Parkeerergernissen blijven Nederlanders plagen

Grote Park-line Parkeeronderzoek: Nederlanders betalen wekelijks 3 miljoen te veel aan parkeergeld

Parkeren, veel Nederlanders hebben hier hun ervaringen of aanvaringen mee. Blauw Research deed in opdracht van Park-line onderzoek naar parkeren in Nederland. Hieronder wat opvallende resultaten:

Top 10 Parkeerergernissen
We vroegen Nederlanders waaraan zij zich het meest ergeren op het gebied van parkeren. Hieronder de top 10:

infrasite_insert_image_1
Als we een snelle blik op de top 10 werpen, zien we dat 80% van de ergernissen op te lossen is met Park-line parkeren. Helaas is er nog geen oplossing voor de drukte op parkeerplekken en asociaal parkeergedrag.

Hoe tevreden zijn we over parkeren?
In de hoofdstad zijn de parkeerproblemen het grootst: men is het minst tevreden over parkeren in Amsterdam (77% [zeer] ontevreden), daarna volgen andere grote steden (Den Haag 67% , Utrecht 64%, Rotterdam 62%).

Inwoners van grote steden :
* Zijn het minst tevreden over parkeren in hun stad
(26% zeer ontevreden vs. 3% in kleine steden en dorpen)
* Proberen het vaakst onder parkeerboetes uit te komen
(45% vs. 27% in kleine steden en dorpen)
* Gebruiken hierbij vaker hun charmes
(14% vs. 9% in kleine steden en dorpen)
* Komen vaker te laat omdat parkeren meer tijd kostte dan verwacht
(50% vs. 34% in kleine steden en dorpen)
* Vieren hun frustraties bijna twee keer zoveel op parkeerwachters bot
(19% vs. 10% in kleine steden en dorpen)

Inwoners van de vier grote steden zijn vaker ontevreden over het parkeren in het centrum van hun woonplaats dan inwoners van kleine steden en dorpen (56% [zeer] ontevreden vs. 34%).

infrasite_insert_image_2
infrasite_insert_image_3
infrasite_insert_image_4
Helft van de Nederlanders betaalt structureel teveel parkeergeld
Inschatten hoelang je ergens gaat parkeren is moeilijk. Wanneer vooraf betaald moet worden voor parkeren, betaalt de helft altijd of vaak teveel voor de gebruikte parkeertijd. Als er teveel betaald wordt, gaat het in 47% van de gevallen om 1 euro of meer.
Bij elkaar komt dit neer op meer dan 3 miljoen euro aan parkeergeld dat we met zijn allen wekelijks te veel betalen.

Sportief
In het onderzoek is er ook een uitsplitsing gedaan naar soorten auto´s. Het blijkt dat eigenaars van sportauto´s in het echt ook vrij sportief zijn aangelegd. Zij lopen veel vaker naar een andere parkeermeter dan bijvoorbeeld de lui aangelegde bezitters van een boodschappenauto (70% vs. 50%), deze zoeken liever rijdend een andere meter.
Sportautobezitters zijn ook charmeurs; ze proberen vaker onder een boete uit te komen dan overige autobezitters 45% vs. 29%.

Hoe helpen we elkaar een handje?
Nederlanders zijn best sociaal op de parkeerplaats. Populaire manieren waarop parkeerders elkaar helpen zijn het wisselen van geld (50%) en het bijpassen van geld (23%).
Inwoners uit de vier grote steden geven minder vaak hun parkeerkaartje door als hier nog tijd op staat dan inwoners van kleinere steden en dorpen (67% ja vs. 80%; niet in de grafiek).

infrasite_insert_image_5

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Park-Line

Parkeerergernissen blijven Nederlanders plagen | Infrasite

Parkeerergernissen blijven Nederlanders plagen

Grote Park-line Parkeeronderzoek: Nederlanders betalen wekelijks 3 miljoen te veel aan parkeergeld

Parkeren, veel Nederlanders hebben hier hun ervaringen of aanvaringen mee. Blauw Research deed in opdracht van Park-line onderzoek naar parkeren in Nederland. Hieronder wat opvallende resultaten:

Top 10 Parkeerergernissen
We vroegen Nederlanders waaraan zij zich het meest ergeren op het gebied van parkeren. Hieronder de top 10:

infrasite_insert_image_1
Als we een snelle blik op de top 10 werpen, zien we dat 80% van de ergernissen op te lossen is met Park-line parkeren. Helaas is er nog geen oplossing voor de drukte op parkeerplekken en asociaal parkeergedrag.

Hoe tevreden zijn we over parkeren?
In de hoofdstad zijn de parkeerproblemen het grootst: men is het minst tevreden over parkeren in Amsterdam (77% [zeer] ontevreden), daarna volgen andere grote steden (Den Haag 67% , Utrecht 64%, Rotterdam 62%).

Inwoners van grote steden :
* Zijn het minst tevreden over parkeren in hun stad
(26% zeer ontevreden vs. 3% in kleine steden en dorpen)
* Proberen het vaakst onder parkeerboetes uit te komen
(45% vs. 27% in kleine steden en dorpen)
* Gebruiken hierbij vaker hun charmes
(14% vs. 9% in kleine steden en dorpen)
* Komen vaker te laat omdat parkeren meer tijd kostte dan verwacht
(50% vs. 34% in kleine steden en dorpen)
* Vieren hun frustraties bijna twee keer zoveel op parkeerwachters bot
(19% vs. 10% in kleine steden en dorpen)

Inwoners van de vier grote steden zijn vaker ontevreden over het parkeren in het centrum van hun woonplaats dan inwoners van kleine steden en dorpen (56% [zeer] ontevreden vs. 34%).

infrasite_insert_image_2
infrasite_insert_image_3
infrasite_insert_image_4
Helft van de Nederlanders betaalt structureel teveel parkeergeld
Inschatten hoelang je ergens gaat parkeren is moeilijk. Wanneer vooraf betaald moet worden voor parkeren, betaalt de helft altijd of vaak teveel voor de gebruikte parkeertijd. Als er teveel betaald wordt, gaat het in 47% van de gevallen om 1 euro of meer.
Bij elkaar komt dit neer op meer dan 3 miljoen euro aan parkeergeld dat we met zijn allen wekelijks te veel betalen.

Sportief
In het onderzoek is er ook een uitsplitsing gedaan naar soorten auto´s. Het blijkt dat eigenaars van sportauto´s in het echt ook vrij sportief zijn aangelegd. Zij lopen veel vaker naar een andere parkeermeter dan bijvoorbeeld de lui aangelegde bezitters van een boodschappenauto (70% vs. 50%), deze zoeken liever rijdend een andere meter.
Sportautobezitters zijn ook charmeurs; ze proberen vaker onder een boete uit te komen dan overige autobezitters 45% vs. 29%.

Hoe helpen we elkaar een handje?
Nederlanders zijn best sociaal op de parkeerplaats. Populaire manieren waarop parkeerders elkaar helpen zijn het wisselen van geld (50%) en het bijpassen van geld (23%).
Inwoners uit de vier grote steden geven minder vaak hun parkeerkaartje door als hier nog tijd op staat dan inwoners van kleinere steden en dorpen (67% ja vs. 80%; niet in de grafiek).

infrasite_insert_image_5

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Park-Line