Allerlaatste mega betonstort Betuweroute

Utrecht – Op woensdag 10 november 2004 werd de laatste 1225 kuub beton gestort voor de Betuweroute. Al dit beton was nodig om het viaduct langs de A15 ter hoogte van Charlois af te maken. Met deze hoeveelheid beton kun je éen olympisch zwembad vullen! Dit is echt de allerlaatste grote betonstort op de Betuweroute. Al het beton voor de overige 129 viaducten en bruggen en 5 tunnels is al gestort. Na deze megastort worden er nog kleine hoeveelheden beton gestort voor de afwerking van dit spoorviaduct. Al deze zogenaamde ‘kunstwerken’ worden nu afgebouwd met spoor, bovenleiding, geluidsschermen enzovoorts zodat het goederenverkeer vanaf 2007 veilig gebruik kan maken van al deze bruggen, tunnels en viaducten.

Het is het laatste bouwwerk in de provincie Zuid-Holland wat nog in de steigers staat. Dit spoorviaduct is een belangrijk onderdeel van de Kortsluitroute en is zo’n 100 meter lang en circa12 meter breed en overspant 4 metro spoorbanen. De Kortsluitroute wordt gebouwd voor het goederenverkeer dat niet op het Rail Service Centrum Waalhaven hoeft te zijn en zorgt ervoor dat de treinen op de Havenspoorlijn, in de berm van de A15, in één keer door kunnen rijden. Het gaat om 1/3 van de goederentreinen die dan ook niet meer langs de Rotterdamse woonwijk Pendrecht hoeven te rijden en daarmee Pendrecht aanzienlijk ontlast.

Het spoorviaduct kruist de Groenekruisweg, het provinciale fietspad, de Vondelingenweg, de metrobaan Rotterdam-Spijkenisse en de Blindeweg. Een flinke uitdaging om het werk uit te voeren met minimale verkeershinder. De samenwerking met de RET voor het metroverkeer was dan ook intensief. Het dek van het viaduct werd in één keer gestort. De stort begon om 07.00 uur en duurde tot 19.00 uur.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute

Allerlaatste mega betonstort Betuweroute | Infrasite

Allerlaatste mega betonstort Betuweroute

Utrecht – Op woensdag 10 november 2004 werd de laatste 1225 kuub beton gestort voor de Betuweroute. Al dit beton was nodig om het viaduct langs de A15 ter hoogte van Charlois af te maken. Met deze hoeveelheid beton kun je éen olympisch zwembad vullen! Dit is echt de allerlaatste grote betonstort op de Betuweroute. Al het beton voor de overige 129 viaducten en bruggen en 5 tunnels is al gestort. Na deze megastort worden er nog kleine hoeveelheden beton gestort voor de afwerking van dit spoorviaduct. Al deze zogenaamde ‘kunstwerken’ worden nu afgebouwd met spoor, bovenleiding, geluidsschermen enzovoorts zodat het goederenverkeer vanaf 2007 veilig gebruik kan maken van al deze bruggen, tunnels en viaducten.

Het is het laatste bouwwerk in de provincie Zuid-Holland wat nog in de steigers staat. Dit spoorviaduct is een belangrijk onderdeel van de Kortsluitroute en is zo’n 100 meter lang en circa12 meter breed en overspant 4 metro spoorbanen. De Kortsluitroute wordt gebouwd voor het goederenverkeer dat niet op het Rail Service Centrum Waalhaven hoeft te zijn en zorgt ervoor dat de treinen op de Havenspoorlijn, in de berm van de A15, in één keer door kunnen rijden. Het gaat om 1/3 van de goederentreinen die dan ook niet meer langs de Rotterdamse woonwijk Pendrecht hoeven te rijden en daarmee Pendrecht aanzienlijk ontlast.

Het spoorviaduct kruist de Groenekruisweg, het provinciale fietspad, de Vondelingenweg, de metrobaan Rotterdam-Spijkenisse en de Blindeweg. Een flinke uitdaging om het werk uit te voeren met minimale verkeershinder. De samenwerking met de RET voor het metroverkeer was dan ook intensief. Het dek van het viaduct werd in één keer gestort. De stort begon om 07.00 uur en duurde tot 19.00 uur.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute