Ruim 30 gewonden door botsing treinen Roosendaal

Utrecht – Donderdag 30 september 2004 is de intercity Amsterdam-Vlissingen aan het eind van de middag net buiten station Roosendaal op een losse Belgische goederenlocomotief gebotst. Door de botsing zijn 30 tot 35 passagiers gewond geraakt, waarvan er 20 naar het ziekenhuis zijn overgebracht. ProRail betreurt het ongeval, maar wil nog niet speculeren over de oorzaken van het ongeval. “We wachten de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Raad voor de Transportveiligheid en de spoorwegpolitie af”, aldus een woordvoerder. Het ongeval gebeurde even voor 18.00 uur. Om kwart voor zes vertrok de intercity uit Roosendaal. Kort na het vertrek botste de dubbeldekker met ongeveer 400 passagiers frontaal op de rangerende locomotief. Beide treinen reden ongeveer 25 tot 30 kilometer per uur. Geen van beide treinen is ontspoord.

Het treinverkeer rondom Roosendaal werd stilgelegd, maar het treinverkeer aan de noordzijde werd om ongeveer 21.30 uur hervat. Het is de verwachting dat het spoor aan de zuidkant bij aanvang van de reizigersdienstregeling weer beschikbaar is.

IVW verwacht onderzoek binnen twee maanden af te ronden
Medewerkers van de Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn naar Roosendaal gereisd om het ongeval te onderzoeken. De instantie verwacht het onderzoek binnen twee maanden af te ronden. Ook mr. Pieter van Vollenhove, voorzitter van de Raad voor Transportveiligheid, is ter plaatse geweest. Van Vollenhove liet zich nog niet uit over de mogelijke oorzaken van het ongeval, maar refereerde wel aan het voor volgende week geplande debat in de Tweede Kamer over spoorwegveiligheid. De discussie hierover laaide op na de treinbotsing bij Amsterdam, in mei van dit jaar.

Aad Veenman, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, heeft een aantal gewonden in de brandweerkazerne en het ziekenhuis bezocht.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Ruim 30 gewonden door botsing treinen Roosendaal | Infrasite

Ruim 30 gewonden door botsing treinen Roosendaal

Utrecht – Donderdag 30 september 2004 is de intercity Amsterdam-Vlissingen aan het eind van de middag net buiten station Roosendaal op een losse Belgische goederenlocomotief gebotst. Door de botsing zijn 30 tot 35 passagiers gewond geraakt, waarvan er 20 naar het ziekenhuis zijn overgebracht. ProRail betreurt het ongeval, maar wil nog niet speculeren over de oorzaken van het ongeval. “We wachten de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Raad voor de Transportveiligheid en de spoorwegpolitie af”, aldus een woordvoerder. Het ongeval gebeurde even voor 18.00 uur. Om kwart voor zes vertrok de intercity uit Roosendaal. Kort na het vertrek botste de dubbeldekker met ongeveer 400 passagiers frontaal op de rangerende locomotief. Beide treinen reden ongeveer 25 tot 30 kilometer per uur. Geen van beide treinen is ontspoord.

Het treinverkeer rondom Roosendaal werd stilgelegd, maar het treinverkeer aan de noordzijde werd om ongeveer 21.30 uur hervat. Het is de verwachting dat het spoor aan de zuidkant bij aanvang van de reizigersdienstregeling weer beschikbaar is.

IVW verwacht onderzoek binnen twee maanden af te ronden
Medewerkers van de Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn naar Roosendaal gereisd om het ongeval te onderzoeken. De instantie verwacht het onderzoek binnen twee maanden af te ronden. Ook mr. Pieter van Vollenhove, voorzitter van de Raad voor Transportveiligheid, is ter plaatse geweest. Van Vollenhove liet zich nog niet uit over de mogelijke oorzaken van het ongeval, maar refereerde wel aan het voor volgende week geplande debat in de Tweede Kamer over spoorwegveiligheid. De discussie hierover laaide op na de treinbotsing bij Amsterdam, in mei van dit jaar.

Aad Veenman, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, heeft een aantal gewonden in de brandweerkazerne en het ziekenhuis bezocht.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail