Verbeteringen OV ZH door nieuwe dienstregeling

Den Haag – De nieuwe dienstregelingen voor het regionale Openbaar Vervoer in de drie concessiegebieden van de provincie Zuid-Holland gaan per 10 december 2006 van start. De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de gebieden Hoeksche-Waard/Goeree-Overflakkee, Duin- en Bollenstreek/Leiden en Rijstreek/Midden-Holland en het gebied Drechtstreden/Alblasserwaard/ Vijfheerenlanden. Met deze nieuwe dienstregelingen wordt voor de reizigers een groot aantal verbeteringen doorgevoerd.

Afgelopen juli heeft de provincie Zuid-Holland in het gebied Drechtsteden/Alblasserwaard/ Vijfherenlanden (DAV) een nieuwe Openbaar Vervoer concessie gegund aan vervoerder Arriva. Door deze aanbesteding neemt het aantal buskilometers in dit gebied toe met zo’n 48% en wordt het aantal treinkilometers (Merwede-Lingelijn) met zo’n 53% verhoogd. Met name het landelijk gebied profiteert hiervan. In 2004 wist de provincie het aantal buskilometers in de Duin- en Bollenstreek al met zo’n 23% te verhogen door middel van een succesvolle aanbesteding.

b>Nieuwe dienstregelingen
In de nieuwe dienstregelingen wordt een aantal lijnen opgeheven en/of routes aangepast. Dit is nodig om op andere plaatsen weer nieuwe lijnen en routes mogelijk te maken. Dit levert voor de meeste reizigers aanzienlijke verbeteringen op.

Drechtsteden/Alblasserwaard/Vijfherenlanden
De grootste wijzigingen treden op in het gebied Drechtsteden/Alblasserwaard/Vijfherenlanden. Hier start per 10 december 2006 ook een nieuwe vervoerder: Arriva. In het gebied wordt de regionale treinverbinding (Merwede-Lingelijn) aanzienlijk verbeterd. Op het hele traject rijdt de trein straks elk half uur. Als de spoorverdubbeling in 2009 is gerealiseerd, rijdt de trein zelfs elk kwartier tussen Gorinchem en Dordrecht en stopt op alle tussengelegen stations.

Daarnaast is in dit gebied de bedieningsperiode van alle buslijnen uitgebreid. De bussen beginnen vroeger te rijden en eindigen later. Ook is op een aantal lijnen de frequentie drastisch verhoogd. Vanuit alle plaatsen is nu een goede verbinding met Utrecht en Gorinchem of Rotterdam gerealiseerd. In Dordrecht is een extra stadslijn tussen het P&R-terrein Weeskinderendijk en de Spuiboulevard (nummer 9) toegevoegd, plus een nieuwe toeristenlijn naar de Hollandse Biesbosch rechtstreeks vanaf het station (nummer 801).

Ook het streekvervoer krijgt er een aantal nieuwe lijnen bij. Lijn 17 tussen Heerjansdam en Zwijndrecht; Lijn 73 Gorinchem-Asperen-Leerdam, Lijn 74 tussen Gorinchem en het Schoonhovense Veer, Lijn 75 Leerdam-Noordeloos-Sliedrecht en Lijn 76 Hardinkxveld-Giessenburg-Gorinchem. Lijn 77 zorgt voor een nieuwe verbinding tussen Gorinchem en Sliedrecht. In veel gevallen is bij de nieuwe en verbeterde lijnen gezorgd voor goede aansluitingen met de Merwede-Lingelijn. Ten slotte komen er twee nachtlijnen in het gebied (Rotterdam – Sliedrecht en Rotterdam – Dordrecht) en komen er drie buurtbusverbindingen (Groot Ammers – Sliedrecht, van de Alblasserwaarddorpen met Papendrecht/Waterbus en Leerdam – Arkel – Gorinchem).

Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee
In de Hoeksche Waard wijzigen bijna alle vertrektijden. Dit is ten gevolge van de nieuwe aanbesteding die heeft plaatsgevonden in het naburige gebied Zeeland Noord. Ook wordt rekening gehouden met werkzaamheden in het gebied waardoor op een aantal lijnen de rijtijd langer wordt. In de nieuwe dienstregelingen wordt hiermee rekening gehouden, zodat aansluitingen (o.a. op de metro in Rotterdam en op het busstation Heinenoord) gewaarborgd blijven.

In de nieuwe dienstregeling worden tussen Oud Beijerland – Zuidplein meer sneldiensten en minder stopdiensten gerealiseerd (Lijn 171/172 en Lijn 160/161). Voor deze lijnen is tevens de zomer/vakantie-dienstregeling op een aantal punten verbeterd. De route van lijn 136 (Stellendam – Oude Tonge – Rotterdam) loopt niet meer via Melissant dorp, waarmee voor een groot aantal reizigers tijdwinst en betere aansluiting op lijn 104 (Ouddorp – Middelharnis) wordt geboden. Om de reizigers die hierdoor nadeel ondervinden tegemoet te komen, wordt de lijntaxi 638 (Nieuwe Tonge – Herkingen-Dirksland) verlengd naar Melissant dorp.

Duin- en Bollenstreek/Leiden en Rijstreek/Midden-Holland
In dit gebied blijven de meeste lijnen ongewijzigd of vinden kleine wijzigingen in de tijden, route of frequentie plaats. Ook hier geldt dat een aantal lijnen in frequentie wordt teruggebracht om elders extra ritten, een langere route of een hogere frequentie te kunnen realiseren. Dit betreft onder andere de lijnen 56 (Leiden CS – Roelofarendsveen – Leimuiden), 60 (Katwijk – Nieuw-Vennep), 65 (Leiden CS – Den Haag Museon), 88 (Interliner Oegstgeest – Den Haag CS), 89 (Interliner Lisse – Den Haag CS), lijn 185 (Leiden CS – Alphen NS) en lijn 194 (Bergambacht – Rotterdam Capelsebrug). De lijnen 291 (Capelsebrug – Krimpen a.d. Lek) en 294 (Capelsebrug – Lekkerkerk – Krimpen aan den Lek) worden opgeheven. Dit wordt weer gecompenseerd door uitbreiding van de lijn 193, die deze route gaat overnemen.

De belangrijkste verbetering in Rijnstreek / Midden-Holland betreft de aanpassing van de rijtijden van een aantal lijnen aan de gewijzigde treintijden. Andere verbeteringen betreffen een aanzienlijke verhoging van de frequentie op lijn 370 (Alphen aan den Rijn – Schiphol) en verbetering van de routes van de stadslijn 6 naar Goudse Poort , lijn 165 (Alphen a.d. Rijn – Zoetermeer) en lijn 380-381 (Alphen a.d. Rijn – Den Haag CS). Extra ritten zijn toegevoegd aan onder andere lijn 169 (Leiden CS – Alphen CS) en lijn 383 (Capelle a.d. IJssel – Den Haag CS). Deze lijn zal onder verantwoordelijkheid van de Stadsregio Rotterdam worden verlengd tot het busstation in Krimpen aan den IJssel. Lijn 256 tussen Roelofarendsveen en Leiden is een nieuwe lijn in dit gebied die leidt tot een kortere reistijd tussen deze twee gemeenten.

In de Duin- en Bollenstreek/Leiden is de route van lijn 28 (Leiden CS – Zoeterwoude Heineken) in de avonduren iets ingekort. Tevens zijn naar aanleiding van metingen de rijtijden iets aangepast en zijn de vertrektijden van Leiden CS iets later om een aantal treinaansluitingen te optimaliseren. Bij lijn 35 Katwijk – Leiden CS is onder andere de frequentie in de ochtendspits verhoogd. Extra ritten zijn toegevoegd aan lijn 55 (Leiden CS Lisse), lijn 95 (Interliner Noordwijk – Den Haag CS) en lijn 206 (Leiden CS – Zoetermeer CW). Van 22 maart tot en met 20 mei rijdt er in dit gebied bovendien een speciale lijn 58 tussen Schiphol en de Keukenhof in Lisse.

Bovenstaande veranderingen betreffen de hoofdlijnen uit de nieuwe dienstregelingen. Wilt u precies weten wat er voor u verandert, raadpleeg dan de website van de vervoerders. Hierop staan ook de lijnennetkaarten.
www.arriva.nl
www.connexion.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland

Verbeteringen OV ZH door nieuwe dienstregeling | Infrasite

Verbeteringen OV ZH door nieuwe dienstregeling

Den Haag – De nieuwe dienstregelingen voor het regionale Openbaar Vervoer in de drie concessiegebieden van de provincie Zuid-Holland gaan per 10 december 2006 van start. De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de gebieden Hoeksche-Waard/Goeree-Overflakkee, Duin- en Bollenstreek/Leiden en Rijstreek/Midden-Holland en het gebied Drechtstreden/Alblasserwaard/ Vijfheerenlanden. Met deze nieuwe dienstregelingen wordt voor de reizigers een groot aantal verbeteringen doorgevoerd.

Afgelopen juli heeft de provincie Zuid-Holland in het gebied Drechtsteden/Alblasserwaard/ Vijfherenlanden (DAV) een nieuwe Openbaar Vervoer concessie gegund aan vervoerder Arriva. Door deze aanbesteding neemt het aantal buskilometers in dit gebied toe met zo’n 48% en wordt het aantal treinkilometers (Merwede-Lingelijn) met zo’n 53% verhoogd. Met name het landelijk gebied profiteert hiervan. In 2004 wist de provincie het aantal buskilometers in de Duin- en Bollenstreek al met zo’n 23% te verhogen door middel van een succesvolle aanbesteding.

b>Nieuwe dienstregelingen
In de nieuwe dienstregelingen wordt een aantal lijnen opgeheven en/of routes aangepast. Dit is nodig om op andere plaatsen weer nieuwe lijnen en routes mogelijk te maken. Dit levert voor de meeste reizigers aanzienlijke verbeteringen op.

Drechtsteden/Alblasserwaard/Vijfherenlanden
De grootste wijzigingen treden op in het gebied Drechtsteden/Alblasserwaard/Vijfherenlanden. Hier start per 10 december 2006 ook een nieuwe vervoerder: Arriva. In het gebied wordt de regionale treinverbinding (Merwede-Lingelijn) aanzienlijk verbeterd. Op het hele traject rijdt de trein straks elk half uur. Als de spoorverdubbeling in 2009 is gerealiseerd, rijdt de trein zelfs elk kwartier tussen Gorinchem en Dordrecht en stopt op alle tussengelegen stations.

Daarnaast is in dit gebied de bedieningsperiode van alle buslijnen uitgebreid. De bussen beginnen vroeger te rijden en eindigen later. Ook is op een aantal lijnen de frequentie drastisch verhoogd. Vanuit alle plaatsen is nu een goede verbinding met Utrecht en Gorinchem of Rotterdam gerealiseerd. In Dordrecht is een extra stadslijn tussen het P&R-terrein Weeskinderendijk en de Spuiboulevard (nummer 9) toegevoegd, plus een nieuwe toeristenlijn naar de Hollandse Biesbosch rechtstreeks vanaf het station (nummer 801).

Ook het streekvervoer krijgt er een aantal nieuwe lijnen bij. Lijn 17 tussen Heerjansdam en Zwijndrecht; Lijn 73 Gorinchem-Asperen-Leerdam, Lijn 74 tussen Gorinchem en het Schoonhovense Veer, Lijn 75 Leerdam-Noordeloos-Sliedrecht en Lijn 76 Hardinkxveld-Giessenburg-Gorinchem. Lijn 77 zorgt voor een nieuwe verbinding tussen Gorinchem en Sliedrecht. In veel gevallen is bij de nieuwe en verbeterde lijnen gezorgd voor goede aansluitingen met de Merwede-Lingelijn. Ten slotte komen er twee nachtlijnen in het gebied (Rotterdam – Sliedrecht en Rotterdam – Dordrecht) en komen er drie buurtbusverbindingen (Groot Ammers – Sliedrecht, van de Alblasserwaarddorpen met Papendrecht/Waterbus en Leerdam – Arkel – Gorinchem).

Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee
In de Hoeksche Waard wijzigen bijna alle vertrektijden. Dit is ten gevolge van de nieuwe aanbesteding die heeft plaatsgevonden in het naburige gebied Zeeland Noord. Ook wordt rekening gehouden met werkzaamheden in het gebied waardoor op een aantal lijnen de rijtijd langer wordt. In de nieuwe dienstregelingen wordt hiermee rekening gehouden, zodat aansluitingen (o.a. op de metro in Rotterdam en op het busstation Heinenoord) gewaarborgd blijven.

In de nieuwe dienstregeling worden tussen Oud Beijerland – Zuidplein meer sneldiensten en minder stopdiensten gerealiseerd (Lijn 171/172 en Lijn 160/161). Voor deze lijnen is tevens de zomer/vakantie-dienstregeling op een aantal punten verbeterd. De route van lijn 136 (Stellendam – Oude Tonge – Rotterdam) loopt niet meer via Melissant dorp, waarmee voor een groot aantal reizigers tijdwinst en betere aansluiting op lijn 104 (Ouddorp – Middelharnis) wordt geboden. Om de reizigers die hierdoor nadeel ondervinden tegemoet te komen, wordt de lijntaxi 638 (Nieuwe Tonge – Herkingen-Dirksland) verlengd naar Melissant dorp.

Duin- en Bollenstreek/Leiden en Rijstreek/Midden-Holland
In dit gebied blijven de meeste lijnen ongewijzigd of vinden kleine wijzigingen in de tijden, route of frequentie plaats. Ook hier geldt dat een aantal lijnen in frequentie wordt teruggebracht om elders extra ritten, een langere route of een hogere frequentie te kunnen realiseren. Dit betreft onder andere de lijnen 56 (Leiden CS – Roelofarendsveen – Leimuiden), 60 (Katwijk – Nieuw-Vennep), 65 (Leiden CS – Den Haag Museon), 88 (Interliner Oegstgeest – Den Haag CS), 89 (Interliner Lisse – Den Haag CS), lijn 185 (Leiden CS – Alphen NS) en lijn 194 (Bergambacht – Rotterdam Capelsebrug). De lijnen 291 (Capelsebrug – Krimpen a.d. Lek) en 294 (Capelsebrug – Lekkerkerk – Krimpen aan den Lek) worden opgeheven. Dit wordt weer gecompenseerd door uitbreiding van de lijn 193, die deze route gaat overnemen.

De belangrijkste verbetering in Rijnstreek / Midden-Holland betreft de aanpassing van de rijtijden van een aantal lijnen aan de gewijzigde treintijden. Andere verbeteringen betreffen een aanzienlijke verhoging van de frequentie op lijn 370 (Alphen aan den Rijn – Schiphol) en verbetering van de routes van de stadslijn 6 naar Goudse Poort , lijn 165 (Alphen a.d. Rijn – Zoetermeer) en lijn 380-381 (Alphen a.d. Rijn – Den Haag CS). Extra ritten zijn toegevoegd aan onder andere lijn 169 (Leiden CS – Alphen CS) en lijn 383 (Capelle a.d. IJssel – Den Haag CS). Deze lijn zal onder verantwoordelijkheid van de Stadsregio Rotterdam worden verlengd tot het busstation in Krimpen aan den IJssel. Lijn 256 tussen Roelofarendsveen en Leiden is een nieuwe lijn in dit gebied die leidt tot een kortere reistijd tussen deze twee gemeenten.

In de Duin- en Bollenstreek/Leiden is de route van lijn 28 (Leiden CS – Zoeterwoude Heineken) in de avonduren iets ingekort. Tevens zijn naar aanleiding van metingen de rijtijden iets aangepast en zijn de vertrektijden van Leiden CS iets later om een aantal treinaansluitingen te optimaliseren. Bij lijn 35 Katwijk – Leiden CS is onder andere de frequentie in de ochtendspits verhoogd. Extra ritten zijn toegevoegd aan lijn 55 (Leiden CS Lisse), lijn 95 (Interliner Noordwijk – Den Haag CS) en lijn 206 (Leiden CS – Zoetermeer CW). Van 22 maart tot en met 20 mei rijdt er in dit gebied bovendien een speciale lijn 58 tussen Schiphol en de Keukenhof in Lisse.

Bovenstaande veranderingen betreffen de hoofdlijnen uit de nieuwe dienstregelingen. Wilt u precies weten wat er voor u verandert, raadpleeg dan de website van de vervoerders. Hierop staan ook de lijnennetkaarten.
www.arriva.nl
www.connexion.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland