Rijkswaterstaat test slimme camera’s bij spitsstroken

Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan met slimme camera’s die de situatie op de weg kunnen ‘lezen’ waardoor het openen en sluiten van spitsstroken sneller, makkelijker en veiliger is. Slimme software die is aangesloten op de bestaande camera’s leert afwijkende situaties te detecteren zoals een pechgeval of afgevallen lading.

De wegverkeersleider in de verkeerscentrale krijgt een signaal van de slimme camera en kan meteen reageren door bijvoorbeeld een spitsstrook te sluiten. De software is ook in staat om de verkeersdrukte te meten en op basis hiervan te besluiten om een spitsstrook te openen of juist te sluiten.

Rijkswaterstaat opent een spitsstrook als er per uur meer dan 1350 auto’s per rijstrook passeren. Dit stelt een wegverkeersleider vast via actuele meetgegevens en camerabeelden. In de huidige situatie inspecteert een wegverkeersleider het hele open te stellen traject op de aanwezigheid van voertuigen en voorwerpen. Voor het project ‘Slimme Camera’s’ is op een traject op de A2 in Limburg onderzocht of het mogelijk is om het hele proces rond het inspecteren, openen en sluiten van spitsstroken te automatiseren.

Resultaten
De resultaten van de 1ste experimenten zijn positief: de slimme camera’s zijn goed in staat om voertuigen te detecteren, de verkeersdrukte en snelheid van voertuigen te meten en overdag afwijkende situaties te detecteren. Het onderzoek is een 1ste stap op weg naar het daadwerkelijk inzetten van slimme camera’s. Rijkswaterstaat verwacht slimme camera’s in de toekomst voor meer situaties in te kunnen zetten. De software zou bijvoorbeeld voertuigen kunnen detecteren die te hoog zijn voor een tunnel.

Vernieuwing verkeersmanagement
Rijkswaterstaat werkt nauw samen met de markt om innovatie van verkeersmanagement aan te jagen. De verkeerscentrales van Rijkswaterstaat vervullen een sleutelrol in verkeersmanagement. Voor het project slimme camera’s werken Rijkswaterstaat en de Innovatiecentrale samen met ViNotion, dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie voor het herkennen van objecten in video.

Automotive Week
Het rapport van het onderzoek Slimmer Camera’s is 30 maart gepresenteerd tijdens de Automotive Week 2017 Tijdens deze week slaan overheden, marktpartijen en onderzoeksinstellingen de handen ineen om gezamenlijk na te denken over het anders organiseren van onze mobiliteit. Publieke en private partijen, nationaal en internationaal, werken samen onder het motto ‘learning by doing’ met als doel innovaties te stimuleren, samen te leren en samenwerking te bevorderen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat test slimme camera’s bij spitsstroken | Infrasite

Rijkswaterstaat test slimme camera’s bij spitsstroken

Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan met slimme camera’s die de situatie op de weg kunnen ‘lezen’ waardoor het openen en sluiten van spitsstroken sneller, makkelijker en veiliger is. Slimme software die is aangesloten op de bestaande camera’s leert afwijkende situaties te detecteren zoals een pechgeval of afgevallen lading.

De wegverkeersleider in de verkeerscentrale krijgt een signaal van de slimme camera en kan meteen reageren door bijvoorbeeld een spitsstrook te sluiten. De software is ook in staat om de verkeersdrukte te meten en op basis hiervan te besluiten om een spitsstrook te openen of juist te sluiten.

Rijkswaterstaat opent een spitsstrook als er per uur meer dan 1350 auto’s per rijstrook passeren. Dit stelt een wegverkeersleider vast via actuele meetgegevens en camerabeelden. In de huidige situatie inspecteert een wegverkeersleider het hele open te stellen traject op de aanwezigheid van voertuigen en voorwerpen. Voor het project ‘Slimme Camera’s’ is op een traject op de A2 in Limburg onderzocht of het mogelijk is om het hele proces rond het inspecteren, openen en sluiten van spitsstroken te automatiseren.

Resultaten
De resultaten van de 1ste experimenten zijn positief: de slimme camera’s zijn goed in staat om voertuigen te detecteren, de verkeersdrukte en snelheid van voertuigen te meten en overdag afwijkende situaties te detecteren. Het onderzoek is een 1ste stap op weg naar het daadwerkelijk inzetten van slimme camera’s. Rijkswaterstaat verwacht slimme camera’s in de toekomst voor meer situaties in te kunnen zetten. De software zou bijvoorbeeld voertuigen kunnen detecteren die te hoog zijn voor een tunnel.

Vernieuwing verkeersmanagement
Rijkswaterstaat werkt nauw samen met de markt om innovatie van verkeersmanagement aan te jagen. De verkeerscentrales van Rijkswaterstaat vervullen een sleutelrol in verkeersmanagement. Voor het project slimme camera’s werken Rijkswaterstaat en de Innovatiecentrale samen met ViNotion, dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie voor het herkennen van objecten in video.

Automotive Week
Het rapport van het onderzoek Slimmer Camera’s is 30 maart gepresenteerd tijdens de Automotive Week 2017 Tijdens deze week slaan overheden, marktpartijen en onderzoeksinstellingen de handen ineen om gezamenlijk na te denken over het anders organiseren van onze mobiliteit. Publieke en private partijen, nationaal en internationaal, werken samen onder het motto ‘learning by doing’ met als doel innovaties te stimuleren, samen te leren en samenwerking te bevorderen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat