Bouw spoor en bovenleidingen in sneltreinvaart

Utrecht – Bij de Betuweroute zijn twee proeftrajecten succesvol afgerond. Het betreft zowel een nieuwe wijze van spoorbouw als het plaatsen van het 25 kV bovenleidingsysteem.

Spoorbouw langs A15 loopt op rolletjes
Met een nieuwe methode legt de aannemer Strukton per week gemiddeld 1250 meter dubbel spoor aan. Deze spoorbouw is tweemaal sneller dan traditionele spoorbouw.
Het vernieuwende zit in de wijze waarop de 360 meter lange spoorstaven in de baan worden getrokken. Dit gebeurt via speciale rollers zonder dat er een werkspoor aan te pas komt. Deze methode werkt zeer snel en kostenbesparend. De spoorbouw is mei 2005 gereed.

25 kV bovenleiding geeft Betuweroute gezicht
Onzichtbaar, maar toch één van de belangrijkste kenmerken van de Betuweroute is de stroomvoorziening. De Betuweroute krijgt een bovenleidingsysteem die zwaardere en langere treinen kan laten rijden. Het bovenleidingsysteem van 25 kV (25.000 volt) zorgt er ook voor dat er per uur meer treinen kunnen rijden en dat er minder milieubelasting is door minder energieverlies. Momenteel plaatst de aannemer de gebogen bovenleidingpalen op het tracé langs de A15. Het plaatsen van de bovenleidingen is oktober 2005 gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Bouw spoor en bovenleidingen in sneltreinvaart | Infrasite

Bouw spoor en bovenleidingen in sneltreinvaart

Utrecht – Bij de Betuweroute zijn twee proeftrajecten succesvol afgerond. Het betreft zowel een nieuwe wijze van spoorbouw als het plaatsen van het 25 kV bovenleidingsysteem.

Spoorbouw langs A15 loopt op rolletjes
Met een nieuwe methode legt de aannemer Strukton per week gemiddeld 1250 meter dubbel spoor aan. Deze spoorbouw is tweemaal sneller dan traditionele spoorbouw.
Het vernieuwende zit in de wijze waarop de 360 meter lange spoorstaven in de baan worden getrokken. Dit gebeurt via speciale rollers zonder dat er een werkspoor aan te pas komt. Deze methode werkt zeer snel en kostenbesparend. De spoorbouw is mei 2005 gereed.

25 kV bovenleiding geeft Betuweroute gezicht
Onzichtbaar, maar toch één van de belangrijkste kenmerken van de Betuweroute is de stroomvoorziening. De Betuweroute krijgt een bovenleidingsysteem die zwaardere en langere treinen kan laten rijden. Het bovenleidingsysteem van 25 kV (25.000 volt) zorgt er ook voor dat er per uur meer treinen kunnen rijden en dat er minder milieubelasting is door minder energieverlies. Momenteel plaatst de aannemer de gebogen bovenleidingpalen op het tracé langs de A15. Het plaatsen van de bovenleidingen is oktober 2005 gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail