Overeenkomst OV-chipkaart in stadsregio Arnhem – Nijmegen

Nijmegen – Op 22 november 2007 ondertekenden de stadsregio, NOVIO en Connexxion de overeenkomst voor de invoering van de OV-chipkaart in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. In augustus 2008 zijn de stadsregio en de betrokken vervoerbedrijven klaar voor de invoering. In de tussentijd wordt de apparatuur geplaatst waar de kaart kan worden gekocht en opgeladen. Ook worden de tarieven bepaald.

Met de OV-chipkaart beschikken de reizigers over één betaalmiddel voor trein, bus, tram en metro; dit betekent geen losse treinkaartjes, strippenkaarten, abonnementspassen of kortingskaarten meer. Ook hoeft de reiziger niet meer na te denken over de hoeveelheid te reizen zones; met de OV-chipkaart heeft hij altijd een geldig vervoerbewijs op zak. Daarom betekent de OV-chipkaart een forse stimulans voor het openbaar vervoer. Berekeningen wijzen uit dat het aantal ‘instappers’ in de stadsregio groeit met één procent per jaar. In de stadsregio stappen per jaar ruim 32,5 miljoen reizigers in de bus. De jaarlijkse groei komt daarmee op 325.000 ‘instappers’.

Begin 2008 zal er helderheid komen over de tarieven die gerekend gaan worden. Immers, de reiskosten voor de bus (en voor metro en tram) kunnen dankzij de OV-chipkaart veel preciezer worden berekend. Niet meer per zone, maar net als bij de trein per afgelegde kilometer. Hierbij geldt als randvoorwaarde dat de overgang van strippenkaart naar OV-chipkaart gemiddeld opbrengstneutraal zal verlopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Overeenkomst OV-chipkaart in stadsregio Arnhem – Nijmegen | Infrasite

Overeenkomst OV-chipkaart in stadsregio Arnhem – Nijmegen

Nijmegen – Op 22 november 2007 ondertekenden de stadsregio, NOVIO en Connexxion de overeenkomst voor de invoering van de OV-chipkaart in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. In augustus 2008 zijn de stadsregio en de betrokken vervoerbedrijven klaar voor de invoering. In de tussentijd wordt de apparatuur geplaatst waar de kaart kan worden gekocht en opgeladen. Ook worden de tarieven bepaald.

Met de OV-chipkaart beschikken de reizigers over één betaalmiddel voor trein, bus, tram en metro; dit betekent geen losse treinkaartjes, strippenkaarten, abonnementspassen of kortingskaarten meer. Ook hoeft de reiziger niet meer na te denken over de hoeveelheid te reizen zones; met de OV-chipkaart heeft hij altijd een geldig vervoerbewijs op zak. Daarom betekent de OV-chipkaart een forse stimulans voor het openbaar vervoer. Berekeningen wijzen uit dat het aantal ‘instappers’ in de stadsregio groeit met één procent per jaar. In de stadsregio stappen per jaar ruim 32,5 miljoen reizigers in de bus. De jaarlijkse groei komt daarmee op 325.000 ‘instappers’.

Begin 2008 zal er helderheid komen over de tarieven die gerekend gaan worden. Immers, de reiskosten voor de bus (en voor metro en tram) kunnen dankzij de OV-chipkaart veel preciezer worden berekend. Niet meer per zone, maar net als bij de trein per afgelegde kilometer. Hierbij geldt als randvoorwaarde dat de overgang van strippenkaart naar OV-chipkaart gemiddeld opbrengstneutraal zal verlopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn