Stadsregio bezorgd over dienstverlening op Maaslijn

Nijmegen – De Stadsregio Arnhem Nijmegen is ontevreden over de uitvoering van de nieuwe dienstregeling op de Maaslijn. Nieuwe vervoerder Veolia zegde grote verbeteringen op de lijn Nijmegen – Roermond toe. Afgelopen week, tijdens de vuurdoop van de nieuwe dienstregeling, bleek dat door tekort aan treinstellen zelfs de ‘reguliere’ halfuursdienst onvoldoende kan worden uitgevoerd. Veolia komt vrijdag 15 december 2006 op bezoek bij de stadsregio. Dan moet duidelijk worden op welke wijze de afgesproken dienstregeling wél uitgevoerd gaat worden.

“Verbetering is absoluut noodzakelijk,” aldus Jan Walraven, portefeuillehouder openbaar vervoer van de Stadsregio Arnhem Nijmegen. De stadsregio en de provincie Limburg zijn opdrachtgever van het vervoer op de Maaslijn. Afgelopen week bleek de capaciteit op het traject Nijmegen-Roermond ontoereikend. Concessiehouder Veolia zou vanaf 10 december 2006 in de brede spits (van 06.45 tot 09.30 en van 14.45 tot 19.30) een kwartiersdienst gaan rijden. Die wordt nu gedeeltelijk ingevuld met bussen. Maar ook voor de halfuurdienst is er op dit moment onvoldoende capaciteit.

Reiziger niet de dupe
“De frequentieverhoging op de Maaslijn is een grote verbetering van het openbaar vervoer in de regio. We hebben begrip voor kinderziekten, maar de reiziger mag daar niet de dupe van worden, ” zegt Jan Walraven. Hoewel de stadsregio het dagelijks beheer van de spoorlijn heeft gemandateerd aan de Provincie Limburg, houdt het bestuur van de stadsregio de opstartproblemen van Veolia nauwlettend in de gaten. De stadsregio en de Provincie Limburg, samen opdrachtgevers voor de Maaslijn, hebben vrijdag 15 december 2006 een gesprek met Veolia. De stadsregio rekent erop dat Veolia met een aanvaardbare oplossing voor de problemen met de uitvoering van de dienstregeling komt.