Eerste proefritten IJtram

De IJtram is begin februari 2005 begonnen met het maken van de eerste proefritten. Het gaat om de zogenaamde infra-testen. Daarbij wordt gecheckt of de infrastructuur aansluit op het materieel. Oftewel beweegt de tram zich soepel over het tracé en werken de technische installaties langs de baan.

Op woensdag 2 februari 2005 reed de eerste tram op IJburg vanaf het Zeeburgereiland. Met een snelheid van 5 km per uur ging de tram over het nieuwe tracé richting IJburg. Eerder werd al getest vanaf het Centraal Station tot aan de keerlus op het Zeeburgereiland. Bij de keerlus ligt ook de IJtramstalling. Deze fungeert als een remise voor de trams die naar IJburg gaan rijden.

In de tweede week van februari 2005 wordt de baan getest op snelheid. Na het testen van de baan en alle technische installaties, zal het GVB starten met het opleiden van het trampersoneel en het proefrijden.

Tot eind maart 2005 wordt de zogenaamde PTA-lus aangelegd, vlak naast de inrit naar de Passengers Terminal Amsterdam (PTA). De PTA-lus wordt het nieuwe eindpunt voor tramlijn 16. Verder wordt langs de route het haltemeubilair geplaatst en worden de haltes verder afgewerkt en bestraat.

Op 29 mei 2005 gaat de IJtram in exploitatie als tram 26. Tram 26 rijdt vanaf die datum tussen de binnenstad van Amsterdam en de nieuwe woonwijk IJburg. Op zaterdag 28 mei 2005 wordt het tracé feestelijk geopend door minister Peijs en wethouder Van der Horst. Ook het P+R terrein Zeeburgereiland wordt dan in gebruik genomen. Hier kunnen bezoekers van de stad hun auto parkeren en met tram 26 verder reizen naar het centrum of IJburg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam

Eerste proefritten IJtram | Infrasite

Eerste proefritten IJtram

De IJtram is begin februari 2005 begonnen met het maken van de eerste proefritten. Het gaat om de zogenaamde infra-testen. Daarbij wordt gecheckt of de infrastructuur aansluit op het materieel. Oftewel beweegt de tram zich soepel over het tracé en werken de technische installaties langs de baan.

Op woensdag 2 februari 2005 reed de eerste tram op IJburg vanaf het Zeeburgereiland. Met een snelheid van 5 km per uur ging de tram over het nieuwe tracé richting IJburg. Eerder werd al getest vanaf het Centraal Station tot aan de keerlus op het Zeeburgereiland. Bij de keerlus ligt ook de IJtramstalling. Deze fungeert als een remise voor de trams die naar IJburg gaan rijden.

In de tweede week van februari 2005 wordt de baan getest op snelheid. Na het testen van de baan en alle technische installaties, zal het GVB starten met het opleiden van het trampersoneel en het proefrijden.

Tot eind maart 2005 wordt de zogenaamde PTA-lus aangelegd, vlak naast de inrit naar de Passengers Terminal Amsterdam (PTA). De PTA-lus wordt het nieuwe eindpunt voor tramlijn 16. Verder wordt langs de route het haltemeubilair geplaatst en worden de haltes verder afgewerkt en bestraat.

Op 29 mei 2005 gaat de IJtram in exploitatie als tram 26. Tram 26 rijdt vanaf die datum tussen de binnenstad van Amsterdam en de nieuwe woonwijk IJburg. Op zaterdag 28 mei 2005 wordt het tracé feestelijk geopend door minister Peijs en wethouder Van der Horst. Ook het P+R terrein Zeeburgereiland wordt dan in gebruik genomen. Hier kunnen bezoekers van de stad hun auto parkeren en met tram 26 verder reizen naar het centrum of IJburg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam