Treinreiziger kiest voor steun in rug en stevige zit

Utrecht – De bestelling voor 9700 comfortabele stoelen voor de nieuwe Sprinters kan de deur uit. Na uitgebreide beproevingen en met de hulp van duizenden treinreizigers is de ideale treinstoel geselecteerd. De voorkeur van de reizigers ging uit naar een stoel met een stevige zit en goede steun in de rug.

Het gekozen type stoel wordt woensdag 17 mei 2006 om 11.00 uur in de hal van Utrecht Centraal onthuld door Sharita Balgobind, een van de reizigers die aan het onderzoek meedeed. Tot en met vrijdag 19 mei 2006 kan iedereen daar de gekozen stoel bekijken en proberen. Binnenkort vindt de volgende stap in de keuze voor het interieur van de Sprinters plaats: een aantal NS-reizigers gaat de plaatsing beoordelen van de stoelen en andere onderdelen, zoals prullenbakken, handgrepen, verlichting, de kleur van de vloer en de kunst waarmee de trein zal worden gedecoreerd.

Vanaf eind 2008 kunnen treinreizigers in het westen van het land kennis maken met geheel nieuwe Sprinters. NS heeft in 2005 bij Bombardier Transportation een order geplaatst ter waarde van 248 miljoen euro voor de eerste 35 treinstellen van een vloot die moet uitgroeien tot zo’n 200 Sprinters met een capaciteit voor het vervoeren van meer dan 75.000 reizigers.

Deze ultramoderne treinen zijn speciaal ontworpen voor het vervoer over korte afstanden. Belangrijkste vernieuwing is de gelijkvloerse instap vanaf het perron. Verder krijgen de Sprinters veel deuren en ruime balkons voor snel in- en uitstappen. Het interieur is van voor tot achter transparant, inclusief de wand achter de machinist. Ieder treinstel krijgt een open ruimte met opklapbare stoelen voor het gemakkelijk meenemen van fietsen, kinderwagens en grote bagage. Ook komt er airconditioning, cameratoezicht en een geautomatiseerd systeem voor actuele reisinformatie. De Sprinters kunnen snel optrekken en afremmen om tussen de Intercity’s door snel grote aantallen reizigers van en naar de kleinere stations te vervoeren

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen