Dienstverlening Veolia op Maaslijn snel beter

Nijmegen – Het reizigersvervoer op de Maaslijn is vrijdag 15 december 2006 redelijk goed verlopen. Concessiehouder Veolia lijkt de belangrijkste opstartproblemen op de Maaslijn achter de rug te hebben. Belangrijk nieuws is dat extra materieel in aantocht is. Vanaf 8 januari 2007 komen zes extra wagons beschikbaar, in februari nog eens vier en in maart nóg eens zes. Vanaf dat moment kan de vervoerder ook in de spits een kwartierdienst aanbieden met treinen. Om een gebaar te maken mogen reizigers van Veolia Eerste en Tweede Kerstdag gratis van treinen en bussen van de vervoerder gebruik maken. Dit heeft directeur Frank van Setten de Provincies Limburg en Noord-Brabant en Stadsregio Arnhem Nijmegen, opdrachtgevers voor de Maaslijn, laten weten.

Ook heeft Veolia met de NS afgesproken dat reizigers zonder meerkosten tussen Roermond en Nijmegen ‘om mogen rijden’ via Den Bosch. Hiermee neemt de druk op de Maaslijn af. Het nieuwe materieel van Veolia komt vanaf november 2007 beschikbaar. Tot die tijd worden er Wadlopers ingezet op het traject. In maart is zoveel materieel beschikbaar dat de dienstverlening onder normale omstandigheden gegarandeerd kan worden. De vervoerder krijgt dan de beschikking over Wadlopers met in totaal 39 wagons. De NS reed tot de nieuwe dienstregeling met 26 wagons. Door de extra wagons kunnen reizigers sneller in- en uitstappen. Hierdoor wordt de reistijd korter. In maart 2007 wordt de frequentie tijdens de brede spits verdubbeld (van 06.45 tot 09.30 en van 14.45 tot 19.30). Voorlopig worden er in de spits, naast de halfuursdiensten per trein, snelle bussen ingezet richting Nijmegen en Venlo.

Problemen onder controle
Hoewel de stadsregio het dagelijks beheer van de spoorlijn heeft gemandateerd aan de Provincie Limburg, houdt het bestuur van de stadsregio de opstartproblemen van Veolia nauwlettend in de gaten. Jan Walraven, portefeuillehouder openbaar vervoer: “De frequentieverhoging op de Maaslijn is een echte opsteker voor het openbaar vervoer in de regio. We hebben begrip voor opstartproblemen bij de vervoerder, maar de reiziger mag daar niet de dupe van worden.” Walraven is ‘niet ontevreden’ dat de problemen nu onder controle lijken te zijn. Liever had hij gezien dat Veolia eerder over de treinstellen had kunnen beschikken. Volgens Van Setten had Veolia treinen van de NS willen gebruiken, maar die bleken op het laatste moment niet beschikbaar.

Nieuwe treinen
Veolia verwacht dat nieuwe treinstellen vanaf november 2007 beschikbaar komen. Die halen niet alleen een hogere snelheid, maar kunnen ook sneller stoppen en optrekken. Belangrijk voordeel van de nieuwe treinen is dat ze comfortabeler zijn, over airconditioning beschikken, maar ook beter toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Niet onbelangrijk is dat de motoren van de nieuwe treinen veel milieuvriendelijker zijn.

Even behelpen
Voorlopig is het nog even behelpen met de oude treinstellen. Het comfort is minder en ze zijn minder snel dan de nieuwe treinen. Omdat de huidige treinen vanwege de krapte zoveel mogelijk moeten rijden, was ook de schoonmaak een probleem. Ook hierover waren klachten. Veolia zet nu extra schoonmaakploegen in en laat die met de trein meerijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Dienstverlening Veolia op Maaslijn snel beter | Infrasite

Dienstverlening Veolia op Maaslijn snel beter

Nijmegen – Het reizigersvervoer op de Maaslijn is vrijdag 15 december 2006 redelijk goed verlopen. Concessiehouder Veolia lijkt de belangrijkste opstartproblemen op de Maaslijn achter de rug te hebben. Belangrijk nieuws is dat extra materieel in aantocht is. Vanaf 8 januari 2007 komen zes extra wagons beschikbaar, in februari nog eens vier en in maart nóg eens zes. Vanaf dat moment kan de vervoerder ook in de spits een kwartierdienst aanbieden met treinen. Om een gebaar te maken mogen reizigers van Veolia Eerste en Tweede Kerstdag gratis van treinen en bussen van de vervoerder gebruik maken. Dit heeft directeur Frank van Setten de Provincies Limburg en Noord-Brabant en Stadsregio Arnhem Nijmegen, opdrachtgevers voor de Maaslijn, laten weten.

Ook heeft Veolia met de NS afgesproken dat reizigers zonder meerkosten tussen Roermond en Nijmegen ‘om mogen rijden’ via Den Bosch. Hiermee neemt de druk op de Maaslijn af. Het nieuwe materieel van Veolia komt vanaf november 2007 beschikbaar. Tot die tijd worden er Wadlopers ingezet op het traject. In maart is zoveel materieel beschikbaar dat de dienstverlening onder normale omstandigheden gegarandeerd kan worden. De vervoerder krijgt dan de beschikking over Wadlopers met in totaal 39 wagons. De NS reed tot de nieuwe dienstregeling met 26 wagons. Door de extra wagons kunnen reizigers sneller in- en uitstappen. Hierdoor wordt de reistijd korter. In maart 2007 wordt de frequentie tijdens de brede spits verdubbeld (van 06.45 tot 09.30 en van 14.45 tot 19.30). Voorlopig worden er in de spits, naast de halfuursdiensten per trein, snelle bussen ingezet richting Nijmegen en Venlo.

Problemen onder controle
Hoewel de stadsregio het dagelijks beheer van de spoorlijn heeft gemandateerd aan de Provincie Limburg, houdt het bestuur van de stadsregio de opstartproblemen van Veolia nauwlettend in de gaten. Jan Walraven, portefeuillehouder openbaar vervoer: “De frequentieverhoging op de Maaslijn is een echte opsteker voor het openbaar vervoer in de regio. We hebben begrip voor opstartproblemen bij de vervoerder, maar de reiziger mag daar niet de dupe van worden.” Walraven is ‘niet ontevreden’ dat de problemen nu onder controle lijken te zijn. Liever had hij gezien dat Veolia eerder over de treinstellen had kunnen beschikken. Volgens Van Setten had Veolia treinen van de NS willen gebruiken, maar die bleken op het laatste moment niet beschikbaar.

Nieuwe treinen
Veolia verwacht dat nieuwe treinstellen vanaf november 2007 beschikbaar komen. Die halen niet alleen een hogere snelheid, maar kunnen ook sneller stoppen en optrekken. Belangrijk voordeel van de nieuwe treinen is dat ze comfortabeler zijn, over airconditioning beschikken, maar ook beter toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Niet onbelangrijk is dat de motoren van de nieuwe treinen veel milieuvriendelijker zijn.

Even behelpen
Voorlopig is het nog even behelpen met de oude treinstellen. Het comfort is minder en ze zijn minder snel dan de nieuwe treinen. Omdat de huidige treinen vanwege de krapte zoveel mogelijk moeten rijden, was ook de schoonmaak een probleem. Ook hierover waren klachten. Veolia zet nu extra schoonmaakploegen in en laat die met de trein meerijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn