NS Hispeed werkt aan de toekomst

Eerste vernieuwde rijtuigen in InterCity Brussel
Medio juli 2007 presentatie complete trein

Utrecht – NS Hispeed, de hogesnelheidsonderneming van NS, werkt aan de toekomst en maakt
zich klaar voor het rijden over de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Vooruitlopend op het
definitieve hogesnelheidsmaterieel najaar 2008, zullen bij de start in december 2007
snelle locomotieven met moderne comfortabele rijtuigen over het
hogesnelheidstraject naar Brussel rijden. Vanaf 29 maart 2007 rijden de eerste rijtuigen in
de nieuwe verschijning in de InterCity naar Brussel.

De pijlers van NS Hispeed, het bedrijf dat 27 maart tijdens de AutoRai is geïntroduceerd, zijn
snelheid en gemak. Steeds meer van deze elementen worden zichtbaar; zo werd op 25
januari 2007 de eerste lounge geopend op station Amsterdam Centraal en rijden vanaf 29 maart 2007 de
eerste vernieuwde rijtuigen in de InterCity naar Brussel.

Reizigers zullen bij de start van de hogesnelheidstrein in december 2007 reizen in moderne, totaal
in- en extern gerenoveerde rijtuigen, voorzien van alle gemak en comfort. De verwachting is
dat medio juli 2007 er een complete trein met zeven rijtuigen te zien zal zijn. Dan zal ook de
bekendmaking van de naam van deze nieuwe trein plaatsvinden. Eind november 2007 zal het
totale park van 70 vernieuwde rijtuigen ingezet worden op de huidige lijn Amsterdam-
Brussel. In december 2007 zal de trein over het nieuwe hogesnelheidstraject met een snelheid van
160 kilometer per uur naar Brussel rijden.

Met de start op de hogesnelheidslijn zullen reizigers al direct profiteren van forse
reistijdwinst. De reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam gaat met 20 minuten omlaag. De
stadscentra van Amsterdam en Rotterdam liggen dan nog 40 minuten van elkaar af, een
reistijdwinst van bijna 40%. Tussen Rotterdam en Breda wordt nog eens circa 20 minuten
tijdwinst geboekt, zodat de reistijd Amsterdam-Breda wordt ingekort tot 1.05 uur, nu nog
1.45 uur: een reistijdwinst van ruim 30%.

Over NS Hispeed
NS Hispeed is de merknaam waaronder High Speed Alliance (HSA) haar activiteiten uitvoert. HSA is voor 90%
eigendom van NS, de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. De overige 10% is in handen van KLM.
NS Hispeed levert nieuwe innovatieve diensten, waaronder (inter)nationale hogesnelheidsverbindingen en
hoogwaardige, klantgerichte services. NS Hispeed is tevens de Nederlandse exploitatiemaatschappij van de volgende
transportmogelijkheden:

  • Thalys (joint venture van NS, NMBS en SNCF), Amsterdam-Brussel-Parijs;
  • ICE (joint venture van NS en DB), Amsterdam – Utrecht – Arnhem – Oberhausen – Dusseldorf – Keulen – Frankfurt;;
  • Nieuwe hogesnelheidstrein over de HSL-Zuid (joint venture van NS Hispeed en NMBS), Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda en Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel.

Het HSL-Zuid tracé is niet in handen van NS Hispeed. Het consortium Infraspeed is verantwoordelijk voor de bouw van het tracé. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zullen taken zijn
van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
NS introduceert NS Hispeed

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen (NS Hoofdkantoor)

NS Hispeed werkt aan de toekomst | Infrasite

NS Hispeed werkt aan de toekomst

Eerste vernieuwde rijtuigen in InterCity Brussel
Medio juli 2007 presentatie complete trein

Utrecht – NS Hispeed, de hogesnelheidsonderneming van NS, werkt aan de toekomst en maakt
zich klaar voor het rijden over de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Vooruitlopend op het
definitieve hogesnelheidsmaterieel najaar 2008, zullen bij de start in december 2007
snelle locomotieven met moderne comfortabele rijtuigen over het
hogesnelheidstraject naar Brussel rijden. Vanaf 29 maart 2007 rijden de eerste rijtuigen in
de nieuwe verschijning in de InterCity naar Brussel.

De pijlers van NS Hispeed, het bedrijf dat 27 maart tijdens de AutoRai is geïntroduceerd, zijn
snelheid en gemak. Steeds meer van deze elementen worden zichtbaar; zo werd op 25
januari 2007 de eerste lounge geopend op station Amsterdam Centraal en rijden vanaf 29 maart 2007 de
eerste vernieuwde rijtuigen in de InterCity naar Brussel.

Reizigers zullen bij de start van de hogesnelheidstrein in december 2007 reizen in moderne, totaal
in- en extern gerenoveerde rijtuigen, voorzien van alle gemak en comfort. De verwachting is
dat medio juli 2007 er een complete trein met zeven rijtuigen te zien zal zijn. Dan zal ook de
bekendmaking van de naam van deze nieuwe trein plaatsvinden. Eind november 2007 zal het
totale park van 70 vernieuwde rijtuigen ingezet worden op de huidige lijn Amsterdam-
Brussel. In december 2007 zal de trein over het nieuwe hogesnelheidstraject met een snelheid van
160 kilometer per uur naar Brussel rijden.

Met de start op de hogesnelheidslijn zullen reizigers al direct profiteren van forse
reistijdwinst. De reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam gaat met 20 minuten omlaag. De
stadscentra van Amsterdam en Rotterdam liggen dan nog 40 minuten van elkaar af, een
reistijdwinst van bijna 40%. Tussen Rotterdam en Breda wordt nog eens circa 20 minuten
tijdwinst geboekt, zodat de reistijd Amsterdam-Breda wordt ingekort tot 1.05 uur, nu nog
1.45 uur: een reistijdwinst van ruim 30%.

Over NS Hispeed
NS Hispeed is de merknaam waaronder High Speed Alliance (HSA) haar activiteiten uitvoert. HSA is voor 90%
eigendom van NS, de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. De overige 10% is in handen van KLM.
NS Hispeed levert nieuwe innovatieve diensten, waaronder (inter)nationale hogesnelheidsverbindingen en
hoogwaardige, klantgerichte services. NS Hispeed is tevens de Nederlandse exploitatiemaatschappij van de volgende
transportmogelijkheden:

  • Thalys (joint venture van NS, NMBS en SNCF), Amsterdam-Brussel-Parijs;
  • ICE (joint venture van NS en DB), Amsterdam – Utrecht – Arnhem – Oberhausen – Dusseldorf – Keulen – Frankfurt;;
  • Nieuwe hogesnelheidstrein over de HSL-Zuid (joint venture van NS Hispeed en NMBS), Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda en Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel.

Het HSL-Zuid tracé is niet in handen van NS Hispeed. Het consortium Infraspeed is verantwoordelijk voor de bouw van het tracé. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zullen taken zijn
van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
NS introduceert NS Hispeed

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen (NS Hoofdkantoor)

Een uitgave van ProMedia Group
ProMedia Group
ProMedia Group
Weena 505 B18
3013 AL Rotterdam

Tel: +31 (0)10-280-1024
redactie@infrasite.nl