RET start proef met gezichtsherkenningscamera’s

De RET is een proef gestart met gezichtsherkenningscamera’s. Doel van de proef is om te onderzoeken of deze slimme camerasoftware een goed hulpmiddel is voor de conducteurs bij het handhaven van het OV-verbod. ‘Menselijk toezicht in het openbaar vervoer blijft altijd noodzakelijk. Onze conducteurs zijn er niet alleen voor het geven van service aan de reizigers en het controleren op vervoerbewijzen, maar ook voor het handhaven van het OV-verbod. De proef moet uitwijzen of de gezichtsherkenningscamera’s werken en of ze een daadwerkelijk hulpmiddel zijn voor onze controleurs.’ aldus Pedro Peters, algemeen directeur RET. De proef -die ongeveer een half jaar duurt- wordt uitgevoerd op een van de drie tramlijnen waarop het OV-verbod geldt en kost twee ton, waarvan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de helft betaalt.

Hoe werkt het?

De gezichtsherkenningscamera’s scannen iedereen die de tram binnenkomt op zo’n 19 gezichtskenmerken. Op het moment dat de camera’s een match vinden tussen de gezichtskenmerken van een passagier en die van een OV-verboddrager, krijgt de trambestuurder een signaal te horen. Hij informeert vervolgens de conducteur, die -aan de hand van de foto’s en gegevens van de OV-verboddragers- kan vaststellen of er daadwerkelijk een OV-verboddrager in de tram zit.

Privacy

In het systeem van de gezichtsherkenningscamera’s worden slechts de gezichtskenmerken van de OV-verboddragers opgeslagen. De beelden van de reizigers die de tram binnenkomen worden dus niet opgeslagen.

OV-verbod

Het OV-verbod is een middel dat wordt ingezet om echte raddraaiers uit het openbaar vervoer te weren en is geldig op de tramlijnen 2, 21 en 23. Tot op heden zijn er 57 OV-verboden uitgedeeld, waarvan 22 dit jaar. Het OV-verbod is geldig voor een periode van maximaal 8 weken.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: RET