Voorbereiding verbreding A2 rondweg ‘s-Hertogenbosch

Den Haag – Van 8 tot en met 12 november 2004, worden de historische lindebomen langs de A2 rondweg ‘s-Hertogenbosch met speciale sleeptechnieken verplaatst. Door de komende verbreding van de A2 Rondweg, kunnen de bomen niet blijven staan. Rijkswaterstaat hecht groot belang aan natuur en landschap rondom haar projecten. Daarom is zij vier jaar geleden al begonnen met de voorbereidingen om deze historische bomen te verplaatsen.

Tussen de aansluiting ‘s-Hertogenbosch-zuid (bij het Provinciehuis) en de aansluiting Veghel (bij de Zuid-Willemsvaart), staat aan de oostzijde van de A2 een historische lindebomengroep. Uit onderzoek is gebleken dat het hier gaat om een Zwarte Linde en een Koningslinde. De bomen zijn 300 jaar geleden aangeplant als laanbeplanting van het voormalige klooster Eijkendonck. Zij zijn de enige overgebleven aanwijzing naar het verleden. De bomengroep neemt een markante plek in in het landschap en vertegenwoordigt een cultuur-historische waarde. Echter door de verbreding van de A2 rond ‘s-Hertogenbosch kunnen de bomen niet blijven staan.

Rijkswaterstaat is daarom 4 jaar geleden begonnen met de voorbereidingen om de bomen een aantal meters te verplaatsen. De bomen zijn rondom los gestoken en ‘ingepakt’. Inmiddels hebben zich weer nieuw wortels gevormd en is een verplantingsactie goed mogelijk. Maandag 8 november 2004 start de voorbereiding. Op donderdag 11 november 2004 en vrijdag 12 november 2004 worden de bomen verplaatst. Door middel van een speciale sleeptechniek zal de enorme kluit (10×10 meter) over een 15 meter worden verplaatst. In opdracht van Rijkswaterstaat voert de Nationale Bomenbank deze verplaatsing uit.

Verbreding A2 rondweg
Om de fileproblemen op de A2 rondweg ‘s-Hertogenbosch structureel op te lossen wordt de rondweg tussen 2005 en 2010 verbreed. In 2010 zal de rondweg zijn verbreed naar 4 rijbanen met ieder twee rijstroken, waarbij het doorgaande verkeer wordt gescheiden van het lokale en regionale verkeer.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Voorbereiding verbreding A2 rondweg ‘s-Hertogenbosch | Infrasite

Voorbereiding verbreding A2 rondweg ‘s-Hertogenbosch

Den Haag – Van 8 tot en met 12 november 2004, worden de historische lindebomen langs de A2 rondweg ‘s-Hertogenbosch met speciale sleeptechnieken verplaatst. Door de komende verbreding van de A2 Rondweg, kunnen de bomen niet blijven staan. Rijkswaterstaat hecht groot belang aan natuur en landschap rondom haar projecten. Daarom is zij vier jaar geleden al begonnen met de voorbereidingen om deze historische bomen te verplaatsen.

Tussen de aansluiting ‘s-Hertogenbosch-zuid (bij het Provinciehuis) en de aansluiting Veghel (bij de Zuid-Willemsvaart), staat aan de oostzijde van de A2 een historische lindebomengroep. Uit onderzoek is gebleken dat het hier gaat om een Zwarte Linde en een Koningslinde. De bomen zijn 300 jaar geleden aangeplant als laanbeplanting van het voormalige klooster Eijkendonck. Zij zijn de enige overgebleven aanwijzing naar het verleden. De bomengroep neemt een markante plek in in het landschap en vertegenwoordigt een cultuur-historische waarde. Echter door de verbreding van de A2 rond ‘s-Hertogenbosch kunnen de bomen niet blijven staan.

Rijkswaterstaat is daarom 4 jaar geleden begonnen met de voorbereidingen om de bomen een aantal meters te verplaatsen. De bomen zijn rondom los gestoken en ‘ingepakt’. Inmiddels hebben zich weer nieuw wortels gevormd en is een verplantingsactie goed mogelijk. Maandag 8 november 2004 start de voorbereiding. Op donderdag 11 november 2004 en vrijdag 12 november 2004 worden de bomen verplaatst. Door middel van een speciale sleeptechniek zal de enorme kluit (10×10 meter) over een 15 meter worden verplaatst. In opdracht van Rijkswaterstaat voert de Nationale Bomenbank deze verplaatsing uit.

Verbreding A2 rondweg
Om de fileproblemen op de A2 rondweg ‘s-Hertogenbosch structureel op te lossen wordt de rondweg tussen 2005 en 2010 verbreed. In 2010 zal de rondweg zijn verbreed naar 4 rijbanen met ieder twee rijstroken, waarbij het doorgaande verkeer wordt gescheiden van het lokale en regionale verkeer.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat