Trein-van-de-zaak steeds populairder

Utrecht – NS heeft de verkoop van treinabonnementen aan bedrijven ten opzichte van 2000 met 64 procent zien stijgen. Steeds meer bedrijven kopen hun OV groot in bij NS. Vooral organisaties die behoefte hebben aan hoogopgeleid personeel lokken nieuwe werknemers met een "trein-van-dezaak". De ICT bedrijven, overheid en financiële dienstverleners lopen voorop in de nieuwe trend. Dat is opmerkelijk, want in de jaren negentig van de vorige eeuw was de leaseauto nog een belangrijk lokkertje voor deze branches. De files, de stijgende accijnzen en bijtellingen maken die echter steeds minder aantrekkelijk.

Door de toegenomen filedruk willen werkgevers hun personeel een alternatieve manier bieden om tijdig op hun werk te kunnen komen. Tweederde van de treinreizigers beschikt intussen naast een abonnement van de zaak over een auto en maakt een slimme keuze op basis van verkeersinformatie. Werknemers van de internetgeneratie blijken liever de trein te nemen omdat ze daarin op de laptop kunnen werken. Deze nieuwe forensen zijn gewend geraakt aan de trein in hun studententijd.

Schoner en zuiniger

Ook het groene imago van de trein is een overweging om een trein-van-de-zaak aan te bieden. Bedrijven die hun CO2 uitstoot willen reduceren stappen vaak over op OV-abonnementen. Auto’s stoten per gereisde km 126 gram CO2 uit, tegen de 41 gram van de trein. Veruit de belangrijkste reden voor bedrijven is toch wel het terugdringen van kosten. Administratie van reisdeclaraties kost bedrijven veel geld en personeel. Ook het verminderen van de vierkante meters voor parkeerplaatsen spaart geld uit. Autokilometers zijn daarnaast duurder dan treinkilometers.

Belastingvoordeel

Het belastingvoordeel verklaart volgens NS eveneens de populariteit van de trein-van-de-zaak. De bijtelling voor leaseauto’s en de brandstofaccijnzen stijgen nog altijd, zo blijkt uit de eerder bekend gemaakte plannen van het kabinet. In tegenstelling tot bij de leaseauto hoeft voor het privé gebruik van een abonnement dat door de werkgever verstrekt wordt geen belasting te worden bijbetaald, mits het abonnement ook wordt gebruikt voor woon-werkverkeer of dienstreizen. Er is geen ritregistratie nodig.

Wel drukker op het spoor

De afgelopen twee jaar is het aantal reizigers met 10% gestegen. NS vervoert nu 1,1 miljoen reizigers per dag. NS maakte eind vorige week nog bekend 114 rijtuigen bij te huren om aan de gestegen vraag te voldoen. NS verwacht een stijging van 30% in de komende 10 jaar. Daarom wil NS in de Randstad met een metro-frequentie gaan rijden. Daarvoor moet wel fors meer geld worden geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur. NS topman Aad Veenman noemde laatst een bedrag van 8 miljard extra tot 2020.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen