CO2 uitstoot trein eenderde van auto

Milieu belangrijk bij keuze voor trein

Utrecht – De CO2 uitstoot van een reizigerskilometer per trein is twee derde minder dan die van een reizigerskilometer met de auto. Dit speelt een belangrijke rol bij de keuze voor de trein, zo blijkt uit onderzoek van Arachnea onder 1400 Nederlanders die regelmatig van de trein gebruik maken. Voor NS bevestigt het onderzoek de trend naar een bewustere omgang met mobiliteit in Nederland.

Milieuaspecten zijn steeds belangrijker in de afweging tussen auto en trein, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Arachnea onder 1400 Nederlanders die regelmatig met de trein reizen. Voor meer dan de helft van hen is de milieuvriendelijkheid een (zeer) belangrijke reden om de trein te verkiezen boven de auto. De golf van publiciteit die de alarmerende documentaire van Al Gore teweeg heeft gebracht, draagt daartoe bij. 43% van de regelmatige treinreizigers denkt door de discussie over de klimaatproblematiek meer na over de impact op het milieu bij de keuze voor de trein of auto. Vijf procent van hen geeft aan zelfs anders te zijn gaan reizen door de klimaatproblematiek.

NS juicht de groeiende bewustwording rondom de impact van de verschillende vervoersmiddelen op het milieu toe. “Als één op de tien automobilisten ervoor zou kiezen om over te stappen op de trein levert dit al meer CO2- reductie op dan het vervangen van alle gloeilampen door spaarlampen in Nederland”, aldus Jeroen Duijvestijn, verantwoordelijk voor de communicatie over duurzaamheid bij NS.

NS

NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met 250.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 377 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

CO2 uitstoot trein eenderde van auto | Infrasite

CO2 uitstoot trein eenderde van auto

Milieu belangrijk bij keuze voor trein

Utrecht – De CO2 uitstoot van een reizigerskilometer per trein is twee derde minder dan die van een reizigerskilometer met de auto. Dit speelt een belangrijke rol bij de keuze voor de trein, zo blijkt uit onderzoek van Arachnea onder 1400 Nederlanders die regelmatig van de trein gebruik maken. Voor NS bevestigt het onderzoek de trend naar een bewustere omgang met mobiliteit in Nederland.

Milieuaspecten zijn steeds belangrijker in de afweging tussen auto en trein, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Arachnea onder 1400 Nederlanders die regelmatig met de trein reizen. Voor meer dan de helft van hen is de milieuvriendelijkheid een (zeer) belangrijke reden om de trein te verkiezen boven de auto. De golf van publiciteit die de alarmerende documentaire van Al Gore teweeg heeft gebracht, draagt daartoe bij. 43% van de regelmatige treinreizigers denkt door de discussie over de klimaatproblematiek meer na over de impact op het milieu bij de keuze voor de trein of auto. Vijf procent van hen geeft aan zelfs anders te zijn gaan reizen door de klimaatproblematiek.

NS juicht de groeiende bewustwording rondom de impact van de verschillende vervoersmiddelen op het milieu toe. “Als één op de tien automobilisten ervoor zou kiezen om over te stappen op de trein levert dit al meer CO2- reductie op dan het vervangen van alle gloeilampen door spaarlampen in Nederland”, aldus Jeroen Duijvestijn, verantwoordelijk voor de communicatie over duurzaamheid bij NS.

NS

NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met 250.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 377 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen