Minister Peijs opent Gooiboog en Hemboog

Zaterdag 13 december 2003 opent Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat de Gooiboog en de Hemboog, twee nieuwe trajecten in het spoorverkeersnet. Zij doet dit in aanwezigheid van de heren B. Klerk (voorzitter Raad van Bestuur ProRail) en A. Veenman, president-directeur NS. De bogen worden een dag later, 14 december, opgenomen in de nieuwe dienstregeling van NS. Hiermee wordt de capaciteit van het spoor in de randstad weer verruimd, hoeven reizigers minder vaak over te stappen en neemt de reistijd voor veel reizigers af.

Gooiboog

Door de bouw van de Gooiboog is een rechtstreekse treinverbinding tussen Almere en Hilversum / Utrecht gerealiseerd. Reizigers hoeven niet meer over te stappen in Weesp en de reistijd wordt met tien minuten verkort. De Gooiboog bestaat uit twee nieuwe sporen, waarvan er één verdiept is aangelegd. Hiermee is de natuurlijke omgeving van de boog gerespecteerd.

Hemboog
De Hemboog is een 3.300 meter lange spoorverbinding tussen de lijn Zaandam – Amsterdam Sloterdijk – Amsterdam Centraal en de lijn Amsterdam Centraal – Amsterdam Sloterdijk – Schiphol. Omdat de boog in een drukke stedelijke omgeving ligt, voor station Sloterdijk, is 2200 meter ervan als viaduct gebouwd. Het nieuwe traject zorgt voor een rechtstreekse treinverbinding tussen het noordelijk deel van Noord Holland en Schiphol. Reizigers hoeven niet meer over te stappen op Amsterdam Sloterdijk en de reistijd neemt met tien minuten af. Met de ingebruikname van de boog wordt het treinverkeer rond Amsterdam verlicht.

Projecten in de toekomst
In de komende 20 jaar zal ProRail de focus verleggen van grote nieuwbouwprojecten naar het betrouwbaarder maken van het bestaande spoor en het bestaande spoor slimmer te benutten. Dit kan bijvoorbeeld door meer treinen toe te laten op bestaande baanvakken. Door moderne beveiligingsystemen blijft de veiligheid gegarandeerd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Minister Peijs opent Gooiboog en Hemboog | Infrasite

Minister Peijs opent Gooiboog en Hemboog

Zaterdag 13 december 2003 opent Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat de Gooiboog en de Hemboog, twee nieuwe trajecten in het spoorverkeersnet. Zij doet dit in aanwezigheid van de heren B. Klerk (voorzitter Raad van Bestuur ProRail) en A. Veenman, president-directeur NS. De bogen worden een dag later, 14 december, opgenomen in de nieuwe dienstregeling van NS. Hiermee wordt de capaciteit van het spoor in de randstad weer verruimd, hoeven reizigers minder vaak over te stappen en neemt de reistijd voor veel reizigers af.

Gooiboog

Door de bouw van de Gooiboog is een rechtstreekse treinverbinding tussen Almere en Hilversum / Utrecht gerealiseerd. Reizigers hoeven niet meer over te stappen in Weesp en de reistijd wordt met tien minuten verkort. De Gooiboog bestaat uit twee nieuwe sporen, waarvan er één verdiept is aangelegd. Hiermee is de natuurlijke omgeving van de boog gerespecteerd.

Hemboog
De Hemboog is een 3.300 meter lange spoorverbinding tussen de lijn Zaandam – Amsterdam Sloterdijk – Amsterdam Centraal en de lijn Amsterdam Centraal – Amsterdam Sloterdijk – Schiphol. Omdat de boog in een drukke stedelijke omgeving ligt, voor station Sloterdijk, is 2200 meter ervan als viaduct gebouwd. Het nieuwe traject zorgt voor een rechtstreekse treinverbinding tussen het noordelijk deel van Noord Holland en Schiphol. Reizigers hoeven niet meer over te stappen op Amsterdam Sloterdijk en de reistijd neemt met tien minuten af. Met de ingebruikname van de boog wordt het treinverkeer rond Amsterdam verlicht.

Projecten in de toekomst
In de komende 20 jaar zal ProRail de focus verleggen van grote nieuwbouwprojecten naar het betrouwbaarder maken van het bestaande spoor en het bestaande spoor slimmer te benutten. Dit kan bijvoorbeeld door meer treinen toe te laten op bestaande baanvakken. Door moderne beveiligingsystemen blijft de veiligheid gegarandeerd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail