SPOORWEGVIADUCT VAN 1500 TON

Wagenborg: ‘sleeën’ bij spoorproject in Leverkusen

De ploeg van Wagenborg aan het werk in Leverkusen foto's Wagenborg

Wagenborg Nedlift heeft dit voorjaar meegewerkt aan een groot project in het Duitse Leverkusen. In opdracht van twee civiele aannemers werd gewerkt aan het verwijderen van een oud spoorwegviaduct. Vervolgens plaatste de ploeg van Wagenborg op dezelfde plaats twee nieuwe overspanningen. Daarbij werd niet alleen gehesen maar ook gesleed, vertelt Peter Eijffius, projectleider bij deze opdracht.

Doel van dit project was het saneren en verbreden van het bestaande spoor ter plaatse. Wagenborg had de opdracht gekregen voor het verwijderen van het bestaande enkele spoor van het spoorviaduct EÜ Willy Brandt Ring. EÜ staat voor ‘Eisenbahn Überquerung’. Het ging om een 80 ton zwaar viaduct. Besloten werd om dit met SPMT’s uit te rijden. Daarna volgde het plaatsen van een nieuw dubbelspoor viaduct (EÜ Carl Rumpff Straße) van 350 ton. Ook dat gebeurde door middel van het inrijden en afzetten door SPMT’s. Daarna volgde het ‘piece de resistance’: het plaatsen van een spoorviaduct met dubbel spoor van 1500 ton. Bij deze actie konden de SPMT’s aan de kant blijven staan. Deze verplaatsing gebeurde door middel van een zogenaamde vijzel- en sleeactie.

(Lees verder na de foto)

Teflon

Vraag aan senior-projectleider Peter Eijffius: wat is dat voor techniek? ‘De zogenaamde sledetechniek bestaat al heel lang. Daarbij worden de lasten verschoven over sleebanen die in vroegere tijden waren opgebouwd uit houten bakken. Die waren voorzien van groene zeep ten einde de schuifweerstand te verlagen. Tegenwoordig zijn de sledebanen opgebouwd uit stalen profielen.  Groene zeep in vaste vorm komt er niet meer aan te pas maar wel in vloeibare vorm. De profielen zijn voorzien van inlegstroken van teflon. Die maken de baan glad zodat de lasten er over kunnen schuiven. Deze profielen kunnen gekoppeld worden zodat er een sleebaan met variabele lengtes gebouwd kan worden.’

(Lees verder na de foto)

Peter gaat verder: ‘Het verplaatsen gebeurt met hydraulische cilinders die zichzelf vastklemmen aan de profielen. Bij elke slag verschuiven ze de last over een lengte van ongeveer 1 meter. Aan het einde van de slag wordt de klemming van de cilinders aan de profielen gelost. Dan trekken de cilinders in om aansluitend weer aan de profielen te klemmen waarna er weer 1 meter kan worden geschoven. Afhankelijk van het gewicht van de last wordt het aantal sleebanen en cilinders bepaald. Voor het inschuiven / sleën van het viaduct van 1500 ton zijn er 4 sleebanen opgebouwd.’

Hijsplan

Jij bent belast met de uitvoering. In welk stadium en hoelang van tevoren ben jij bij het project betrokken? Eijffius: ‘Voor dit project ben ik direct vanaf de aanbiedingsfase betrokken geweest. Je praat dan al met al over een jaar voorbereiding inclusief werkopname op locatie, uitwerking en bespreking van mogelijke concepten en het maken van de aanbiedingen en contractonderhandelingen. Tijdens de uitvoering probeer ik er toch wel enkele dagen bij te zijn.

(Lees verder na de foto)

In hoeverre ligt het hijsplan vast? Wat voor invloed heb jij nog als projectleider?

‘Op het moment van uitvoering ligt het totale plan vast. Maar in dit specifieke geval hebben we ons concept 3-4 maanden voor uitvoering moeten aanpassen. Het idee was dat het 1500 ton zware viaduct met SPMT’s zou worden ingereden. Dat plan werd uiteindelijk niet goedgekeurd omdat er leidingen onder de weg lagen. We hebben toen in nauwe samenwerking met de opdrachtgever ons concept aangepast. In plaats van inrijden met SPMT’s zijn we overgegaan op het inschuiven door middel van sleeën. Deze werkzaamheden zijn als meerwerk op de bestaande opdracht uitgevoerd.’

Beperkte opbouwruimte

Wagenborg komt niet ongezien aan bij een klus als deze. Voor het project in Leverkusen werd per vrachtwagen meer dan 280 ton aan materieel uit Nederland aangevoerd. De medewerkers konden vervolgens aan de slag met een 100-tons hefsysteem, een 1600-tons sleesysteem, een 100-tons mobiele kraan, een hele batterij SPMT’s en heel veel hulpstaal. De klus duurde 12 dagen, het projectteam bestond uit 8-10 man. ‘Een extra uitdaging gedurende de uitvoering van het project was de zeer beperkte opbouwruimte in het hartje van Leverkusen,’ zegt Eijffius.

(Lees verder na de foto)

Is de uitvoering spannend of is zo’n project ondertussen gesneden koek, om het zomaar te zeggen? ‘Er blijft altijd een gezonde dosis spanning, vooral tijdens de momenten waar de lasten worden opgenomen door de SPMT’s of het sledesysteem. Verder is er altijd de tijdsdruk of we op tijd klaarstaan voor uitvoering. Gelukkig beschikken wij over zeer ervaren mensen op site die goed met deze tijdsdruk omgaan en het project in zeer nauwe samenwerking met de opdrachtgever voorspoedig laten verlopen.’

Veilig

Jullie hijsen en verplaatsen grote kunstwerken van soms honderden tonnen. Als het mis zou gaan kan er grote schade ontstaan of kan een weg of spoorlijn langdurig geblokkeerd raken. Is dat iets waar je aan denkt tijdens de uitvoering? Eijffius: ‘In principe denk je daar niet aan maar wel of de werkzaamheden veilig door onze mensen kunnen worden uitgevoerd zonder ongevallen. Want iedereen weer gezond naar huis is prio nummer 1.’

senior-projectleider Peter Eijffius (eigen foto)

Hoe is de sfeer op zo’n dag, tussen jullie als ploeg onderling en de mensen van de aannemer? ‘De sfeer tijdens de uitvoering van het gehele project is erg goed tijdens zowel de voorbereidingen als de uitvoering en het weer afbouwen en afvoeren. Met deze opdrachtgever hebben we al meerdere werken uitgevoerd, dat helpt.’

Wordt er na afloop nog wat gevierd of een biertje gedronken op de goede afloop of is dat er niet bij? ‘Dat hoort er zeker bij, is ook een vast gebruik, samen met de mensen van de opdrachtgever.’

Lees ook:

Wagenborg rijdt 716 ton zwaar brugdek in

Combi-hijswerk voor combi-brug in Essen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Bart Oosterveld

Wagenborg: ‘sleeën’ bij spoorproject in Leverkusen | Infrasite
SPOORWEGVIADUCT VAN 1500 TON

Wagenborg: ‘sleeën’ bij spoorproject in Leverkusen

De ploeg van Wagenborg aan het werk in Leverkusen foto's Wagenborg

Wagenborg Nedlift heeft dit voorjaar meegewerkt aan een groot project in het Duitse Leverkusen. In opdracht van twee civiele aannemers werd gewerkt aan het verwijderen van een oud spoorwegviaduct. Vervolgens plaatste de ploeg van Wagenborg op dezelfde plaats twee nieuwe overspanningen. Daarbij werd niet alleen gehesen maar ook gesleed, vertelt Peter Eijffius, projectleider bij deze opdracht.

Doel van dit project was het saneren en verbreden van het bestaande spoor ter plaatse. Wagenborg had de opdracht gekregen voor het verwijderen van het bestaande enkele spoor van het spoorviaduct EÜ Willy Brandt Ring. EÜ staat voor ‘Eisenbahn Überquerung’. Het ging om een 80 ton zwaar viaduct. Besloten werd om dit met SPMT’s uit te rijden. Daarna volgde het plaatsen van een nieuw dubbelspoor viaduct (EÜ Carl Rumpff Straße) van 350 ton. Ook dat gebeurde door middel van het inrijden en afzetten door SPMT’s. Daarna volgde het ‘piece de resistance’: het plaatsen van een spoorviaduct met dubbel spoor van 1500 ton. Bij deze actie konden de SPMT’s aan de kant blijven staan. Deze verplaatsing gebeurde door middel van een zogenaamde vijzel- en sleeactie.

(Lees verder na de foto)

Teflon

Vraag aan senior-projectleider Peter Eijffius: wat is dat voor techniek? ‘De zogenaamde sledetechniek bestaat al heel lang. Daarbij worden de lasten verschoven over sleebanen die in vroegere tijden waren opgebouwd uit houten bakken. Die waren voorzien van groene zeep ten einde de schuifweerstand te verlagen. Tegenwoordig zijn de sledebanen opgebouwd uit stalen profielen.  Groene zeep in vaste vorm komt er niet meer aan te pas maar wel in vloeibare vorm. De profielen zijn voorzien van inlegstroken van teflon. Die maken de baan glad zodat de lasten er over kunnen schuiven. Deze profielen kunnen gekoppeld worden zodat er een sleebaan met variabele lengtes gebouwd kan worden.’

(Lees verder na de foto)

Peter gaat verder: ‘Het verplaatsen gebeurt met hydraulische cilinders die zichzelf vastklemmen aan de profielen. Bij elke slag verschuiven ze de last over een lengte van ongeveer 1 meter. Aan het einde van de slag wordt de klemming van de cilinders aan de profielen gelost. Dan trekken de cilinders in om aansluitend weer aan de profielen te klemmen waarna er weer 1 meter kan worden geschoven. Afhankelijk van het gewicht van de last wordt het aantal sleebanen en cilinders bepaald. Voor het inschuiven / sleën van het viaduct van 1500 ton zijn er 4 sleebanen opgebouwd.’

Hijsplan

Jij bent belast met de uitvoering. In welk stadium en hoelang van tevoren ben jij bij het project betrokken? Eijffius: ‘Voor dit project ben ik direct vanaf de aanbiedingsfase betrokken geweest. Je praat dan al met al over een jaar voorbereiding inclusief werkopname op locatie, uitwerking en bespreking van mogelijke concepten en het maken van de aanbiedingen en contractonderhandelingen. Tijdens de uitvoering probeer ik er toch wel enkele dagen bij te zijn.

(Lees verder na de foto)

In hoeverre ligt het hijsplan vast? Wat voor invloed heb jij nog als projectleider?

‘Op het moment van uitvoering ligt het totale plan vast. Maar in dit specifieke geval hebben we ons concept 3-4 maanden voor uitvoering moeten aanpassen. Het idee was dat het 1500 ton zware viaduct met SPMT’s zou worden ingereden. Dat plan werd uiteindelijk niet goedgekeurd omdat er leidingen onder de weg lagen. We hebben toen in nauwe samenwerking met de opdrachtgever ons concept aangepast. In plaats van inrijden met SPMT’s zijn we overgegaan op het inschuiven door middel van sleeën. Deze werkzaamheden zijn als meerwerk op de bestaande opdracht uitgevoerd.’

Beperkte opbouwruimte

Wagenborg komt niet ongezien aan bij een klus als deze. Voor het project in Leverkusen werd per vrachtwagen meer dan 280 ton aan materieel uit Nederland aangevoerd. De medewerkers konden vervolgens aan de slag met een 100-tons hefsysteem, een 1600-tons sleesysteem, een 100-tons mobiele kraan, een hele batterij SPMT’s en heel veel hulpstaal. De klus duurde 12 dagen, het projectteam bestond uit 8-10 man. ‘Een extra uitdaging gedurende de uitvoering van het project was de zeer beperkte opbouwruimte in het hartje van Leverkusen,’ zegt Eijffius.

(Lees verder na de foto)

Is de uitvoering spannend of is zo’n project ondertussen gesneden koek, om het zomaar te zeggen? ‘Er blijft altijd een gezonde dosis spanning, vooral tijdens de momenten waar de lasten worden opgenomen door de SPMT’s of het sledesysteem. Verder is er altijd de tijdsdruk of we op tijd klaarstaan voor uitvoering. Gelukkig beschikken wij over zeer ervaren mensen op site die goed met deze tijdsdruk omgaan en het project in zeer nauwe samenwerking met de opdrachtgever voorspoedig laten verlopen.’

Veilig

Jullie hijsen en verplaatsen grote kunstwerken van soms honderden tonnen. Als het mis zou gaan kan er grote schade ontstaan of kan een weg of spoorlijn langdurig geblokkeerd raken. Is dat iets waar je aan denkt tijdens de uitvoering? Eijffius: ‘In principe denk je daar niet aan maar wel of de werkzaamheden veilig door onze mensen kunnen worden uitgevoerd zonder ongevallen. Want iedereen weer gezond naar huis is prio nummer 1.’

senior-projectleider Peter Eijffius (eigen foto)

Hoe is de sfeer op zo’n dag, tussen jullie als ploeg onderling en de mensen van de aannemer? ‘De sfeer tijdens de uitvoering van het gehele project is erg goed tijdens zowel de voorbereidingen als de uitvoering en het weer afbouwen en afvoeren. Met deze opdrachtgever hebben we al meerdere werken uitgevoerd, dat helpt.’

Wordt er na afloop nog wat gevierd of een biertje gedronken op de goede afloop of is dat er niet bij? ‘Dat hoort er zeker bij, is ook een vast gebruik, samen met de mensen van de opdrachtgever.’

Lees ook:

Wagenborg rijdt 716 ton zwaar brugdek in

Combi-hijswerk voor combi-brug in Essen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Bart Oosterveld