Spoorsector pakt onderhoud anders aan

Utrecht – ProRail, NS en goederenvervoerders starten vanaf 12 december 2004 een proef van drie maanden om visuele inspectie en klein onderhoud aan het spoor overdag en op doordeweekse dagen uit te voeren. De proef vindt plaats buiten de spits op de route Utrecht – Amersfoort –
Deventer – Enschede. Om de treinreizigers zo goed mogelijk van dienst te blijven is het uitgangspunt is dat overal minstens 1x per uur een reismogelijkheid blijft bestaan.

Strengere veiligheidsbepalingen en de noodzaak om storingen aan het spoorwegnet te verminderen maken het onvermijdelijk dat ProRail overstapt op een andere manier van werken. Samen met de belangrijkste vervoerders op het spoorwegnet is daarom het ‘onderhoudsrooster’ uitgewerkt. De proef moet uitwijzen in hoeverre het onderhoudsrooster de mogelijkheden voor veilig onderhoud aan het spoor verbetert, zonder dat treinreizigers veel hinder ondervinden van de aangepaste dienstregeling. Daarbij moet niet vergeten worden dat ook treinreizigers en verladers belang hebben bij een goed onderhouden, storingsvrij spoorsysteem. De proef duurt tot 6 maart 2005.

Wijzigingen voor reizigers
* Elke dinsdag wordt tussen 09.30 en15.30 uur gewerkt op de route Amersfoort – Deventer – Enschede. Daar geldt dan een beperkte dienstregeling. Ook kunnen er op die dag minder treinen rijden tussen Utrecht en Hilversum. De aanpassingen hebben tevens gevolgen voor reizigers met de stoptreinen Zwolle – Enschede, met de Intercity’s Amsterdam/Schiphol – Amersfoort (- Enschede) en met de stoptreinen Amersfoort – Utrecht – Ede-Wageningen.
* Elke woensdag wordt er tussen 09.30 en 15.30 uur gewerkt tussen Utrecht en Amersfoort. Intercityreizigers merken daar vrijwel niets van; maar reizigers met de sneltreinen Utrecht – Amersfoort – Zwolle en de stoptreinen Utrecht – Amersfoort – Ede-Wageningen moeten rekening houden met reistijdverlenging.
* Voor reizigers met de IC Amsterdam – Berlijn en voor de goederenvervoerders geldt dat de vertragingen beperkt blijven.

Veilig en efficiënt
Om veilig en efficiënt het spoor te kunnen inspecteren en kleine onderhoudswerkzaamheden uit te voeren wordt een van de beide sporen op een bepaalde route op één dag per week tussen de ochtend- en de avondspits buiten gebruik gesteld. Het treinverkeer in beide richtingen moet dan ‘om en om’ over één spoor geleid worden. Dit kan alleen door het aantal treinritten te beperken en vertrek- en aankomsttijden van de treinen aan te passen. Omdat de aanpassingen ruim van te voren bekend zijn, kan NS de reizigers tijdig en volledig informeren over de veranderde reismogelijkheden. Ruim vóór 12 december zullen de gewijzigde tijden beschikbaar zijn via
www.ns.nl, folders etc. Gedurende de proef zorgt NS vanzelfsprekend tevens voor informatie op de stations en in de treinen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Spoorsector pakt onderhoud anders aan | Infrasite

Spoorsector pakt onderhoud anders aan

Utrecht – ProRail, NS en goederenvervoerders starten vanaf 12 december 2004 een proef van drie maanden om visuele inspectie en klein onderhoud aan het spoor overdag en op doordeweekse dagen uit te voeren. De proef vindt plaats buiten de spits op de route Utrecht – Amersfoort –
Deventer – Enschede. Om de treinreizigers zo goed mogelijk van dienst te blijven is het uitgangspunt is dat overal minstens 1x per uur een reismogelijkheid blijft bestaan.

Strengere veiligheidsbepalingen en de noodzaak om storingen aan het spoorwegnet te verminderen maken het onvermijdelijk dat ProRail overstapt op een andere manier van werken. Samen met de belangrijkste vervoerders op het spoorwegnet is daarom het ‘onderhoudsrooster’ uitgewerkt. De proef moet uitwijzen in hoeverre het onderhoudsrooster de mogelijkheden voor veilig onderhoud aan het spoor verbetert, zonder dat treinreizigers veel hinder ondervinden van de aangepaste dienstregeling. Daarbij moet niet vergeten worden dat ook treinreizigers en verladers belang hebben bij een goed onderhouden, storingsvrij spoorsysteem. De proef duurt tot 6 maart 2005.

Wijzigingen voor reizigers
* Elke dinsdag wordt tussen 09.30 en15.30 uur gewerkt op de route Amersfoort – Deventer – Enschede. Daar geldt dan een beperkte dienstregeling. Ook kunnen er op die dag minder treinen rijden tussen Utrecht en Hilversum. De aanpassingen hebben tevens gevolgen voor reizigers met de stoptreinen Zwolle – Enschede, met de Intercity’s Amsterdam/Schiphol – Amersfoort (- Enschede) en met de stoptreinen Amersfoort – Utrecht – Ede-Wageningen.
* Elke woensdag wordt er tussen 09.30 en 15.30 uur gewerkt tussen Utrecht en Amersfoort. Intercityreizigers merken daar vrijwel niets van; maar reizigers met de sneltreinen Utrecht – Amersfoort – Zwolle en de stoptreinen Utrecht – Amersfoort – Ede-Wageningen moeten rekening houden met reistijdverlenging.
* Voor reizigers met de IC Amsterdam – Berlijn en voor de goederenvervoerders geldt dat de vertragingen beperkt blijven.

Veilig en efficiënt
Om veilig en efficiënt het spoor te kunnen inspecteren en kleine onderhoudswerkzaamheden uit te voeren wordt een van de beide sporen op een bepaalde route op één dag per week tussen de ochtend- en de avondspits buiten gebruik gesteld. Het treinverkeer in beide richtingen moet dan ‘om en om’ over één spoor geleid worden. Dit kan alleen door het aantal treinritten te beperken en vertrek- en aankomsttijden van de treinen aan te passen. Omdat de aanpassingen ruim van te voren bekend zijn, kan NS de reizigers tijdig en volledig informeren over de veranderde reismogelijkheden. Ruim vóór 12 december zullen de gewijzigde tijden beschikbaar zijn via
www.ns.nl, folders etc. Gedurende de proef zorgt NS vanzelfsprekend tevens voor informatie op de stations en in de treinen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail