Splinternieuwe treinen voor traject Arnhem – Doetinchem

overeenkomt met Stadler voor 9 GTW treinen

Op 4 maart 2011 heeft stadsregiovoorzitter Jaap Modder in Zwitserland de overeenkomst voor de afname van negen treinen met Stadler besproken. De nieuw te bouwen treinen moeten voldoen aan de strengste milieu- en techniekeisen. Ze gaan vanaf december 2012 op het traject Arnhem-Doetinchem rijden.

Nieuwe standaard
Het traject Arnhem-Doetinchem is de drukst bereden spoorlijn van Nederland. Doordeweeks en op zaterdag rijden er vier treinen per uur. De nieuwe treinen worden de schoonste dieseltreinen van Nederland. Ook hebben reizigers meer beenruimte, is de instap makkelijker en kunnen deze treinen hogere snelheden bereiken. Voorlopers van de treinen rijden al in de stadsregio op de Maaslijn. Dit treinmodel, de zogenaamde GTW, zal de nieuwe standaard op de regionale spoorlijnen in Nederland zijn.

Concessie
Het traject Arnhem-Doetinchem is onderdeel van de concessie voor het bus- en treinvervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. De stadsregio en de provincie Gelderland zijn samen concessieverlener op het traject. De stadsregio heeft een optie op negen treinen toegevoegd aan het bestek van de Provincie. Ze verplicht de nieuwe vervoerder in de stadsregio de negen treinen van Stadler uit het bestek van de provincie af te nemen. Bovendien garandeert de stadsregio de inzet van deze treinen voor de komende 20 jaar. Dus ook voor de volgende concessieperiode. Het busvervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen rijdt al sinds eind 2009 onder de vlag van Breng. De stadsregio wil Breng uitbreiden naar de trein en vraagt de vervoerder ook de nieuwe treinen van de Brengstijl te voorzien.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN)

Splinternieuwe treinen voor traject Arnhem – Doetinchem | Infrasite

Splinternieuwe treinen voor traject Arnhem – Doetinchem

overeenkomt met Stadler voor 9 GTW treinen

Op 4 maart 2011 heeft stadsregiovoorzitter Jaap Modder in Zwitserland de overeenkomst voor de afname van negen treinen met Stadler besproken. De nieuw te bouwen treinen moeten voldoen aan de strengste milieu- en techniekeisen. Ze gaan vanaf december 2012 op het traject Arnhem-Doetinchem rijden.

Nieuwe standaard
Het traject Arnhem-Doetinchem is de drukst bereden spoorlijn van Nederland. Doordeweeks en op zaterdag rijden er vier treinen per uur. De nieuwe treinen worden de schoonste dieseltreinen van Nederland. Ook hebben reizigers meer beenruimte, is de instap makkelijker en kunnen deze treinen hogere snelheden bereiken. Voorlopers van de treinen rijden al in de stadsregio op de Maaslijn. Dit treinmodel, de zogenaamde GTW, zal de nieuwe standaard op de regionale spoorlijnen in Nederland zijn.

Concessie
Het traject Arnhem-Doetinchem is onderdeel van de concessie voor het bus- en treinvervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. De stadsregio en de provincie Gelderland zijn samen concessieverlener op het traject. De stadsregio heeft een optie op negen treinen toegevoegd aan het bestek van de Provincie. Ze verplicht de nieuwe vervoerder in de stadsregio de negen treinen van Stadler uit het bestek van de provincie af te nemen. Bovendien garandeert de stadsregio de inzet van deze treinen voor de komende 20 jaar. Dus ook voor de volgende concessieperiode. Het busvervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen rijdt al sinds eind 2009 onder de vlag van Breng. De stadsregio wil Breng uitbreiden naar de trein en vraagt de vervoerder ook de nieuwe treinen van de Brengstijl te voorzien.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN)