ATB in Groningen en Friesland

Utrecht – In 2005 voorziet ProRail een aantal spoorlijnen in de provincies Groningen en Friesland van automatische treinbeïnvloeding (ATB). Het gaat hier om de spoorlijnen Groningen – Sauwerd, Groningen – Nieuweschans, Sauwerd – Delfzijl, Sauwerd – Roodeschool, Leeuwarden – Harlingen en Leeuwarden – Stavoren. Van november 2004 tot en met december 2005 vinden de werkzaamheden aan het spoor plaats.

De werkzaamheden vloeien voort uit het landelijke programma om alle spoorlijnen in Nederland van ATB te voorzien. Met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is afgesproken om het ATB-programma voor 2006 gereed te hebben.

Wat is automatische treinbeïnvloeding (ATB)
ATB controleert de snelheid van de trein en grijpt in als dat nodig is. ATB grijpt ook in wanneer een rood sein wordt genegeerd bij een snelheid van 40 km per uur of hoger. De maximale snelheid van de treinen wordt via apparatuur langs de baan doorgegeven aan de ATB. De ATB-baanapparatuur verzendt deze informatie naar de trein. De treinapparatuur vergelijkt vervolgens de toegestane snelheid met de werkelijke snelheid van de trein. Indien de werkelijke snelheid hoger is dan de toegestane snelheid dan geeft het systeem de machinist een sein dat deze moet afremmen. Indien er niet voldoende geremd wordt, neemt de ATB de remming over.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

ATB in Groningen en Friesland | Infrasite

ATB in Groningen en Friesland

Utrecht – In 2005 voorziet ProRail een aantal spoorlijnen in de provincies Groningen en Friesland van automatische treinbeïnvloeding (ATB). Het gaat hier om de spoorlijnen Groningen – Sauwerd, Groningen – Nieuweschans, Sauwerd – Delfzijl, Sauwerd – Roodeschool, Leeuwarden – Harlingen en Leeuwarden – Stavoren. Van november 2004 tot en met december 2005 vinden de werkzaamheden aan het spoor plaats.

De werkzaamheden vloeien voort uit het landelijke programma om alle spoorlijnen in Nederland van ATB te voorzien. Met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is afgesproken om het ATB-programma voor 2006 gereed te hebben.

Wat is automatische treinbeïnvloeding (ATB)
ATB controleert de snelheid van de trein en grijpt in als dat nodig is. ATB grijpt ook in wanneer een rood sein wordt genegeerd bij een snelheid van 40 km per uur of hoger. De maximale snelheid van de treinen wordt via apparatuur langs de baan doorgegeven aan de ATB. De ATB-baanapparatuur verzendt deze informatie naar de trein. De treinapparatuur vergelijkt vervolgens de toegestane snelheid met de werkelijke snelheid van de trein. Indien de werkelijke snelheid hoger is dan de toegestane snelheid dan geeft het systeem de machinist een sein dat deze moet afremmen. Indien er niet voldoende geremd wordt, neemt de ATB de remming over.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail