TechnoPartner Award voor Park-Line en Gem. Groningen

Den Haag – Park-Line B.V. en de Gemeente Groningen hebben de TechnoPartner Award 2006 gewonnen. De gemeente heeft ervoor gezorgd dat de betaling van parkeergeld met de mobiele telefoon, een product van Park-Line BV, in een stroomversnelling is gekomen. Uit handen van staatssecretaris Karien van Gennip ontvingen de ondernemer en zijn launching customer de prijs: 25.000 euro aan prijzengeld en een award.

‘Parkeren mag dan misschien niet zo sexy zijn’, aldus ondernemer Herman Roebersen, ‘maar het is een sector waar heel veel innovaties mogelijk zijn.’
Abel Dolfsma, manager parkeerbedrijf bij de gemeente Groningen: ‘We zagen dat we het parkeren zoveel professioneler konden maken.’

Launching Customers komen niet vaak in de publiciteit. Toch spelen ze een belangrijke rol bij nieuwe vindingen. Op het juiste moment ondersteunen zij de technostarter door als eerste klant de nieuwe vinding of prototype van de startende ondernemer af te nemen, wat een aanzienlijk risico met zich meebrengt. Juist deze Launching Customer verdient alle lof voor het risico dat hij of zij heeft gelopen. Dit jaar is de primeur voor deze wedstrijd. De organisatie kreeg maar liefst 39 inzendingen. De prijs werd op 19 mei jongstleden uitgereikt aan het meest succesvolle duo. Karien van Gennip: ‘Zowel vanwege het innovatieve gehalte van hun product, het risico dat beide partijen aandurfden en de bijzondere samenwerking.’

De award komt in Groningen te staan bij Abel Dolfsma. Het prijzengeld delen Park-Line en de gemeente. Het bedrag gaan de ondernemer en manager parkeerbedrijf uiteindelijk toch weer samen inzetten voor de volgende toepassing in het Groningse parkeerbeleid. De gemeente Groningen heeft veel risico genomen met de ondersteuning van het GSM-parkeren. Het was immers nog geen bewezen product. Naast het innovatieve karakter van het product was dit een heel belangrijk gegeven voor de jury van de TechnoPartner Award. Manager parkeerbedrijf Dolfsma: ‘Bovendien was het politiek extra spannend omdat onze wethouder aangaf dat er niet te tornen viel aan de deadline om met het nieuwe parkeerbeleid te starten.’ Het voordeel voor de Launching Customer komt op de eerste plaats volgens de ondernemer. ‘Met de managementinformatie die je uit het systeem haalt, is nog van alles mogelijk’, vertelt Dolfsma, ‘de samenwerking met Herman Roebersen houdt hier zeker niet op.’ Park-Line zette het GSM-parkeren na het geslaagde Groningse experiment definitief in de markt: het bedrijf is in gesprek met veel andere gemeentes, zowel binnen als buiten de landsgrenzen

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Park-Line B.V.