Het nieuwe Spoorboekje

Nog vier dagen

  • 90% van treinreizigers op de hoogte van veranderingen
  • 700 studenten gaan dagelijks reizigers tellen
  • NS goed voorbereid en alert op herstel van ‘onvolkomenheden’

Utrecht – Op zondag 10 december 2006 is het zo ver: de treinen gaan rijden volgens het veelbesproken nieuwe Spoorboekje. De belangrijkste wijzigingen waar de reizigers mee te maken
krijgen zijn: Nieuwe tijden, beter verdeeld over het uur; meer treinen per uur; andere
verbindingen. Mede dankzij de uitgebreide informatiecampagne van NS is 90% van de
vaste treinreizigers al op de hoogte van de veranderingen.

NS zorgt ook de komende weken voor veel informatie en begeleiding van de reizigers.
Tevens wordt scherp in de gaten gehouden of de capaciteit van de treinen op de nieuwe
tijden goed is afgestemd op het aantal reizigers. Daarom gaan 700 studenten iedere dag
de reizigers in alle treinen tellen. En honderden NS-ers gaan alles wat niet volgens het
boekje gaat direct melden. Jacques Huberts, directeur NS Reizigers: “Het is onvermijdelijk
dat er bij de introductie dingen niet helemaal volgens de planning verlopen. Onze
mensen staan klaar om direct actie te nemen voor onze klanten.”

Reisinformatie
Een van de kenmerken van de nieuwe dienstregeling is: ‘simpel te onthouden’. Gedurende de
dag vertrekken de treinen ieder kwartier of half uur op exact dezelfde minuut. Daarom konden
voor veel lijnen en stations simpele zakkaartjes gemaakt worden met vertrektijden. Deze zijn
verkrijgbaar op de grotere stations en kunnen gedownload worden van www.ns.nl

De gele vertrekstaten van alle NS-stations zijn eveneens te downloaden van www.ns.nl Handig
voor bij de voordeur of in de meterkast!
Van het nog steeds populaire Spoorboekje zijn 110.000 stuks gedrukt, 20.000 meer dan vorig
jaar. Verkrijgbaar op de grotere stations en bij de grotere boekhandels.
Up to date informatie, inclusief alle (tijdelijke) wijzigingen, is opgenomen in de Reisplanner op www.ns.nl en ook verkrijgbaar via 0900-1475 of 0900-9292.

Tellers
In opdracht van NS zet Interview/NSS 700 tellers (meest studenten) in op alle NS-treinen in
Nederland om de bezetting in kaart te brengen. De gegevens worden gebruikt om zo snel
mogelijk inzicht te krijgen in te lange of te korte treinen. Dagelijks wordt bezien of de
samenstelling van treinen aangepast moet worden of dat andere maatregelen nodig zijn om zo
veel mogelijk reizigers een comfortabele reis te bieden.

Nieuwe stations
Vanaf 10 december 2006 kunnen treinreizigers gebruik maken van de nieuwe stations Helmond Brandevoort, Twello, Apeldoorn De Maten, Apeldoorn Osseveld en Voorst-Empe. Zo krijgen
duizenden mensen de trein binnen handbereik. Over enkele maanden worden ook nog de
nieuwe stations Tiel Passewaaij en Utrecht Zuilen geopend.

Intercity’s en Sprinters
De nieuwe dienstregeling is ontwikkeld voor twee soorten treinen: Intercity’s en Sprinters.
Intercity’s zorgen voor snelle verbindingen tussen ongeveer 70 grotere stations. Sprinters stoppen
overal en zorgen voor goede aansluiting van de kleinere stations op de Intercity’s.

Sneltreinen en stoptreinen
Sneltreinen gaan vanaf 10 december 2006 voor het grootste deel op in het Intercitysysteem. Op een aantal verbindingen (bijv. Amsterdam – Breda, Amsterdam – Amersfoort) blijven tot 2008 of
2009 nog Sneltreinen rijden (naast de Intercity’s).
Stoptreinen worden in de komende jaren op steeds meer routes vervangen door Sprinters, als er voldoende nieuwe treinen beschikbaar zijn die voldoen aan de gemakken van de Sprinterformule.

Belangrijkste veranderingen
De nieuwe dienstregeling voor het hele Nederlandse spoorwegnet valt nauwelijks nog te
vergelijken met de huidige. Na 36 jaar werd het hoog tijd voor een geheel nieuwe opzet. Steeds
meer mensen kiezen voor de trein. NS groeit hard, de afgelopen twee jaar zelfs harder dan het
autoverkeer. De nieuwe dienstregeling maakt verdere groei mogelijk. Bovendien zijn de
internationale aansluitingen verbeterd.
De nieuwe dienstregeling komt pas optimaal tot zijn recht in 2009, als de Hogesnelheidslijn en de
Betuweroute volledig operationeel zijn. Dat betekent dat er in 2008 en 2009 nog meer
veranderingen en verbeteringen komen.
De belangrijkste veranderingen per 10 december 2007 zijn opgenomen in een folder die te
downloaden is van www.ns.nl

Bijzondere momenten:

  • Wisselen vertrekstaten: Op 379 stations worden in de nacht van 9 op 10 december 3336 gele vertrekstaten en 1050 spoorkaarten van NL vervangen;
  • Gouda wordt Intercitystation. NS-directeur Bert Meerstadt brengt op zondagochtend 11 december 2006 als machinist een Intercity van Utrecht naar Gouda en wordt daar ontvangen door Burgemeester Cornelis. Champagne voor de treinreizigers;
  • Nieuwe Intercity Amsterdam Centraal – Zandvoort. Op zondagochtend is er een speciale rit;
  • Nieuwe Intercitylijn Alkmaar – Maastricht/Heerlen. Festiviteiten in Alkmaar;
  • Opening nieuwe stations Twello, Apeldoorn Osseveld, Apeldoorn de Maten en Voorst-Empe op zaterdag 9 december 2006;
  • Opening nieuw station Helmond Brandevoort op 9 december 2006;
  • Op zaterdag 9 december 2006 vieren de Provincie Overijssel en NS dat de lijn Zwolle – Kampen over gaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat naar de Provincie Overijssel. Gedeputeerde Job Klaasen en Regiodirecteur NS Roland Kip
    doen dat door het onthullen van de vernieuwde treinstellen met regionale uitstraling;
  • NS neemt afscheid van haar klanten op de regionale concessielijnen Dordrecht – Geldermalsen, Amersfoort – Ede-
    Wageningen, Nijmegen – Venlo – Roermond en Maastricht – Heerlen –Kerkrade;
  • Station Amersfoort, vanaf 10 december zorgt een ‘overstapteam’ voor extra informatie en begeleiding van de reizigers.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen