, een combinatie van Imca Vastgoed en Bouwfonds Property Finance.

4. Nieuwbouw op het Koningin Julianaplein
Nieuwbouw op het Koningin Julianaplein, bestaande uit woningen, kantoren, winkels en parkeervoorzieningen, vormt in de toekomst een spraakmakende stationsentree. De CV KJ-plein, bestaande uit AM Vastgoed en NS Vastgoed, realiseert deze ontwikkeling. Het nieuwe plein vormt de ‘anti-chambre’ van het station. De plannen bevinden zich in de ontwerpfase. Planning is dat de bouw in 2009 gereed is.

5. Overbouwing busplatform
Het busplatform wordt overbouwd met een maximale hoogte van 70 meter. Dit project start als de overige deelplannen al vergevorderd zijn.

Omgevingsmanagement
Tijdens alle bouwactiviteiten blijft station Den Haag Centraal bereikbaar. Om ervoor te zorgen dat alle bouwactiviteiten goed op elkaar worden afgestemd, heeft de gemeente met instemming van de private partijen, omgevingsmanagement opgezet.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Den Haag

Startsein Sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal | Infrasite

Startsein Sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal

Den Haag – 23 november 2004 hebben de Haagse wethouders Norder (Ruimtelijke Ordening, Stedelijke Ontwikkeling en Wonen) en Bruins (Verkeer, Binnenstad en Monumenten) het officiële startsein gegeven aan het project Den Haag Nieuw Centraal. Vanuit een hoogwerker onthulden zij in de stationshal een impressie van het toekomstige stationsgebied. Met dit project krijgt Den Haag een eigentijdse nieuwe entree, zichtbaar vanuit de Utrechtsebaan, de binnenstad en de Koekamp. Den Haag is het eerste Nieuwe Sleutelproject in Nederland dat start met de vernieuwing van het stationsgebied.

Nieuwe Sleutelprojecten zijn nationale stedenbouwkundige projecten op en rond de stations die deel uitmaken van het netwerk van de Hogesnelheidslijn (HSL). De gemeente Den Haag realiseert het project Den Haag Nieuw Centraal in samenwerking met een aantal private partijen en met subsidie van de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat. Naast een vernieuwde openbaar vervoerterminal komen er in het stationsgebied 30.000 m2 winkels en voorzieningen,130.000 m2 kantoren, 59.000 m2 woningen, 2.000 parkeerplaatsen en een ondergrondse fietsenstalling bij. Het project wordt in vijf verschillende fasen uitgevoerd en is naar verwachting in 2011 afgerond.

1. Overzichtelijke stationshal
De voorbereidende werkzaamheden voor aanpassing van het tramplatform in de stationshal zijn al enkele maanden bezig. Vervolgens wordt de hal van het station vernieuwd. In 2008 is dat naar verwachting klaar. Met de verbouwing wordt de stationshal ruim, transparant en overzichtelijk. RandstadRail en ProRail ontwikkelen de stationshal, in nauwe samenwerking met NS, HTM en Stadsgewest Haaglanden.

2. Aanleg Anna van Buerenplein
De sloop van de parkeergarage aan de Anna van Buerenstraat en de bouw van een nieuw viaduct zijn in volle gang. De nieuwe garage wordt ondergronds aangelegd, waardoor een plein ontstaat. Dit nieuwe Anna van Buerenplein wordt een stedelijk plein met groene uitstraling. De Rijksgebouwendienst ontwikkelt een rijksgebouw op het plein.

3. Nieuw Babylon
Het huidige Babylon wordt omarmd door nieuwbouw, waaronder twee woontorens van 140 en 100 meter. Deze appartementen krijgen een panoramisch uitzicht over de Koekamp, de stad en de zee. Planning is dat het nieuwe Babylon vanaf 2008 in gebruik wordt genomen. Ontwikkelaar is Babylon Den Haag BV, een combinatie van Imca Vastgoed en Bouwfonds Property Finance.

4. Nieuwbouw op het Koningin Julianaplein
Nieuwbouw op het Koningin Julianaplein, bestaande uit woningen, kantoren, winkels en parkeervoorzieningen, vormt in de toekomst een spraakmakende stationsentree. De CV KJ-plein, bestaande uit AM Vastgoed en NS Vastgoed, realiseert deze ontwikkeling. Het nieuwe plein vormt de ‘anti-chambre’ van het station. De plannen bevinden zich in de ontwerpfase. Planning is dat de bouw in 2009 gereed is.

5. Overbouwing busplatform
Het busplatform wordt overbouwd met een maximale hoogte van 70 meter. Dit project start als de overige deelplannen al vergevorderd zijn.

Omgevingsmanagement
Tijdens alle bouwactiviteiten blijft station Den Haag Centraal bereikbaar. Om ervoor te zorgen dat alle bouwactiviteiten goed op elkaar worden afgestemd, heeft de gemeente met instemming van de private partijen, omgevingsmanagement opgezet.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Den Haag